Musorujsag
Élő Eredmények

Marko mégsem vádolja a Mercedest, de új gumikat akar

Marko mégsem vádolja a Mercedest, de új gumikat akar

Speedweek, Auto Bild
Felfújták és eltorzították Helmut Marko idei gumikról és a Mercedesnek kedvező szabályváltozásokról tett kijelentését. A Pirelli védekezik, a Red Bull tanácsadója pedig továbbra is változást sürget.

Szerdán beszámoltunk arról, hogy Helmut Marko a német Auto Bild munkatársának azt ecsetelte, mennyire furcsa, hogy az elmúlt időszak komolyabb szabályváltoztatásai rendszerint a Mercedes kezére játszottak. Cikkünkben nem véletlenül említettük, hogy mindezt a német lap munkatársával való beszélgetésük során mondta: Ralf Bachék hajlamosak interjún kívüli idézeteket cikkekbe emelni, adott esetben elferdíteni az elhangzottakat a nagyobb hatás kedvéért.

Mint kiderült, indokolt volt a fenntartásunk: a Red Bull tanácsadója a márka által működtetett Speedweek oldalának nyilatkozva tisztázta, ő nem vádolta összeesküvéssel a Mercedest és a Pirellit. „Nem, én ilyesmit sosem mondtam, sosem állítottam azt, hogy a Mercedes hamarabb megkapta az új gumikat. De a Mercedesnek problémái voltak a vastagabb gumikkal, az újakkal pedig már nincsenek ilyen problémái. Minden más csapatnak viszont igen. Bizonyos kijelentéseimet felfújtak és kiragadtak a kontextusukból. Én csupán annyit állítottam, hogy a gumikat 2018-ban Barcelonában vetették be először, és ott a Mercedes simán nyert. És most, hogy ez a típus van folyamatosan használatban, a Mercedes az egyetlen csapat, amely mindegyik gumikeveréken, minden pályán, minden hőmérséklet mellett azonnal teljesen versenyképes. Az összes többi csapatnak problémái vannak” – tisztázta, mit állít, és mit nem állít.

Az Auto Bild cikke szerint Marko arra is megjegyzést tett, mennyire elgondolkodtatónak találja, hogy a Liberty Media embereinek szolgálati autói Pirelli gumikkal ellátott Mercedesek. Az osztrák elismeri, van ráció abban, hogy a Pirelli számára az autógyártó Mercedes fontosabb partnernek számít, mint az italokat gyártó Red Bull, ám kiemelte, eszébe sem jutna vádaskodni. „Az őszinte kijelentések embere vagyok. De azt nem állítottam, hogy a Mercedes hamarabb megkapta a gumispecifikációkat, mint a többi csapat. Ilyesmit a nyilvánosság előtt sosem mondanék. Valóban így idéztek, de azt is megírták, hogy Gasly urat Hülkenbergre fogjuk cserélni. Arról is lehetett olvasni. Az ördög tudja, mi mindent idéznek még” – emlékeztetett egy másik alaptalan pletykára, melyet az olasz sajtó terjesztett Monaco után.

Helmut Marko (Fotó: XPB) Helmut Marko (Fotó: XPB)

Csalás nincs, de probléma van

Marko és a Red Bull azt ugyanakkor továbbra is tartja, hogy az idén 0,4 milliméterrel vékonyabb futófelületet kapó, s ezáltal nehezebben melegedő, könnyebben lehűlő abroncsok a Mercedes kezére játszanak. És e megállapításukkal nincsenek egyedül, a Ferrari ugyanígy vélekedik.

A Pirelli sportigazgatója, Mario Isola kiemelte, alapos okuk volt az idei módosításra, és nem tehetnek arról, hogy erre éppen a Mercedes reagált a legjobban. „2018-ban három rendhagyó helyszínen, Barcelonában, Le Castellet-ben és Silverstone-ban módosítottuk a gumik felületét. Technikai szempontból ezek a változtatások beváltak, anélkül hogy megbontották volna az erőviszonyokat. A Mercedes nyert Spanyolországban, a Ferrari Silverstone-ban, míg Franciaországban egy korai biztonsági autó határozta meg a versenyt, de mindkét csapat versenyképes volt. (A futam valójában a Mercedes az évi egyik legnagyobb fölényű győzelmét hozta – a szerk.) A Spanyol Nagydíjat követő teszten a Ferrari versenyzője, Sebastian Vettel az új és a standard gumikat hasonlította össze, és megerősítette, hogy a vékonyabb futófelületű jobban működött.”

„Mi elégedettek vagyunk a 2019-es gumikkal. Eddig nem tapasztaltunk jelentős hólyagosodást, és az egyes keverékek közötti időkülönbség is 0,8 és 1,1 másodperc között van átlagban, ahogyan azt szerettük volna.”

A módosítást tehát a múlt évi hólyagosodási problémák szülték, ám Marko aláhúzta: „Nem a csapatok többsége akarta ezt a váltást, hanem csak úgy sor került rá.”

Lewis Hamiltonék 2018-ban Barcelona után Franciaországban is könnyed győzelmet arattak a vékonyított gumikkal (Fotó: XPB) Lewis Hamiltonék 2018-ban Barcelona után Franciaországban is könnyed győzelmet arattak a vékonyított gumikkal (Fotó: XPB)

Isola emellett furcsállja, hogy csak most, az eredmények ismeretében kezdtek panaszkodni a gumikra. „A csapatok mind pontosan ugyanolyan gumikat használnak, mint a múlt évi novemberi abu-dzabi teszten. És még a 2019-es autókkal, a barcelonai téli teszteken, jó időjárási körülmények között sem panaszkodott senki.”

Markónak erre egyszerű a válasza. „A téli teszteken nem jött elő igazán a probléma. A téli tesztekre alacsony hőmérséklet mellett került sor, amilyet az év során nem tapasztalsz később. Akkoriban még azt gondoltuk, ezt valahogy lehet korrigálni. De nem így lett.”

A Mercedes partnercsapatai segítségével gátolja a változtatást

A Pirelli szakembere arra is fölhívta a figyelmet, hogy hiába a hangoskodás, a kritizáló istállók nem indítványozták a gumik év közbeni módosítását, pedig erre lenne lehetőségük. „Egyértelmű a folyamat, amely révén módosítani lehet a gumikat év közben. Vagy az FIA-nak kell kérnie, vagy a csapatok hetven százalékának. Eddig nem érkezett a módosításra irányuló kérelem a 2019-es gumik kapcsán, sem csapatoktól, sem az FIA-tól” – erősítette meg Isola.

Marko szerint az indítvány elmaradására is egyszerű a magyarázat: nincs meg a csapatok 70%-ának támogatása. A Mercedes eleve három csapattal, a Racing Point és a Williams segítségével érvényesítheti érdekeit, így elég további egy ellenálló, és a törekvésük eredménytelenné válik. „Pontosan így néz ki a helyzet. Nemcsak mi panaszkodunk, a Ferrari is nagy kritikusa a mostani gumiknak. A Mercedes szatelitcsapatainak tilos bármit mondaniuk. Ezt tudjuk. (A Williams valóban nem mert állást foglalni a kérdésben – a szerk.) Furcsamód a McLaren is úgy véli, hogy nem árt neki a mostani gumi, tehát a szükséges hét csapat nem jönne össze. Most várunk. Még nem lefutott a dolog. Nyilvánosság elé hoztam a témát, a legtöbben viszont feltartott kezekkel beszélnek róla.”

Toto Wolff és Helmut Marko (Fotó: XPB) Toto Wolff és Helmut Marko (Fotó: XPB)

Marko: A sportág érdeke lenne közbelépni

A Pirelli emellett azzal érvel, hogy a Mercedesé egyszerűen jobb autó, mint a többieké, ezért nincsenek gumigondjai. Marko szerint ez azonban mit sem változtat azon a tényen, hogy a gumik nem megfelelőek, és nem szolgálják a sportág érdekeit. „Amikor kilenc – vagy a McLaren miatt mondjunk inkább nyolcat – autónak problémája van, akkor nem lehet kifogásod. Miért vezették be Montrealban, hogy a bemelegítő körödet meghatározott tempóval kell teljesítened? Ez egy biztonsági kifogás volt, mert a bemelegítő körök manapság nehezebbek az időmérős köröknél, mivel annyira meghatározóak a gumik működésre bírásában.”

„Még Lewis Hamilton is azt mondta, szeretne másik gumikat, amikkel újra lehet versenyezni. Miért kéne nekem bizonyos állításaimat bizonygatnom? Rámutatok egy visszásságra, mert szeretném, ha a sportág viszonylag egyszerű módszerekkel újra kiegyenlítettebbé válna. Nem mondtam, hogy a Mercedes korábban megkapta a gumispecifikációkat, de az tény, hogy a gumik nekik kedveznek. A tévés nézettség csökken, ezért át kéne gondolni, hogy mit tehetnénk ellene. A motorszabályoktól megszabadulni már nem lehet, mert túl sok pénzt költöttek erre a technológiára. Ezért most már mindenki azt mondja a vezetőségben, hogy tartsuk meg őket” – fejtegette érveiket Marko.

Borítókép: Helmut Marko (Fotó: XPB)

További tartalmak