×

Talán túl korai, de Albon fejest ugrik a cápamedencébe!

Elismeri Alexander Albon, hogy talán túl korán kapta meg az esélyt a Red Bulltól, ám mégsem gondol arra, hogy Pierre Gasly sorsára juthat. Azt is elmesélte, hogyan értesült váratlan előléptetéséről.

Alexander Albon (Fotó: XPB)

A Forma–1 mezőnyének csak a folytatást jelenti a hétvégi Belga Nagydíj a nyári szünet után, Alexander Albon számára viszont egy új kezdetet. A Forma–1-ben első idényét futó brit-thaiföldi versenyző a Magyar Nagydíjon még csak nem is sejtette, hogy következő futamát már nem a Toro Rosso, hanem a Red Bull versenyzőjeként fogja teljesíteni, ám csütörtökön Spában már az osztrák csapat egyenruhájában jelentette ki széles mosollyal: „Ha az izgatottságot nézzük, akkor tízessel értékelnék, de az idegességre is elég magas pontszámot adnék!”


Van is mi miatt izgatottnak lennie, hiszen álmában sem gondolhatta, hogy még Max Verstappennél is gyorsabban a Red Bull első csapatánál fog kikötni. Mint azt elárulta, amikor a nyári szünet kezdetén Helmut Marko az ausztriai irodájába hívta őt, még akkor sem sejtette, hogy a levegőben van a csapatváltása. „Kaptam egy meghívást Dr. Marko irodájába, Ausztriába. Azt gondoltam, a jövő évről és a jövőbeli tervekről fogunk egyeztetni, de úgy harminc perc után ismertette velem a tervet, és hazudnék, ha azt mondanám, hogy ez nem ért engem sokként” – mondta az újonc, akit aztán új csapatfőnöke, Christian Horner is felhívott. „Gratulált nekem, és megbeszéltük, mi hogyan lesz. Majd azt tanácsolta, kapcsoljam ki a telefonom, és zárjak ki minden zajt. Ez egy remek tanács volt. Ezt követően beszéltem az anyukámmal, hogy elmondjam neki a hírt. Ő mindig nagyon optimista, és mindig hiszi, hogy megtörténhetnek ilyen dolgok.”


A csütörtöki sajtótájékoztatón azt is elmondta, nehéz volt számára, hogy a gyárak leállása miatt nem ugorhatott egyből fejest a munkába. „Sok időm volt gondolkodni, és az F1-ben a szünetben nem beszélhetsz senkivel, szóval sokszor volt, hogy elgondolkodtam, hogy kivel is beszéljek, mit is csináljak. Először most hétfőn beszélhettem róla. Igyekeztem megismerni a csapattársakat, belerázódni.”


A nyári programja mindenesetre teljesen felborult az előléptetéssel. „Azt terveztem, hogy lazítok egy jót a szünetben. Olaszországba akartam menni a családdal és a barátokkal, hogy pihenjünk, de aztán jött a hívás, ezért lemondtam az egészet. Az első hetet azzal töltöttem otthon, hogy próbáltam feldolgozni, ami történt. Aztán Portugáliába mentem pár barátommal, akik szintén versenyeznek, és edzőtáboroztunk. Furcsa, mert amikor ilyen sokat vezetsz, az erőnléted kicsit romlik a szezon során, szóval jó volt visszatérni a korábbi szintre.”




Alexander Albon (Fotó: XPB) Alexander Albon (Fotó: XPB)


Ő is korainak érzi, de ez nem riasztja meg


Albon elárulta, édesanyja nem igazán tudott mit mondani neki az új lehetősége kapcsán, annyira örült, korábban túraautókkal versenyző édesapja, akinek lényegében a versenyzés iránti szenvedélyét köszönheti, pedig egyszerűen csak nevetett, amikor fölhívta. Albon számára is szürreálisnak tűnik a helyzet. 2012-ben gyenge teljesítménye miatt a Red Bull már egyszer kirúgta. Tavaly őszig úgy volt, hogy hosszú távú jövőjét a Forma–E jelenti. Aztán hirtelen jött a Toro Rossós szerződés, fél évvel később pedig már a futamgyőztes Red Bull-autóval ismerkedhet. „Ez az egész út 2012-ig megy vissza. Nem mondanám, hogy a pályafutásom nagyon egyenletes volt, tele volt mélypontokkal és csúcspontokkal. Most pedig hihetetlen, hogy ebben a helyzetben vagyok. Sok versenyző van az F1-ben, akik sosem kaptak esélyt arra, hogy győzelemre esélyes autót vezessenek egy bajnoki címeket nyert csapatnál. Tisztában vagyok azzal, mekkora lehetőség ez.”


„Ez egy esély előttem a bizonyításra és arra, hogy a csapat részévé váljak. Nevetnem kell, amikor erre gondolok. Tizenkét hónapja még a Forma–2-ben is csak versenyről versenyre haladtam. Csak decemberben kaptam a hívást a Toro Rossótól, és már az is őrületesen hangzott számomra. Most meg már itt vagyok a Red Bullnál, és ez nagyszerű érzés.”


Miközben azonban egy előléptetésről van szó, az is világos, hogy Albon veszélyes helyzetbe került, hiszen éppen Gasly példája mutatja, hogy létezhet olyan eset, amikor valakire túl korán talál rá a várt lehetőség. „Természetesen amikor ennyire korán beülsz egy ilyen autóba, arra gondolsz, hogy jöhetett volna egy kicsivel később is, de nagyon izgatott vagyok, és már alig várom, hogy elkezdődjön” – mondta ennek kapcsán. „Ez számomra inkább egy lehetőség, és nem kételkedem magamban. Olyan magabiztosan kell belevágnod, amennyire csak lehet. Tudom, hogy mire vagyok képes. Még csak hat hónapja vezetek F1-es autót, szóval van még tér a javulásra. De Melbourne-re visszatekintve, és azt nézve, most hol tartok, elmondhatom, hogy fejlődtem versenyzőként. Szóval érzem, hogy van javulás, és egy folytatódni fog.”


Ez a helyzet mégsem ismeretlen számára. „Hogy nem vagyok felkészült? Év elején februárban ugyanezt éreztem, hiszen még nem vezettem előtte F1-es autót. Az is hasonló helyzet volt, izgalmas és feszült, mert nem tudtam, milyen lesz. Szóval már januárban keresztülmentem ezen, és most a nyári szünet ilyen szempontból kicsit lazább volt.”




Alexander Albon (Fotó: XPB) Alexander Albon (Fotó: XPB)


 


Nem kísérti Gasly esete


Albont kérdezték arról is, tanult-e bármit Gasly esetéből és Red Bull-os szenvedéséből. „Nem igazán foglalkoztam Pierre gondjaival, csak magammal. Azt tudom, hogy Max csúcsformában van, és sosem lehet egyszerű ellene. Hogy Pierre miért szenvedett, annak nem jártam utána” – felelte.


Azt sem tudja, a csapatváltás mennyire számít nehéznek egy idényen belül. „Nem igazán van tapasztalatom erről. Voltam a szimulátorukban a múlt hétvégén, hogy ráérezzek kicsit az autójukra. Nyilván más lesz, de végső soron ennek is csak négy kereke van, és csak meg kell szokni.”


Spára nem tűzött ki maga elé nagy célokat – nem is teheti, hiszen amellett, hogy még minden új számára, motorcseréje miatt várhatóan csak a mezőny legvégéről fog rajtolni. „Főleg a versenyre és a versenytempóra fogunk koncentrálni. Ez azt is jelenti, hogy több kört fogok teljesíteni. Ez lesz a cél. Természetesen az időmérő más hangulatban fog zajlani, de ettől még szeretném megtapasztalni, hogy hogyan boldogulok az időmérőn, és mennyivel tudnék előrébbről rajtolni, mint a valós pozícióm.”


„Meglátjuk, hogy alakul. Úgyis a mezőny végéről fogok rajtolni. Lépésről lépésre fogok haladni. Ez most egy új közeg nekem, fel fogom mérni, hogyan működik a csapat és az autó, és Maxtól is igyekszem tanulni arról, hogyan működik együtt a csapattal” – bocsátotta előre a tehetség.


190829 Albon F1 idotabla spa pentek