Musorujsag
Élő Eredmények

Mostantól újra használatban az F1 „sárga lapja”!

Mostantól újra használatban az F1 „sárga lapja”!

Motorsport-Total, Speedweek
Egy elfeledett zászlójelzés reaktiválásával saját „sárga lapot” használt Spában a Forma–1. A versenyigazgató rendszert csinálna a figyelmeztetésből.

Egy rég látott jelzés tért vissza a múlt vasárnapi F1-es Belga Nagydíjon: a fekete-fehér zászló. Ha valaki a felmutatásakor nem emlékezett volna rá, hogy mit is jelent pontosan, annak nem kell korholnia magát. Bár a különböző kategóriák szabályzatában a mai napig benne van, e jelet F1-es versenyen legutóbb a 2010-es Maláj Nagydíjon (!) láthattuk, amikor is a Vitalij Petrov Renault-ja előtt cikázó Lewis Hamiltont figyelmeztették vele.

A fekete-fehér zászlót a szabályok értelmében akkor lengetik meg egy versenyző előtt, ha figyelmeztetni akarják arra, hogy sportszerűtlenül viselkedett, s emiatt a büntetés/kizárás veszélye fenyegeti. Miközben semmi sem akadályozta, hogy az elmúlt 9 esztendőben bármikor aktívan használják e szignált, az előző versenyigazgatónál, Charlie Whitingnál gyakorlati okokból a feledés homályába merült: ha bármely versenyzőt figyelmeztetni akart, ő a csapatnak szólt, aki pedig a rádión keresztül utasította rendre a renitenst.

Whiting utódja, Michael Masi sok tekintetben más utakat jár, és ennek Spában azzal is jelét adta, hogy a féktávon való bemozdulások, valamint a 4-es kanyarnál történő tiltott pályaelhagyás esetében kilátásba helyezte a fekete-fehér zászló használatát. Pierre Gaslynak előbbi vétségért fel is mutatták azt a versenyen (igaz, nem hagyományos zászlójelzés, hanem a manapság megszokott ledjel formájában). Masi előrebocsátotta, a továbbiakban is hasonlóképpen terveznek eljárni, s mintegy a fociból ismert sárga lapként fogják figyelmeztetni a versenyzőket, hogy legközelebbi szabálysértésüknek már súlyos következménye lesz.

„A fekete-fehér zászló, azaz a sportszerűtlen magatartás jelzése már 2010 óta nem volt használatban. Viszont a legutóbbi versenyigazgatókkal történt egyeztetésünkön arról beszéltünk, hogy újra használni fogjuk. Eddig nem használtam én sem, ám próbáltam utánajárni, hogy miért nem használjuk már, és senki sem tudott kielégítő magyarázatot adni rá. Ez a zászló benne van a szabályzatban, és minden sportigazgató és versenyző támogatta az alkalmazását. Ez lényegében az autóversenyzés sárga lapja” – fogalmazott az ausztrál szakember.

Fotó: XPB Fotó: XPB

Elárulta, a spái pénteki versenyzői eligazításon előre tisztázták, hogy használni fogják e „sárga lapot”, és azt is leszögezték, hogy milyen esetekben. „Ezen a hétvégén például a pálya határainak négyes kanyarban történő átlépéséért járt, melyre három alkalommal van lehetőség. Az újabb esetnél már nem egy második fekete-fehér zászlót kapsz, hanem egyből feljelentenek a bíráknál szabálysértésért.”

A jelzést a jövőben gyakrabban fogjuk látni, és a versenyzők ezt nem is bánják. „Én nem ellenzem igazán, szerintem sokkal jobb ez, mint büntetést adni” – mondta Alexander Albon. „Vettel és Hamilton kanadai esetében is sok problémától megkímélt volna, ha előbb egy figyelmeztetés járt volna. Szerintem ez egy jó ötlet. A gokartban is használtuk, jól működött, szóval nem látom akadályát annak, hogy az F1-ben is beváljon.”

Borítókép: Fotó: XPB/EPA

További tartalmak