Leszavazva: nem tér vissza az F1 a tavalyi gumikhoz

Megtartották péntek reggeli megbeszélésüket a Forma–1-es csapatok az FIA-val, és szavaztak a gumik év közbeni lecseréléséről. Nem lett meg a szükséges támogatás, így év végéig a 2019-es gumiverziót használja a mezőny.

Fotó: XPB

Péntek reggel 9 órakor mind a 10 Forma–1-es csapat főnöke az FIA-hoz volt hivatalos a Red Bull Ringen, miután egyes résztvevők kezdeményezésére tárgyalást hirdettek meg a gumihelyzetről. Mint ismert, sok csapat nem elégedett a Pirelli idei fejlesztésű, a tavalyinál 0,4 milliméterrel vékonyabb futófelületű abroncsaival, melyek egyes gárdáknak jobban kedveznek (különösképpen a Mercedesnek), s amelyek Günther Steiner szavaival élve „a gumik működési tartományának bajnokságává” degradálták az idei szezont.


A találkozón a csapatok és az FIA mellett Ross Brawn F1-es sportigazgató, a Pirelli, valamint több versenyző, így Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Romain Grosjean, Charles Leclerc, továbbá a GPDA elnöke, Alexander Wurz is részt vettek.


A nagyjából egy órán át tartó megbeszélés legfőbb célja annak eldöntése volt, az F1 átálljon-e a nyári szünetet követően a vastagabb futófelületű 2018-as abroncsokra, mint azt több istálló javasolta, vagy kitartson a jelenlegi verzió mellett. A váltáshoz a 10-ből 7 csapat szavazatára lett volna szükség, ám  5-5 lett a végeredmény, vagyis nincs esély a módosításra. Úgy tudni, a gumikkal jól boldoguló Mercedes és McLaren mellett a két Mercedes-motort használó csapat, a Racing Point és a Williams, továbbá a Renault szavazott a gumicsere ellen.


A döntés nem jött váratlanul, de még az sem, hogy az idei gumikkal amúgy nem túl jó barátságot ápoló Renault is az ellenzők táborát erősítette. „Szívesen használnánk más gumikat, de most nem dobhatunk el mindent csak azért, mert egy csapat jobb munkát végzett, mint mindenki más” – indokolta álláspontjukat Cyril Abiteboul a domináló Mercedesre célozva.


Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke elégedetten konstatálta, hogy nem jönnek vissza a vastagabb 2018-as abroncsok. „A szezon közepén nem változtathatod meg a szabályokat csak azért, mert pár csapatnak nem tetszenek” – érvelt.




Fotó: XPB Fotó: XPB


Lewis Hamilton már előre szólt, a versenyzők egységes állásponton vannak, és nem érzik úgy, hogy a túlmelegedésre és hólyagosodásra hajlamos tavalyi gumik javítanának a versenyek minőségén, szerinte valójában rontanának is rajta. Sebastian Vettel ennyire nem volt határozott a hatásokat illetően, ám a gumik körül kialakult politikai vita kicsit sem volt ínyére. Az egyeztetés után meg is állapította: „A legjobb az lenne, ha azt szavaznánk meg, hogy semmiről sem szavazunk többet, és inkább Rosst (Brawn) ruházunk fel teljhatalommal.”


Az egyeztetés során a gumiváltás javaslatának elutasítása mellett szóba került, hogy a jövőben a mostani helyzettől függetlenül változásokra lesz szükség. A résztvevők abban egyetértettek, hogy kevésbé érzékeny, nagyobb működési tartományú abroncsokra kellenek 2020-tól, fel is kérték a Pirellit, hogy ebbe az irányba fejlesszen. És még annak lehetősége is fölvetődött, hogy az idei pénteki szabadedzéseken is nyíljon lehetőség 2020-ra fejlesztett papucsokat tesztelni, hogy a résztvevők jobban felkészülhessenek a gumik változásaira, továbbá segítsék a gyártót tartani a helyes irányt. Ez utóbbiról azonban hivatalos döntés még nem született.


Motorsport kozvetitesek OsztrakGP