Büntetésözön Spában: hat versenyzőt sorolnak hátra!

Motorcserék és büntetések özöne zúdul a mezőnyre a hétvégi Belga Nagydíjon. Nem kevesebb, mint hat versenyző hátrasorolása máris garantált!

Lance Stroll délelőtt még meg is mutatta új erőforrását... (Fotó: XPB)

A nyári szünet utáni első versenyek hagyományosan az új motorok bemutatkozásának helyszínei. Ezúttal sincs másképp. Spában a Ferrarit leszámítva minden gyártó előállt a legújabb fejlesztésű hajtóegységével. Ki valamennyi, ki csak egyes versenyzőinek szerelte azt az autójába, és több esetben a csere büntetést is von maga után.


A legtöbb új egység a Mercedes-csapatok autóiba került. Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sergio Pérez, Lance Stroll, George Russell és Robert Kubica is új V6-ost, turbófeltöltőt és MGU-H-t kapott pénteken, miközben Hamilton az idei második központi elektronikáját és energiatárolóját is használni kezdte.


Közülük egyedül Strollnak jár büntetés, akinek valamennyi cserélt egység a negyedik idei példánya. Ez összességében mezőny végi indulást von maga után.


A hondásoknál Alexander Albon mind a hat erőforrás-komponensből úgy példányt kapott, míg Danyiil Kvjat V6-osból, turbófeltöltőből, MGU-H-ból és MGU-K-ból. A Red Bull újdonsült versenyzőjét és volt csapattársát ezzel szintén a mezőny végére sorolják hátra.


190901 BelgaGP időtábla


A Renault-nál a gyári csapat mellett a mclarenes Carlos Sainz is megkapta a 3-as specifikációjú V6-os motort. Mivel korábban már büntették őket ezen egység cseréjéért, ezúttal ők 10 helyett 5 rajthelyes hátrasorolással számolhatnak. Szemben a mercedeses és hondás ellenfelekkel, a renault-sok pénteki cseréje a taktikázás része. Terveik szerint az új erőforrást csak az első napon használják, szombattól visszatérnek a korábbi verzióhoz. Ezzel már Spában letudják a büntetésüket, ám kímélhetik az új egységet Monzáig. A gyári Renault már megerősítette, hogy így fog eljárni, a McLarennél még fontolgatják a dolgot. „Meglátjuk, hogyan használjuk az új motort a folytatásban. A lényeg, hogy növeltük a rendelkezésünkre álló motorok számát, és most próbáljuk beosztani az élettartamukat a szabadedzések és versenyek között, hogy év végéig már ne legyen több büntetés” – magyarázta Andreas Seidl, a wokingiak főnöke.


Csere eközben Ferrari-partnereknél is történt. A Haas két versenyzője és Antonio Giovinazzi új V6-ost, turbót és MGU-H-t kapott, ám mivel valamennyiük esetében a még megengedett harmadik példányról van szó, így náluk nem jár büntetés.


A hat büntetett miatt így is érdekes lesz összeállítani a szombati időmérő edzés után a rajtfelállást. Az idei szabályok értelmében a 15 rajthelynél magasabb büntetést kapók automatikus mezőny végi rajtra kényszerülnek. Közöttük a sorrendről az fog határozni, ki milyen időeredményt ér el a kvalifikáción.


Így áll a mezőny motoregységekkel a Belga Nagydíj péntekjén:




V6-osTurbóMGU-HMGU-KEnergiatárolóKözponti elektronika
Lewis Hamilton333222
Valtteri Bottas333222
Sebastian Vettel222223
Charles Leclerc222222
Max Verstappen333222
Alexander Albon444333
Daniel Ricciardo544333
Nico Hülkenberg644323
Romain Grosjean333222
Kevin Magnussen333223
Carlos Sainz544333
Lando Norris333333
Sergio Pérez333311
Lance Stroll444211
Kimi Räikkönen333322
Antonio Giovinazzi333323
Danyiil Kvjat555433
Pierre Gasly544422
George Russell333333
Robert Kubica333311