Musorujsag
Élő Eredmények

A Ferrari elmagyarázta a Leclerc pozíciójába kerülő boxtaktikát

A Ferrari elmagyarázta a Leclerc pozíciójába kerülő boxtaktikát

Racefans, DHL
Charles Leclerc vért izzadt Max Verstappen maga mögött tartásáért, de a biztonsági autós fázisban a boxban minden munkája kárba veszett. Mattia Binotto elmagyarázta, miért nem volt más választásuk.

A tavalyi szezon második felétől kis túlzással megszokás a Ferrarinál, hogy ha nem valamelyik versenyző hibázik, akkor a csapat követ el egy baklövést, ami a reméltnél rosszabb eredményhez vezet. Úgy tűnt, a Brit Nagydíjon sem marad el a dolog: Charles Leclerc hiába védekezett hősiesen, s tartotta a pozícióját a nála gyorsabb Max Verstappen ellen, erőfeszítéseit semmissé tette, amikor csapata a biztonsági fázis alatt a hollanddal ellentétben nem hívta ki azonnal kereket cserélni. Csak egy körrel később érkezett, és ezzel a Red Bull mögé került.

A monacói a történtek után föl is tette a „visszafogott” kérdést: „Hogy a pokolba kerültünk mögéjük?!”

Ennél finomabban, de ugyanezt a kérdést a futam után Mattia Binotto csapatfőnöknek is föltették, akinél szinte már hagyomány, hogy a versenyek utáni sajtótájékoztatóján magyarázkodnia kell döntéseik kapcsán. Szavaiból azonban egyértelművé vált, hogy ezúttal csapatuknak meg volt kötve a keze, és ki voltak szolgáltatva a Red Bullnak. „A rádióban Maxnak azt mondták, hogy tegye az ellenkezőjét annak, amit Charles. Szóval ha mi kiálltunk volna, Max maradt volna kint, és ezzel csak azt értük volna el, hogy Charles-t a többiek mögé helyezzük. Ez vélhetően nem lett volna helyes döntés” – hívta föl a figyelmet arra, hogy pályán elfoglalt helyzetükből adódóan lényegében nem létezett jó választás számukra.

„Szerintem abban a pillanatban nem volt választásunk. Megpróbálkoztunk azzal, hogy kint maradunk, de amikor Max kiállt, megnéztük az adatokat, és azt mutatták, hogy még így is megéri újra kiállnunk. Nem hinném, hogy korábban kiállhattunk volna, mert ha már előtte kereket cseréltünk volna, a többiek kint maradtak volna, és mi a teljes előnyünket elvesztettük volna.”

Az újabb megkérdőjelezett taktikai lépésükre tehát volt magyarázat. Ám volt még egy másik is: Ausztria után ismét fölmerült a kérdés, megérte-e a Mercedesszel és a Red Bull-lal ellentétes utat járva ismét a lágy gumin nekivágni a versenynek. Tekintve, hogy pozíciót az elméleti tapadásfölény dacára Leclerc nem nyert, és hogy az első etap második felében kiszolgáltatottá vált Verstappennek, Binottótól azt is megkérdezték, utólag helyesnek véli-e taktikájukat. „Azt legalábbis állíthatjuk, hogy rossz döntés nem volt. Egyeztettünk a versenyzőkkel erről, és Charles egészen jó tempót futott a rajt után. Vigyázott a gumikra, hogy ne használja el őket túlzottan. Képes volt kontrollálni a tempóját, az első körtől kezdve gyorsabb volt a mögötte haladóknál. Szóval úgy véljük, ez helyes választás volt. De nehéz volt az összevetés” – utalt arra, hogy számukra nem volt egyértelmű, a közepes jobb lett volna-e a verseny elején.

Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA) Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)

A Red Bull leiskolázta őket a boxban

A szokásos gumikezelési probléma és a Red Bull egyre aggasztóbb versenytempója mellett még egy dolgon elgondolkodhat a Ferrari a silverstone-i taktikája kapcsán: a kerékcseréken. Az elsőt tudniillik azonos időben teljesítette Leclerc és a Verstappen (13. kör), és a hollandnak sikerült is megelőznie a ferrarist a boxutcában, hála csapata gyorsabb munkájának. A Red Bull parádézott a boxutcában. Verstappen cseréjét a hivatalos mérés szerint 1,96 másodperc alatt abszolválták, miközben Leclerc autójára 2,79 másodperc alatt kerültek föl az új abroncsok.

A Ferrari akkor teljesítette a leglassabb kerékcseréjét a versenyen, amikor a legnagyobb szükség lett volna a gyorsaságra. És hogy nem bukták el már akkor a harmadik helyet, az csak Leclerc versenyzésén és agresszivitásán múlt: a monacói a boxból kihajtva egyből támadni kezdte Verstappent, aki el is fékezte magát a 4-es kanyarban, így újra Leclerc mögé került.

A Red Bull egyébként eközben a nap három legjobb kerékcseréjét jegyezte, Pierre Gasly 1,90 másodperces szervizével pedig idénybeli új rekordot állított föl.

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

További tartalmak