Háttér: mi magyarázza Vettel spái kiadós vereségét?

Meglepetten konstatálta Sebastian Vettel, hogy Spában az őt Charles Leclerc ellen idén többször is megmentő legfőbb erőssége is cserbenhagyta őt. De mi lehet a magyarázat a közöttük mért hatalmas különbségre?

Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)

„Vettel helyében én a vasárnapok miatt aggódnék leginkább. Szombaton egy olyan fiatal, mint Leclerc, legyőzheti őt, de ha már vasárnap is jobb tempót diktál, az komoly gond.” E megállapítást Carlos Sainz tette nemrég Sebastian Vettelről a spanyol médiának, s nagyjából le is írta, miért lehet igazán kellemetlen vagy aggasztó a Ferrari négyszeres világbajnoka számára a múlt hétvégi Belga Nagydíj alakulása.


Vettel szombaton 0,7 másodperccel kapott ki az idei harmadik pole pozícióját szerző csapattársától, és bár e különbség sem festett már jól, akkor annak mértékét még magyarázhatta a Mercedesekkel folytatott szélárnyékharccal, a gumik nem megfelelő előkészítésével, valamint a gyorskörein elkövetett több hibájával. Vasárnap viszont már nem volt mentség: miközben Leclerc mindkét Mercedest maga mögött tartotta, Vettel a mélybe zuhant, szárnysegéddé vált, s még a dobogóról is lemaradt.


„A csapat miatt örülök, ám ami engem illet, nem vagyok elégedett azzal, ahogyan ment. A második helyről rajtoltam, és negyedik lettem. Az autóban nyilvánvalóan több volt, szóval nem lehetek elégedett. Nem éreztem a tapadást, nem tudtam úrrá lenni a gumikon. Túl sokat csúszkáltam, és eléggé nehéz verseny volt számomra” – összegzett önkritikusan a német a futamot követően.


Az időmérő után még Vettel és főnöke, Mattia Binotto is biztosra vette, hogy a 0,7 másodperces különbség ellenére vasárnap teljesen nyílt küzdelem zajlik majd a két Ferrari között. Mindketten kiemelték, hogy bár a rutinos versenyzőnek mostanság problémái vannak az egykörös tempójával, a versenyeken általában visszazárkózik Leclerc-re, sok esetben még felül is múlja őt. Főleg a gumikezelés terén, amellyel a nyári szünet előtti a Magyar Nagydíjon is legyőzte a monacóit, elcsenve tőle az utolsó dobogós helyezést.




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


A nagy különbség nyomában


Csakhogy ezúttal a gumikezelés is cserbenhagyta Vettelt, s emiatt a versenytempója is messze volt Leclerc-étől. A fő gond pedig az, hogy sem ő, sem csapata nem értette, miért volt így. „A rajtnál még sikerült visszavennem a helyezésem Lewistól, de utána elkezdtem szenvedni a gumikkal, és korábban kellett kiállnom, mint terveztük. A közepes gumin előbb jó tempót diktáltam, de utána megint visszaestem. Próbáltam tartani a második helyet, de nem ment, túl sokat szenvedtem a gumikkal” – mesélte Vettel, majd a kérdésre, tudja-e ennek az okát, elmondta: „Nem. Gyanítom, hogy többet csúszkáltam, de nem tudom, hogy miért.”


Nagy lemaradásáról Binottót is faggatták. Kicsit próbálta szépíteni a dolgot. „Először is: én nem mondanám, hogy nagy különbség” – mondta. Majd ő is csatlakozott a tanácstalan Vettelhez. „Még nincs válaszunk. Az biztos, hogy Seb ezen a hétvégén többet küszködött a gumikopással, pénteken és a versenyen is. Ez nyilvánvalóan a beállításon is múlik. Seb általában jól kezeli a gumikat, főleg az első körökben, hogy az etapja végén is jól tudja használni őket. Szóval foglalkoznunk kell ezzel, megpróbáljuk megérteni és kielemezni. Ha sikerrel járunk, az a jövő szempontjából is biztosan hasznos lesz. De egyelőre nincs válasz.”


A csapatfőnök szerint mind a pálya karaktere, mind az autó beállítása, mind a körülmények közrejátszhattak abban, hogy éles kontraszt alakult ki két versenyzője között. Érdekes volt megfigyelni, hogy míg a hosszú távon már pénteken is gyengélkedő Ferrari a második szabadedzésen inkább a közepes gumin boldogult jobban, addigra vasárnap a lágyon nyújtották a meggyőzőbb teljesítményt a Mercedeshez viszonyítva. Binotto szerint az idei gumik kiszámíthatatlansága mellett ez lehet annak a következménye, hogy vasárnap 10 fokkal hűvösebb volt az idő, mint pénteken. De annak is, hogy a gyenge kezdésre reagálva kénytelenek voltak változtatni az autójuk beállításán.




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


A feltételezések szerint a Ferrari a beállításával variálhatott, és ez következik Leclerc nyilatkozataiból is. A monacói mindenekelőtt azt mondta, hogy Magyarország óta is változtatott a beállítási filozófiáján, és ez meglepő módon nemcsak a versenyen segített neki, hanem az időmérőn is nyert vele. Ami a versenyt illeti, azt mondta, hogy a hajrára a hátsó gumikkal kezdett nagyon szenvedni, s ha még pár kört kellett volna mennie, vélhetően nem tudta volna maga mögött tartani Hamiltont. Ám a helyzettel még így is jobban boldogult Vettelnél, aki a korai kiállása után nagyon megnyomta a tempót, majd látványosan lassulni kezdett. Visszaesése még Leclerc-t is meglepte, aki nem gondolta, hogy pár kör alatt vissza fog zárkózni rá.


A hátsó gumiproblémákból az sejthető, hogy a Ferrari valóban sokat csúszkált a kanyarokban, ahogyan azt Vettel is említette. Ez pedig visszavezet minket egy korábban már taglalt kérdéshez: Vettel és Leclerc vezetési stílusának különbözőségéhez, valamint a Ferrari idei autójának sajátosságaihoz.


Kényszerből dolgozott Vettel ellen a Ferrari


Nico Rosberg idén már nem először hívta fel a figyelmet a tényre, hogy a kevés maximális leszorítóerőt biztosító első szárnyával, valamint a hozzá alakított aerodinamikájával a Ferrari egyszerűen tévutat választott 2019-re. Szerinte továbbra is ez köti meg a kezüket, függetlenül attól, nekik kedvező, vagy kevésbé kedvező pályán vannak-e éppen. „A Ferrari rossz koncepciót választott. Olyan koncepcióval kell előállnod, amely passzol a pályák átlagához. Például Hockenheimhez. A legtöbb pálya ilyen. Aztán van pár kivétel, mint Monaco és Magyarország, ahol nagy leszorítóerő kell, vagy Monza és Spa, ahol meg kevés leszorítóerő. Ők egyszerűen rosszul választottak, nincs elég leszorítóerőjük. Próbálják növelni, de az autó alapvetően rossz, így ez hónapokig is eltart” – mondta videoblogjában.


Szerinte nemcsak a Vettel és Leclerc között Spában látott különbség, de Vettel egész évi szenvedése is ebben a koncepcióban gyökeredzik. „Látható, mennyivel vékonyabb az első szárnyuk a Mercedesénél. Ez alulkormányzáshoz vezet a kanyarokban. Az alulkormányzás mindig lassú, ezért próbáljuk semlegessé tenni az autó balanszát, a beállításokkal ellensúlyozva. Így viszont le kell gyilkolni a hátsó részt aerodinamikai szempontból, a hátsó rész instabillá válik. És ez az, amivel Vettel küzd. Spában a legrosszabb, ha instabil az autód hátulja. Ettől oda az autóba vetett bizalmad. Leclerc ezt jól kezeli, mert egyszerűen jobban ráérez” – vélekedett a 2016-os világbajnok.




Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: XPB)


E kompromisszumkényszer nem először okozott fejtörést idén Vettelnek. A Ferrari a rossz pénteki gumikezelése miatt már több hétvégén, így például Franciaországban és Nagy-Britanniában is azzal reagált, hogy megpróbálta óvni az első gumikat az első tengely mechanikus tapadásának növelésével, a futómű hangolásával. Ennek ára, hogy instabillá teszik az autó hátulját. Ez Leclerc-nek stílusából adódóan kedvez, a mindent a stabil hátsó részre építő Vettelt viszont fegyvertelenné teszi.


Belgiumban a Ferrari e módszerrel viszont képes volt ellensúlyozni a kanyarokban meglévő hátrányát a pálya középső szektorában, és Leclerc ezzel nemcsak pole-t szerzett, de a gumikkal is elég jól bánt ahhoz, hogy kitartson a végéig. Vagyis szükségszerű volt a Vettelével ellentétes irányba haladnia, az eredmény őket igazolta.


Most fizet azért, amit 2014-ben elmulasztott?


Mindezt persze más nézőpontból is lehet szemlélni. Az évek során a vezetési stílusok igazi szakértőjévé vált újságíró, Peter Windsor például kiemelte, Vettel már nem először kerül nehéz helyzetbe ezen érzékenysége miatt, és a mostani helyzete azt bizonyítja, hogy nem tanult eleget a múltból. „Nos, Sebastian, a hírem az, hogy ez amiatt van, ahogyan vezetsz, valamint ahogyan Charles vezet! Elég megnézni a kormánymozdulatát a Pouchonban és az egyenes végén, a Les Combes-ban. Charles-nál az egyetlen aprócska mozdulat szinte zökkenőmentes, míg Sebastiannál van egy apró megingás. Emellett ott van még a lábmunka is, amiből ugyan semmit sem láthatunk, de biztosra vehetjük, hogy hasonló eltérés van Leclerc és Vettel között a gázpedál és a fékezés terén is.”


„Ha Sebastian igazán fel akarja venni a kesztyűt Charles ellen, akkor ezen a téren kell javulnia. És ezt mondogatom már azóta, hogy Daniel Ricciardo legyőzte őt a Red Bullnál. Ő nem dolgozott ezen. Hasonlót láthattunk korábban Fernando Alonsónál, amikor a McLarenhez ment, és azonnal észrevette, hogy gondjai vannak a fékezéssel, mert Lewis Hamilton jobb nála a nagy tempójú fékezésekben. Vannak versenyzők, akik dolgoznak a gyengeségükön, tanulnak a hibáikból, mint Lewis Hamilton, és vannak, akik nem változtatnak, csak azt mondják, hogy nem lehet miattuk, csak a csapatuk miatt” – elemzett a szakíró.




Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)


Windsor mindezek ellenére úgy véli, e problémát legutóbb valóban a spái pálya hangsúlyozta ki jobban, és azt is biztosra veszi, hogy a kevesebb kanyarral rendelkező, nagy féktávokkal jellemezhető Monzában Vettel újra versenyképesebb lesz, sőt. „Könnyen le is győzheti Charles-t Monzában, ahogyan az említett évben Fernando is legyőzte Lewist” – vélekedett.


Ám még ha így is lesz, a helyzetét önmagában ez még nem fogja igazán megkönnyíteni házon belül. Az autókoncepció miatt tudniillik ő zsákutcában van, miközben Leclerc tovább száguld a fejlődés útján, béklyók nélkül. És minél többször áll elő a spáihoz hasonló helyzet, az annál kevesebb jót ígér a német számára a jövőre nézve.


Mert mint arra Jacques Villeneuve rámutatott, Vettelnek még lenne egy életbevágóan fontos feladata 2019-ben, mielőtt a sikeresebb 2020-ban kezdene el reménykedni: „Sebastiannak még ebben a szezonban fordítania kéne, és újra magához kéne ragadnia a kezdeményezést. Máskülönben 2020-ban Leclerc-t teszik meg első számúnak a bajnoki címért folyó küzdelemben.”