Nem a szaké beszél a Red Bull feldobott tanácsadójából

Megalapozottnak tartja Helmut Marko utóbbi időben tapasztalt optimizmusát Christian Horner, aki arról is beszélt, tanácsadójuk mi mindenre volt hajlandó lelkesedésében a sikeres telet maga mögött tudó Honda kedvéért.

Helmut Marko és Christian Horner (Fotó:XPB)

Fürdött már be csapat azzal, hogy ambiciózus célokat fogalmazott meg a Hondával való együttműködés kezdetén, és a japánok új partnere, a Red Bull jó ideje hangoztatja, hogy nem tervezi elkövetni  a McLaren korábbi hibáját. Az utóbbi időben mégis a feltűnően optimista nyilatkozataiktól volt hangos a sajtó.  A tamtamot leglelkesebben az istálló tanácsadója, Helmut Marko veri már a múlt év vége óta, aki többször is kijelentette, hogy új motorjuk segítségével a világbajnoki címért kívánnak harcba indulni.


Még ha azt nem is veszi biztosra, hogy valóban lesz esélyük erre, Marko nyilatkozatai így is nagy magabiztosságot sugallnak. A csapatfőnök Christian Horner szerint érezhető, hogy kollégáját teljesen lázba hozta az újrakezdés. „Helmut teljesen meg van győződve a Honda-dologról. Ez mindenről lerí, amit mond. Még a forralt bort is szakéra cserélte! Sziklaszilárdan hisz abban, hogy a Hondában megvan a potenciál a jövőre nézve” – jelentette ki a vezetőtársánál valamelyes visszafogottabb brit a Motorsport-Totalnak.


Marko a bizalmát Horner szerint azzal is igyekszik kifejezni, hogy az utánpótlás-nevelésben szerzett tapasztalatait aktívan használja a Honda saját juniorprogramjának fejlesztésére is, azt üzenve partnerüknek, hogy a Red Bull komolyabban veszi őket, mint a McLaren tette. A szakember emellett japánul is tanulgat, bizonyítva, hogy a különböző kultúrájukra is tekintettel van.




Helmut Marko (Fotó: XPB) Helmut Marko (Fotó: XPB)


De nem csak ebben mutatkozik változás, az egykori versenyző már a hibriderőforrásokról alkotott korábbi markáns véleményét is revideálta a Honda és a cég érdekei miatt. Marko 2014 óta ostorozta az aktuális motortechnológiát, mely túlságosan bonyolult, sokba kerül, erősen meghatározza az erőviszonyokat, és a közönség számára nem túl vonzó motorhangokat eredményez. „A Hondával tizennégy év óta először gyári csapat lettünk. A Honda ragaszkodik a hibridmotorokhoz, így már én is szimpatizálni kezdtem velük” – vezette le pálfordulásának hátterét korábban Marko.


Bár Horner hangján érezhető, hogy talán kicsit túlzónak tartja csapattársa megnyilvánulásait, az optimizmust nagyon is megalapozottnak véli, mivel ő is látja, mekkorát fejlődött a holt idényben a Honda. „Jó telük volt. A Red Bull Technology már tizenkét hónapja dolgozik együtt a Hondával, váltót és hajtásláncot biztosított a Toro Rosso számára, szóval a színfalak mögött figyelhettük a fejlődésüket. Folyamatosan javulnak. A szabályok stabilitása a segítségükre lesz. Elhatározták magukat egy koncepció mellett, és az F1-es visszatérésük óta most először folytatják anélkül, hogy teljesen tiszta lapról indulnának. Sok múlik majd azon, hogy mit csináltak a többiek, de az biztos, hogy önmagukhoz viszonyítva nagy előrelépést tettek” – jelentette ki egy héttel új autójuk bemutatása előtt.


A Honda számára a tavalyi sok büntetés után meghatározó lesz a megbízhatóság javítása, ám a Red Bull ezen a téren is jelezte, hogy másképpen viszonyul hozzájuk, mint a McLaren: tudatosan nem gyakorolnak rájuk nagy nyomást. „Hatalmas kihívás három erőforrással teljesíteni 21 versenyt, és mi inkább szeretnénk folyamatos fejlődést látni, még úgy is, ha ennek büntetés az ára. Ahogy tavaly is láthattuk, ezeknek a büntetéseknek minimális a hatása, ha a megfelelő pályán vállaljuk őket” – vette le előre a terhet a vállukról Horner.


„Mindig könnyebb egy megbízhatatlan autót megbízhatóvá tenni, mint egy lassút gyorssá. A filozófiánk az autó tervezése terén mindig is az volt, hogy kiaknázzuk a szürke területeket, és ez most is így lesz, mivel hisszük, hogy csak ily módon érhető el a legjobb teljesítmény.”




Fotó: XPB Fotó: XPB


Horner azt ugyan nem várja el a Hondától, hogy már a szezon kezdetén azonos szinten álljon a Mercedesszel és a Ferrarival, arról továbbra is meg van győződve, hogy egyre közelebb kerül hozzájuk. „A sok elemző felszereléssel, amikbe a csapatok manapság befektetnek, pontosan tudjuk, hogy hogyan állunk az ellenfelekhez képest. Elég egyértelmű képet kapunk erről” – bocsátotta előre.


Összességében ő is egy új kezdetnek tekinti a Renault-ról Hondára váltást, melynek csak a pozitív hatásait látja. „Ez az együttműködés a Hondával teljesen más, mint ami a Renault-val volt, legalábbis a hibridkorszakban. A Red Bull már a motorsport más területein is működött együtt a Hondával, például a MotoGP-ben vagy a Super Formulában, így a technikai kapcsolatunk sokkal szorosabb összefonódást jelent.”


„Ez most egy más helyzet, mint a Renault-val volt. Korábban inkább csak kliensek voltunk, a kapcsolatunk pedig olyan volt, mintha első osztályú jegyért fizettünk volna, de csak másodosztályú ülést kaptunk érte. Nagyon sok feszültség forrása volt ez, és a Renault vezetősége is más lett azóta, hogy elkezdtük ezt a kapcsolatot. A Hondával ezzel szemben igazi technikai partnerségről beszélhetünk, a két oldal egyformán osztozik a felelősségen, nem úgy, mint a kliens és beszállító kapcsolatánál. Nem számítunk arra, hogy most teljes egészében újrakezdés jön, de nagyon bízunk benne, hogy az elmúlt pár évhez képest ténylegesen javul a teljesítményünk.”