Musorujsag
Élő Eredmények

Fölháborodtak a csapatok a Ferrari pénzbüntetésén, az FIA lépett

Fölháborodtak a csapatok a Ferrari pénzbüntetésén, az FIA lépett

Auto Motor und Sport, Autosport
Igazságtalannak érezték és nem is értették a csapatok, az FIA miért csak egy sima pénzbüntetéssel sújtotta Charles Leclerc veszélyes kiengedését legutóbb. Az FIA a csapatok kérésére változtatott.

Sokszor kritizálták az FIA-at, hogy a csapat hibái miatt gyakran a versenyzőt is bünteti, ám most, hogy szétválasztotta a kettőt, ismét jöttek a kritikák. Charles Leclerc a Német Nagydíj 3. körében megejtett kiállásakor kapott túl korán jelzést a csapatától, aminek a vége az lett, hogy éppen a mögötte érkező Romain Grosjean mellé vágott ki garázsa elől, s a két autó finoman talán még összes is ért. Az FIA bírái végül 5000 eurós büntetéssel sújtották a Ferrarit, ám a monacói zavartalanul folytathatta versenyét, ami többeknél kihúzta a gyufát.

Az ok egyszerű: az FIA eddig időbüntetésekkel reagált az efféle kihágásokra – még az idei szezonban is. Max Verstappen például Monacóban a második helyét és dobogóját veszítette el azért, mert a Valtteri Bottasszal a boxutcában történt ütközéséért 5 másodpercet kapott. Főnöke, Christian Horner most méltatlankodott is a bíróság vajszívűségén. „A boxutcában is versenyt akarunk látni. A mostani kicsit eltérő eset volt, mert itt az egyik autó már távozott, a másik meg érkezett (Monacóban Verstappen és Bottas egyszerre indultak el kifelé – a szerk.). Ez most talán a helyes döntés volt, de a monacói akkor helytelen döntés volt” – találta meg az önigazolást az általa már akkor is igazságtalannak tartott döntés kapcsán.

A Haas csapatfőnöke, Günther Steiner eközben megjegyezte, igazából mindenki jól járt az ítélettel, kivéve az eset kárvallottja… „El kéne ezen gondolkodni, mert az ilyesmi arra ösztönözheti a csapatokat, hogy vállaljanak kockázatot. Az FIA megkapta a pénzét, mi elveszítettük a pozíciókat, és mindenki nyert, minket kivéve. Mi öt helyet buktunk ezzel. Romain már üresbe tette az autót, de fékeznie kellett, ezért utána újra egyesbe kellett kapcsolnia. Ez időveszteség volt” – mutatott rá.

Andy Stevenson, a Racing Point csapatmenedzsere igazságtalannak tartotta az ítéletet. „Egy veszélyes kiengedés az veszélyes kiengedés! Itt a biztonság a lényeg. Ez mindig veszélyes, mindegy, hogy hány autó van a boxutcában. Egyértelmű utasítást kaptunk, hogy azé az elsőbbség, aki a gyorssávban halad.”

Valtteri Bottas és Max Verstappen boxutcai ütközése (Fotó: Formula1/Twitter) Valtteri Bottas és Max Verstappen boxutcai ütközése Monacóban (Fotó: Formula1/Twitter)

Alan Permane, a Renault műveleti mérnöke szerint ez az ítélet oda vezethet, hogy a csapatok a pénzbüntetésért kockáztatni kezdenek a jobb pozíciók érdekében. „Ha ebből szabály lesz, az összes csapat letétbe fog helyezni százezer eurót az FIA-nál a verseny előtt, és a veszélyes kiengedések esetén csak le kell venni belőle ezt az összeget.”

Az Autosport értesülése szerint az FIA úgy döntött, a jövőben pénzbírság helyett minden esetben időbüntetéssel torolja meg a veszélyes kiengedéseket. Csütörtökön a Hungaroringen a csapatmenedzserekkel egyeztettek erről, és egyhangú kérésük volt ez, mivel úgy érezték, a pénzbüntetésnek nincs elég visszatartó ereje.

Mindezek után már csak az a kérdés, az FIA hogy számol el azzal az újabb következetlenséggel, amit Hockenheimben teremtett. Verstappen okkal érezheti magát meglopva. „Természetesen teljesen rossz döntés volt a pénzbüntetés. Ha azt adnak, akkor mindenkinek azt kéne kapnia. Nem fair azt mondani, hogy én csak azért kaptam időbüntetést Monacóban, mert mi ütköztünk. Amikor kiengedtek, miközben tudod, hogy valaki halad a gyorssávban, azért nem igazságos, ha csak pénzbüntetés jár. Ez nem sportszerű! A csapatnak ez amúgy is csak aprópénz, és nem is érdekli őket, hogy ki kell fizetniük. Teljesen hibás döntés volt, főleg, hogy annyit papolnak a biztonságról. Ez nem helyes” – füstölgött a Monacóban csak 4.-ként rangsorolt holland.

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: XPB)

További tartalmak