Musorujsag
Élő Eredmények

Häkkinen: Így jó sok büntetést kaptunk volna Schumacherrel…

Häkkinen: Így jó sok büntetést kaptunk volna Schumacherrel…

Unibet, Autosport
Lezárni lehet, de elfelejteni nem szabad Sebastian Vettel kanadai büntetését, Mika Häkkinen és a Renault szerint is fontos tanulság vonható le belőle az F1 számára.

Ki így, ki úgy magyarázza, miért volt büntetendő vagy éppen fölöslegesen büntetett Sebastian Vettel Kanadai Nagydíjon látott visszatérő manővere, az viszont nyilvánvaló, hogy az FIA által múlt vasárnap hozott ítélet jóval messzebbre mutat, és jóval többről szól, mint a montreali verseny és annak végeredménye. Miközben például az F1 felkapott elemzőjévé avanzsáló Jolyon Palmer képkockákra lebontva bizonygatja, miért hozott helyes ítéletet az FIA, a kétszeres világbajnok Mika Häkkinen arra mutatott rá, hogy itt szabályalkotási és -alkalmazási kérdésekről lenne érdemesebb vitát nyitni, nem arról, volt-e szándékosság abban, hogy Sebastian Vettel leszorította Lewis Hamiltont, vagy sem.

A McLaren korábbi versenyzője az Unibetnél vezetett blogján mindenekelőtt egy, a szándékosság és veszélyesség kérdésétől független megállapítást tett: „Egy dolgot tudok mondani Sebastian Vettel Kanadai Nagydíjon történt incidenséről: én pontosan ugyanazt tettem volna! És ugyanezt tette volna minden versenyző.”

E kijelentése talán még Jolyon Palmerre is igaz lenne… Häkkinen azonban ahelyett, hogy a brithez hasonlóan képkockákon lovagolna, egyszerűen versenyzői szemszögből mutatta be a helyzetet, rávilágítva, milyen lehetőségei voltak Vettelnek és Hamiltonnak. Szavai a két versenyző választásait is érthetőbbé teszik.

„Amikor valami rosszul sül el, ösztönből a lehető leggyorsabban vissza akarsz térni, és próbálod magad mögött tartani a másik fickót. Ez teljesen normális, és az ellenfeleink is erre számítanak tőlünk. A montreali pálya a hármas kanyarnál lejtős, és ahogy ereszkedni kezdesz, elfordulsz a lejtőn jobbra, majd a négyesben balra. Ez gyors, és precíznek kell lenned, mert a pálya szűk – emlékeztet az utcai pályákra, mivel közel van a fal.”

Lewis Hamilton és Sebastian Vettel esete (Fotó: Formula1/Twitter) Lewis Hamilton és Sebastian Vettel esete (Fotó: Formula1/Twitter)

„Amikor Vettel autójának hátulja megcsúszott, majd lekényszerült a pályáról, nagyon gyorsan nagyon sok minden történt. A gumi felülete valójában olvadt gumi, így Sebastian tudta, hogy minden fűszál és kosz rá fog ragadni. Azt is tudta, hogy amikor visszatette az autót a pályára, annak piszkos oldalán lesz, így még több koszt fog összeszedni, valamint gumidarabkákat. Az elsődleges számára az volt, hogy újra a versenyívre vigye az autót, hogy jobb legyen a tapadás, letisztuljon a gumi, és mindezt azt követően meg is tette, hogy volt egy nagy megcsúszása.”

„Visszatérve a pályára Sebastiannak azt is tudnia kellett, hogy Lewis Hamilton mögötte érkezik, így a másodlagos célja az volt, hogy a Mercedes előtt maradjon. De ez is egy teljesen megszokott reakció valakitől, aki meg akarja nyerni a versenyt. Fontos figyelembe venni, hogy Lewis Hamilton látta, mi történik előtte, fel volt készülve rá. Amikor látod, hogy előtted egy autó letér a pályáról, gyorsan felméred, hol csatlakozhat vissza, és ennek megfelelően helyezed utána az autódat, és próbálod megelőzni. Egyesek azt mondják, Lewis kigyorsíthatott volna a négyes kanyarból úgy is, hogy balra húz a Ferrari mellett, nem jobbra, mint tette. De ennek nincs értelme. A versenyív padlógázzal a pálya jobboldalára visz. Lewis tudta, hogy vagy előzni fog, vagy fékezni az ütközés elkerüléséért. És Lewisnak vissza kellett vennie” – elemezte a történteket Häkkinen.

Így sok büntetést kaptak volna Schumacherrel…

A korábbi versenyzőt meglepte, hogy a döntéssel a bírák nem várták meg a verseny végét, hogy lehetőségük legyen a versenyzőkkel közösen megvitatni a történteket, és sajnálta a szurkolókat amiatt, hogy az 5 másodperc büntetés közlésével tönkretették nekik a két többszörös bajnok csatáját. „A két autó nem ért össze, nem volt ütközés. Sebastian és Lewis is azt tette, amit tennie kellett, hagytak elég helyet egymásnak, majd folytatták a versenyt. A bíráknak nehéz döntést kellett meghozniuk, és a szabályok egyértelműek. Sebastian vagy nem volt ura az autójának, amikor visszatért a pályára, és ezért volt veszélyes, vagy ura volt, és blokkolta Lewist. Ezt a két szempontot figyelembe véve a bírák a büntetés mellett döntöttek.”

„De van egy harmadik szempont is: Vettel védte az első helyét. Pontosan ugyanúgy helyezte az autóját, ahogyan Lewis tette Monacóban két héttel ezelőtt, hogy kivédekezze Max Verstappen támadását. Visszatekintve a saját F1-es pályafutásomra, Michael Schumacher és én sokkal nagyobb szabadságot kaptunk a versenyzésre. Talán nem volt annyi kamera, hogy mindent lássanak, amit csináltunk, de sok öt másodperces büntetés lett volna, vagy még rosszabb, ha akkoriban a mostani szabályokat alkalmazzák…

Mika Häkkinen és Michael Schumacher korszakában még piti ügynek tűnt volna a mostani (Fotó: XPB) Mika Häkkinen és Michael Schumacher korszakában még piti ügynek tűnt volna a mostani (Fotó: XPB)

1998 és 1999 világbajnoka szerint ez igenis fölveti a szemléletváltás szükségességének kérdését. „Az FIA sok elképesztő dolgot tett a biztonságért, a bíráknak nehéz feladatuk van, nagy a nyomás is rajtuk. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy a versenyzőknek, a csapatoknak, az FIA-nak és a Forma–1-nek ki kéne találniuk, hogyan hagyják küzdeni a versenyzőket, figyelembe véve, hogy időnként realistának kell lenned, és gondolnod kell a sportág hírnevére is.”

„Vasárnap senki sem volt boldog, a büntetés véget vetett a vezetésért folyó küzdelemnek, és ezzel mindenkit megbüntettek, aki Forma–1-et nézett” – összegzett Häkkinen, megjegyezve, most lenne csak igazán nagy szüksége a sportágnak a mindent tudó Charlie Whiting versenyigazgatóra, hogy megoldást találjon, és fölvetette, talán el kéne gondolni az állandó versenybíróság alkalmazásán is, a következetesebb döntések érdekében.

Abiteboul: Ne felejtsük el a problémát, oldjuk meg!

Hogy a Vettel-incidens valóban túlmutat a Kanadai Nagydíjon, azzal a Renault csapatfőnöke, Cyril Abiteboul is egyetért. Szerinte a mostani vitát nem szabad hagyni csak úgy elcsöndesedni, lezárni lehet ugyan, de érdemes lenne tanulni is belőle.

„Valahányszor van egy efféle baleset, mindig beszélünk róla, beszélünk róla, aztán továbblépünk valami mással foglalkozva. És ez az F1 egyik nagy problémája: sosincs igazi következetesség. Nem a döntéshozás következetessége hiányzik, hanem a cselekvés következetessége. Ha úgy gondoljuk, hogy itt van egy probléma, akkor tegyünk ennek a problémának a megoldásáért, mielőtt elfelejtjük magát a problémát! Ugyanez vonatkozik a szabályokra is” – hívta föl a figyelmet a francia.

„Én Vettel esetét nem kommentálnám, nem néztem, a mi versenyünkkel voltam elfoglalva. De ha úgy érezzük, hogy van itt egy probléma, akkor muszáj elmélyednünk benne! Nem csak a pillanat hevében kéne beszélnünk róla vasárnap és a futam utáni hétfőn, hogy aztán mással foglalkozzunk a folytatásban. Ha a probléma valós, akkor üljünk össze, vitassuk meg!”

Borítókép: Lewis Hamilton és Sebastian Vettel incidense (Fotó: Mercedes)

További tartalmak