Musorujsag
Élő Eredmények

Vettelé a 13. eset – avagy az F1 elsők, akik nem lettek győztesek

Vettelé a 13. eset – avagy az F1 elsők, akik nem lettek győztesek

Speedweek, Racefans
Nagy visszhangja volt, de nem számít egyedi esetnek, hogy Sebastian Vettel elsőként csapott célba Kanadában, mégis Lewis Hamilton lett a futam győztese. Az F1 már egy tucat hasonló esetet látott korábban – és ezek közül hármat Kanadában…

Volt egy első, és volt egy győztes. Sebastian Vettel idén Montrealt megelőzően összesen hat kört töltött a mezőny élén. Eljött a kanadai verseny, a pole-ból vágott neki, és a 70 körből 63-at ő zárt az első helyen – köztük az utolsót is. Ám hiába látta meg elsőként a kockás zászlót, az idei első győzelem az 5 másodperces büntetése révén Lewis Hamiltoné lett, a vele járó serleggel és 25 ponttal együtt.

Vettel rendkívül dühös volt a történtek után. Hogy mennyire, azt rajta kívül az F1 történetében 11 további versenyző tudja csak igazán. A legpechesebb közülük Nelson Piquet volt, akit kétszer is utólag fosztottak meg győzelmétől. Eközben Niki Lauda kétszer is nyert ily módon versenyt. Lewis Hamiltonhoz hasonlóan pedig még Alain Prost és Ayrton Senna állt mindkét oldalon egyszer-egyszer. Érdekesség, hogy az összesen 13 ilyen esetből a mostani már a 4., amelynek Kanada volt a helyszíne…

Kanadai Nagydíj, 1973

A célban: Howden Ganley (Williams)

Hivatalosan: Pter Revson (McLaren)

Az első biztonsági autó bevetéséről marad emlékezetes ez a verseny – no meg arról, hogy a versenyirányítás nem állt a helyzet magaslatán, és teljesen összekuszálták az eredménymérést. A célban Ganleyt intette le elsőként a kockás zászló, ám mivel az esős időben korábban volt egy tömeges boxkiállás, a szervezők kissé elvesztették a fonalat a pontos sorrendet illetően. Még a leintést megelőzően a Lotus-főnök, Colin Chapman is ünnepelte győztesként Emerson Fittipaldit, aztán mégis Ganley előtt lengették meg a kockás zászlót, majd utólag megállapították, hogy a valódi győztes Peter Revson. Többen ezt utólag is vitatták, fellebbezés is lett belőle. Ganley későbbi felesége, aki a csapatnak jegyezte az állást, határozottan állította, hogy mérései és jegyzetei alapján a párja volt az első befutó, és a versenyző később is meggyőződéssel vallotta ugyanezt, arra hivatkozva, hogy a szövetség emberei egyszerűen olyankor jegyeztek föl nála boxkiállást, amikor valójában nem volt kint.

Brit Nagydíj, 1976

A célban: James Hunt (McLaren)

Hivatalosan: Niki Lauda (Ferrari)

James Hunt maga is belekeveredett egy rajtbalesetbe, mely után piros zászlóval intették le a versenyt. Hunt a boxutca felé tartva úgy döntött, rövidít a pályán, és egy másik nyomvonalon tért vissza, vagyis nem teljesítette azt a kört, amit a többiek igen, ezért a szervezők elsőre nem is akarták engedélyezni neki, hogy újra elinduljon. Végül kikövetelték, hogy rajtolhasson, nyert, ám a futam után a Ferrari, a Tyrrell, valamint Emerson Fittipaldi csapata, a Copersucar is óvást nyújtott be ellenük. Hunt órákon át tanácskozás után megkapta a győzelmi trófeát, ám két hónappal később elvették a győzelmét, és Niki Laudát nyilvánították elsőnek.

Niki Lauda (Fotó: Ferrari) Niki Lauda (Fotó: Ferrari)

Olasz Nagydíj, 1978

A célban: Mario Andretti (Lotus)

Hivatalosan: Niki Lauda (Brabham)

A verseny tragédiáról vált emlékezetessé: Ronnie Peterson egy rajtbaleset után sérüléseket szenvedett, majd másnap zsírembólia következtében elhunyt a kórházban. A futamot az új rajtot követően Mario Andretti nyerte a Lotusszal, ám mivel a bírák szerint mind ő, mind Gilles Villeneuve kiugrottak a rajtnál, egyperces büntetést kaptak, s a győzelem Niki Laudára szállt.

Kanadai Nagydíj, 1980

A célban: Didier Pironi (Ligier)

Hivatalosan: Alan Jones (Williams)

A monzaihoz hasonló forgatókönyv vette el a győzelmet Didier Pironitól is. A Ferrari versenyzője utólag ugyancsak 1 perces időbüntetést kapott rajtnál bemutatott kiugrásáért, így az első hely az év későbbi bajnokáé, Alan Jonesé lett.

Brazil Nagydíj, 1982

A célban: Nelson Piquet (Brabham)

Hivatalosan: Alain Prost (Renault)

Ebben az esetben nemcsak a győztest, a második helyezettet is megfosztották eredményértől. A célban Nelson Piquet haladt át elsőként a Brabham-autóval, a második Keke Rosbert lett, ám mivel mindkettejük autóját az előírtnál könnyebbnek találták, a győzelem Alain Prosté lett.

Nelson Piquet (Fotó: GEPA / XPB Images) Nelson Piquet (Fotó: GEPA / XPB Images)

San Marinó-i Nagydíj, 1985

A célban: Alain Prost (McLaren)

Hivatalosan: Elio de Angelis (Lotus)

Amit három évvel korábban Alain Prost kapott, azt most tőle vették el. Ezúttal a francia McLarenjének voltak tömegproblémái, így hiába állt ő az élen a leintéskor, a valódi győztes a Lotust kormányzó Elio de Angelis lett.

Mexikói Nagydíj, 1987

A célban: Nelson Piquet (Williams)

Hivatalosan: Nigel Mansell (Williams)

Ma szemmel nézve szokatlan módszer döntött a győzelem sorsáról ezen a versenyen. A győztes személye ez esetben tulajdonképpen nem változott, csak némi számolgatást igényelt eldönteni, ki az. A futam 30. körében Derek Warwick balesete miatt félbeszakították a küzdelmet. A versenyt ezek után két részre osztották, s a baleset előtti és utáni szakasz összesített eredményét számították ki az időeredmények és különbségek alapján. Így fordulhatott elő, hogy miközben a kockás zászló elsőként Nelson Piquet-t intette le, a valódi győztes Nigel Mansell lett. mivel a megszakítás előtt nagyobb volt az előnye a brazillal szemben, mint a célban a hátránya.

Japán Nagydíj, 1989

A célban: Ayrton Senna (McLaren)

Hivatalosan: Alessandro Nannini (Benetton)

A verseny, amiről aligha kell sok mindent írni. A bajnokságért a McLaren két nagyágyúja, Ayrton Senna és Alain Prost küzdött egymással, kakaskodásuknak egy sikánban történt ütközés vetett véget. Prost kiesett, Senna a sikán levágásával továbbment, és elsőként ért célba. Utólag viszont kanyarlevágásáért kizárták. A brazil részrehajlással vádolta az FIA-t (pontosabban annak elődjét), mondván, elnökük, Jean-Marie Ballestre franciaként Prost győzelmét akarta. Más kérdés, hogy az elnök a döntéshozatalnál még csak jelen sem volt. A futamgyőzelem Alessandro Nanninire szállt, akinek ez jelentette derékbatört F1-es pályafutása egyetlen sikerét, a bajnoki cím pedig Prosté lett.

Ayrton Senna és Alain Prost híres ütközése az 1989-es Japán Nagydíjon (Fotó: Photo4 / xpb.cc) Ayrton Senna és Alain Prost híres ütközése az 1989-es Japán Nagydíjon (Fotó: Photo4 / xpb.cc)

Kanadai Nagydíj, 1990

A célban: Gerhard Berger (McLaren)

Hivatalosan: Ayrton Senna (McLaren)

A már jól ismert történet ismétlődött meg. A futamot Gerhard Berger nyerte, ám mivel a rajtnál kiugrott, utólag 1 perces időbüntetést kapott, s így Ayrton Senna lett a valódi győztes.

Belga Nagydíj, 1994

A célban: Michael Schumacher (Benetton)

Hivatalosan: Damon Hill (Williams)

Michael Schumacher pályafutása szinte valamennyi Belga Nagydíján esélyes volt a győzelemre, ám 1994-ben nemcsak esélye volt, de konkrétan nyert is. Csakhogy az utólagos vizsgálatok során a Benettonja padlólemezét szabálytalannak minősítették, így a győzelmet bajnoki riválisa, Damon Hill kapta. A csapat azzal érvelt, hogy a kopórész Schumacher korábbi megpördülésekor sérült meg, s ezért nem felelt meg az előírásoknak.

Brazil Nagydíj, 2003

A célban: Kimi Räikkönen (McLaren)

Hivatalosan: Giancarlo Fisichella (Jordan)

Kevés versenyző mondhatja el, hogy egy másik helyszínen kapta meg pályafutása első győzelmi trófeáját, mint amelyen az első futamát nyerte. Giancarlo Fisichella így járt. Interlagosban már szinte minden esélyes kiesett a versenyből, amikor Fernando Alonso falnak csapta Renault-ját. A versenyt félbeszakították, ám a végeredmény kiszámolásakor az FIA valamit összekutyult: rosszul értelmezték saját szabályzatukat, s az 54. helyett az 53. kör állását vették alapul, ami alapján Fisichella helyett Kimi Räikkönent hirdették ki győztesnek. A dobogón a finn ünnepelt, aztán jött a fellebbezés és az új vizsgálat, majd megállapították a tévedés tényét. Fisichella végül San Marino célegyenesében kapta meg ünnepélyes keretek között a serlegét, Räikkönentől.

Majd rájöttek, hogy tévedtek, és Fisico megkapta, ami járt neki - a győzelmi trófeát Új győztes és serlegcsere az imolai célegyenesben (Fotó: XPB)

Belga Nagydíj, 2008

A célban: Lewis Hamilton (McLaren)

Hivatalosan: Felipe Massa (Ferrari)

Spában Lewis Hamilton veszített el egy győzelmet, igaz, neki nem kellett heteket várnia az ítéletre. A bonyodalmat egy hajrában bemutatott manőver okozta: a brit pályalevágással előzte meg Kimi Räikkönent, majd úgy engedte vissza maga elé az ellenfelét, hogy félig támadási pozícióban tartotta autóját. A helycsere csak jelképes volt, újra az élre tört, majd a finn későbbi kiesésével elsőként intették le. Két órával később viszont jogtalan előnyszerzésért az FIA 25 másodperces büntetéssel sújtotta, és ez épp elég volt ahhoz, hogy Felipe Massát nyilvánítsák győztesnek.

Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton 2008-as spái csatája (Fotó: XPB) Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton 2008-as spái csatája (Fotó: XPB)

A futamot követően a győztes Hamiltont persze megkérdezték arról, lát-e hasonlóságot Vettel kanadai és a saját spái visszaminősítése között. A brit szerint a két helyzet nemigen állítható párhuzamba, mert bár mindkettőnél történt egy sikánlevágós pályaelhagyás, míg Vettelt a veszélyes visszatérés miatt büntették, őt jogtalan előnyszerzésért.

„Én nem hasonlítanám ezt 2008-hoz, mivel akkor én követtem el egy hibát. Megelőztem valakit a pályán kívül, és utána elengedtem, majd újra megelőztem. Akkor megkérdeztük Charlie Whitingot – aki amolyan bíró is volt egyben –, hogy rendben volt-e az előzés, és ő azt felelte, teljes mértékben rendben volt. Ha azt mondta volna, hogy nem volt rendben, akkor újra elengedtem volna, hogy aztán újra megelőzzem. De a verseny vége őrülten alakult. Kicsúsztam, ő megelőzött, majd ő pördült meg, én újra megelőztem, aztán ő ütközött, én meg nyertem. De még így is megkaptam a büntetést a végén” – mesélte a brit.

„Ez teljesen más volt, mint a mostani, de azt legalább tudom, milyen érzés elveszíteni egy győzelmet. Nem így akarsz futamot nyerni, és nem is így akarod elveszteni azt. Főleg nem úgy, hogy közben ennyire jól versenyeztél” – összegzett Vettel kanadai esete kapcsán a címvédő.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak