Musorujsag
Élő Eredmények

Lekörözte Verstappen: csak egy „újraindítás” mentheti meg Gaslyt?

Motorsport, Racefans, Motorsport-Total, Auto Motor und Sport
Mély gödörben Pierre Gasly. Helmut Marko elfogadhatatlannak nevezte teljesítményét, Ausztriában görcsösen versenyzett, és kört kapott futamot nyerő csapattársától. Már csak egy „rendszer-újraindítás” mentheti meg?

Max Verstappennel talán versenyt nyert a Red Bull saját pályáján, ám közben ismét le kellett nyelnie, hogy másik autója ezúttal is csak a középmezőnyhöz tartozott. A két versenyzőjük közötti idei hatalmas különbség nem is rajzolódhatott volna ki jobban a vasárnapinál. Verstappen a gyenge rajtja után éppen Pierre Gasly mögé volt kénytelen besorolni, ám hamar megelőzte őt, majd eddigi egyik legjobb F1-es versenyét futva a többieken is átjutott, és meg sem állt a futamgyőzelemig. Miközben bizonyította, hogy az RB15-ös autó képes a többiek legyőzésére, csapattársa megrekedt vele ott, ahol volt, és a célban 7.-ként intették le, több mint 1 körös (!) hátrányban Verstappenhez képest.

„Az elején forgalom hátráltatott, sok időt vesztegettem el benne. És ebből egy hógolyóeffektus lett, mert minél tovább maradtam forgalomban, annál melegebbé vált minden, és annál jobban szenvedtem. Gondot jelentett Kimi (Räikkönen) és a többiek megelőzése. A kerékcserém után túlságosan is nyomtam, tönkretettem az első gumit már az első körökben. Utána pedig hólyagosodástól szenvedtem. Nem a legjobban kezeltem, és ez tette nehézzé a délutánom” – magyarázta gyengélkedését a francia.

Ha eddig nehéz helyzetben volt, hát most még nehezebbe került. A nyomás hatalmas rajta, az ideje pedig fogy. A Red Bull a hétvégén bejelentette, hogy kirúgta a Super Formulában alulteljesítő Daniel Ticktumot, és helyére egy új tehetségét, a mexikói Patricio O’Wardot ülteti. Mindez egyfajta intő jel is lehet Gasly számára: ha nem kapja össze magát gyorsan, könnyen Ticktum sorsára juthat. Ezúttal tudniillik már több opciója is van a csapatnak: Alexander Albon meggyőzően teljesít, Danyiil Kvjat pedig változott annyit, hogy akár Gasly helyére ültessék.

Max Verstappen és Pierre Gasly (Fotó: XPB) Max Verstappen és Pierre Gasly (Fotó: XPB)

Marko: Ne ő dirigáljon Adrian Neweynak

Az aligha jó hír Gasly számára, hogy Helmut Marko tanácsadó egyre türelmetlenebbnek mutatkozik. Az Osztrák Nagydíj előtt például kimondta, elégedetlen vele. „Nem könnyű Max Verstappen csapattársának lenni, mert ő egy kivételesen tehetséges versenyző. De Gasly eredményei és tempója egyszerűen elfogadhatatlan. A megelőző két versenye, Kanada és Franciaország egyértelműen rosszabb volt a vártnál, és a közte és Max között lévő különbség túl nagy” – szögezte le.

Bár gyorsan hozzátette, Gasly továbbra is megkap tőlük minden támogatást, közben azt is jelezte, a versenyző számára nem lehet örök érvényű kifogás, hogy egyszerűen nem illik a vezetési stílusához az idei Red Bull, és ezért nem tudja kihozni belőle (valamint önmagából) a maximumot. „A mi feladatunk segíteni őt, hogy magabiztossá váljon az autóban. De közben nem változtathatunk olyan dolgokon, amikről tudjuk, hogy az autónk erősségét jelentik. Inkább kéne a vezetési stílusával foglalkoznia, mintsem megmondani Adrian Neweynak, hogy hogyan tervezze meg az autót” – mondta kritikusan.

Amiről nem beszél a Red Bull

Gasly ezek után az ausztriai hétvégének Verstappen beállításaival vágott neki, és azt a feladatot kapta, hogy azokat alakítsa a kedvére, hogy kényelmesebben érezze magát az autóban. Eredményeiből látható: nem sikerült neki.

Bár elismeri, jogosan kritizálják, és ő maga is elégedetlen, azért arra is emlékeztetett, hogy nem minden kritikát tart jogosnak. „Nem mindig vélem úgy, hogy jogos a bírálat, de végső soron csak magammal foglalkozom, és azzal, hogyan mehetne jobban. Az autót nem vezethetem úgy, ahogyan szeretném, de vannak dolgok, amiken változtathatok.”

Pierre Gasly (Fotó: XPB) Pierre Gasly (Fotó: XPB)

S hogy pontosan mire célozhat, amikor azt mondja, nem minden kritika jogos? Például hogy beállításokkal való tévelygését kicsit sem segíti a tény, hogy tapasztalatlan, e szerepkörben korábban még nem is dolgozó versenymérnöke van. Vagy például arra, hogy több esetben nem is egyforma az autójuk Verstappennel, mert az újításokat a holland kapja meg.

Ausztriában legalábbis ez volt a helyzet. A csapat váratlan szombati formajavulását Adrian Newey egy apró változtatásnak tudta be az első szárnyon, mely szerinte rendbe tette az autó addig problémás viselkedését. „Ezek az elemek csak Max autóján voltak fönn” – erősítette meg a tervező, hozzátéve, hogy a pénteki kerékvetős károk miatt egyszerűen nem maradt elegendő példányuk mindkét autóra.

Ctrl+Alt+Del

Ha mindez némi magyarázatot is ad a két versenyző múlt hétvégi teljesítménye közötti különbségre, Marko kritikája és a teljesítménykényszer ettől még ott van, és nem könnyíti Gasly helyzetét. Hogy nyugtalanítja a dolog, azt már a verseny előtt elismerte. „Természetesen versenyzőként türelmetlen vagy, ha nem jönnek az eredmények. De ez a motorsport csúcsa, melyben lépésről lépésre kell haladni a kis fejlődésért.”

Az előrelépés viszont egyelőre nemigen látszik, az ausztriai kerékcserét követő elfékezése és az előzési nehézségei pedig azt mutatják, talán kezd is görcsössé válni. Még ha ezt nem is látja be. „Nem arról van szó, hogy túl nagy nyomást helyezek magamra, inkább arról, hogy nem igazán találom az irányt, ami illik hozzám” – hárította e fölvetést, majd visszatért az autóval kapcsolatos problémáihoz. „Max láthatóan elégedett az autóval, nálam ez nincs meg. Egyes hétvégéken sikerül irányt találni, másokon nehezebb. Sok mindent elleshetek tőle, hogy többet hozhassak ki az autóból. Tovább dolgozunk, mert versengő szellem vagyok, és nem vagyok elégedett a jelenlegi teljesítményemmel. Addig fogok küzdeni, amíg elégedettebb nem leszek.”

Pierre Gasly (Fotó: Red Bull) Pierre Gasly (Fotó: Red Bull)

Christian Horner csapatfőnök szerint viszont most leginkább mégis fejben kéne rendezni a sorait, és minden eddigi csalódást feledve tiszta lappal kéne indítania. „Pierre nehéz időszakot él most, és mi mindent megteszünk, hogy segítsük őt. Csak egy újraindítás kell neki. Tudjuk, hogy mire képes, és most valahogy nyomnunk kéne egy Ctrl-Alt-Del kombinációt a fejében, és újraindítani mindent. Ő egy gyors versenyző, és a legnagyobb problémája szerintem az, hogy Max a csapattársa, aki minden héten jól teljesít, és ezzel nagy nyomás és teljesítménykényszer alá helyezi őt. De mögötte állunk, még mindig hiszünk benne, még mindig megadjuk neki a maximális támogatást, hogy ki tudja bontakoztatni a tehetségét, amiről tudjuk, hogy megvan neki.”

Horner Markóhoz képest megértőbbnek mutatkozik Gaslyval, és újra jelezte felé, nem fontolgatják a kirúgását. „Nem áll szándékunkban leváltani Pierre-t. Ő a versenyzőnk, vele fogunk dolgozni, próbáljuk a legjobbat kihozni belőle. Nehéz időszakon megy keresztül, de mindent megteszünk, hogy kisegítsük őt ebből” – ígérte.

További tartalmak