Visszaút az F1-be: Ocon többet gürizik, mint aktív versenyzőként

Az F1-es visszatérés küszöbén áll Esteban Ocon, aki a tavalyi renault-s csalódás után nem csüggedt, inkább belevetette magát a munkába. Idei éve keményebb, mint amilyen aktív versenyzőként lenne, ám szerinte megéri az áldozatot.

Esteban Ocon (Fotó: XPB)

Az új generáció egyik legígéretesebb tagjának tartják, Esteban Ocon szerencsétlen körülmények között mégis kiszorult a 2019-es rajtrácsról. Egy évvel ezelőtt az őt támogató Mercedes már júliusban bejelentette, hogy megtartja Valtteri Bottast. Abban a hiszemben hosszabbított a finnel, hogy eközben Oconnak is biztosított a jövője. Akkor még úgy állt, hogy a francia a Renault versenyzője lesz, Toto Wolff szóban már meg is egyezett Cyril Abiteboul csapatfőnökkel. Aztán az augusztusi nyári szünet hideg zuhannyal indult: a Renault bejelentette, hogy Daniel Ricciardo lesz Nico Hülkenberg 2019-es csapattársa. Mivel a többi csapat Ocon mercedeses kapcsolatát és puszta kölcsönvételét problémának látta, a tehetség ülés nélkül maradt.


Ha viszont hinni lehet a találgatásoknak, az élet hamarosan kárpótolja őt. Úgy tudni, a Mercedes ugyan ezúttal sem neki szavazott bizalmat (vagy csak nem meri megbolygatni Lewis Hamilton lelki egyensúlyát), Ocon várhatóan újra a mezőny teljes értékű tagja lesz jövőre, mégpedig jó eséllyel a neki egy éve kosarat adó Renault-nál, az őt az ülésüktől 2018-ban elütő Ricciardo csapattársaként.


Bejelentés persze még nem született, így mindez csak feltételes mód. Az óvatosság meg a tavalyi események után ugyebár erősen indokolt. „Nem volt egyszerű helyzet” – utalt vissza Ocon a múlt évi hoppon maradására a Forma–1 hivatalos oldalának még a nyári szünet előtt nyilatkozva. „Beszéltem Totóval és a menedzsmentemmel a Mercedesnél, és azt mondták, ne aggódjak, esélyt fogok kapni az F1-ben a jövőben. Természetesen voltak csöndesebb időszakok, és ilyenkor kétkedni kezd az ember, de az egyeztetések már jó ideje folynak, és hiszem, hogy minden rendben lesz.”




Esteban Ocon (Fotó: XPB) Esteban Ocon (Fotó: XPB)



Ezrével rója a kilométereket, és alig alszik


A versenyző tehát úgy készül, hogy újra az F1-ben fog szerepelni, és mint azt kifejtette, lényegében az egész tartalékversenyzőként teljesített idei éve a visszatérésre való felkészülésről szól. Bár tesztversenyzőnek is számít a Mercedesnél, az idei autót a korlátozások miatt nem volt módja megismerni. A csapat munkáját inkább a szimulátorban segíti, és még ha ez nem is igazán izgalmas számára, maximális elhivatottsággal csinálja, mert tudja, hogy hasznos – mind a csapat, mind az ő megítélése, mind az ő jövőbeli feladatai szempontjából.


„Nagyszerű ennek a csapatnak a részének lenni. Nagyon sikeresek, rendkívül nagy tudásra tettek szert, és ez a tudás megfizethetetlenül értékes. Nagyon sokat fejlődtem a visszajelzések terén, csakis a csapatért dolgozom. A saját teljesítményemen nem tudok javítani ezzel, az egyetlen feladatom, hogy megfelelően elvégezzem azt a munkát, amire a csapat kér. Ezt teszem most. Sokat egyeztetünk arról, mit kéne tennünk, miben kéne javulnunk, vagy hogy a versenyzők elégedettek-e. A sok órán át tartó vezetésből sok ismeretre teszek szert, és ez abban is segít, hogy továbbra is figyeljenek rám. A nap legkülönbözőbb szakaiban töltök nagyon sok órát a szimulátorban, és van, hogy csak azért teljesítünk kétszáznál is több kört, hogy találjunk egy-két tizedmásodpercet. Nagyon kemény, de boldog vagyok, hogy csinálhatom!”




Esteban Ocon (Fotó: XPB) Esteban Ocon (Fotó: XPB)


Az hihetnénk, a fejlesztőversenyző élete nyugodtabb és kevésbé fárasztó, mint a pályán küzdőké, ám valójában éppen fordítva van. A világ bármely időzónájában is versenyez éppen a Mercedes, Oconnak a gyárban a rendelkezésre kell állnia, hogy a szabadedzések után lefuttathassanak bizonyos szimulációkat. Az európai versenyeken pedig gyakori, hogy miközben pénteken még a bázison van, szombatra a helyszínre kell utaznia, hogy elláthassa tartalékversenyzői kötelességeit is. Előfordul, hogy emiatt csak egy-két óra alvás jut neki, ám számára ez vállalható áldozat azért cserébe, hogy jelezze elhivatottságát.


„Mindenáron a pályán akarok lenni, nem akarom lezárni a munkát a szimulátorozással. A fiúk mondták, hogy ez kemény lesz, és bár egyetértettem, mégis csinálni akartam. Még akkor is, ha nem alhatok miatta. Kemény, nagyon kemény, de így van rendjén. Az életben vannak sokkal rosszabb dolgok is ennél. Szombat este kialhatom magam, és pihenhetek vasárnapra. Ha az F1-ben nem vagy a helyszínen, hamar elfelejtenek. Ezért sem versenyzem máshol idén. Az F1-be akarok visszatérni, ez az egyetlen célom. Ha nem jön össze jövőre, akkor persze elgondolkodok valami máson, de nem ezt akarom. És azért is utazom minden versenyre, hogy az F1-ben legyek, hogy senki se felejtsen el.”



Teljesebb versenyzőként térne vissza


Ocon úgy érzi, mind a szimulátorban teljesített több ezer kilométere, mind a gyárban és a pályán a mérnökökkel töltött idő hasznára fog még válni, amikor újra volán mögé ülhet. „Ez segít megérteni a csapat nézőpontját, hogy mit vár el a csapat a versenyzőktől. Ezen a területen tanultam a legtöbbet. Sok időt töltöttem a csapattal, és többet hallgattam a csapatot, mint a versenyzőket. Látom, hogy mit kérnek a versenyzőktől, és azt is, hogyan viszonyulnak bizonyos dolgokhoz.”


A kihagyott egy év alatt az F1-ben történt pár fontos változás. Újak a gumik, módosultak az aerodinamikai szabályok – Oconnak ezek nehezítő tényezők lesznek, ha 2020-ban valóban visszatér. „El fog tartani egy darabig, mire újra felgyorsulok, de a téli tesztidény elég lesz ehhez. Egy év alatt nem változik olyan sok minden, ha két évet hagynék ki, az nagyobb gond lenne” – vélekedett a francia, aki ezzel párhuzamosan az edzésmunkát is ugyanúgy végzi, mintha még most is aktív tagja lenne a mezőnynek.