Ő volt az F1-es mezőny fenegyereke, aki annyiszor ütközött riválisaival, hogy még egy külön internetes oldalt is működtettek a két balesete között eltelt idő számlálására. Gyakran tették gúny tárgyává, és sokszor nem is ok nélkül kritizálták. Ugyanakkor azt sem lehetett elvitatni, hogy amikor kijött neki a lépés, akkor bizony nagyon gyors is tudott lenni. Rossz megítélése ellenére egyszeres F1-es futamgyőztesnek vallhatja magát, köszönhetően az elmúlt évtized talán legváratlanabb végeredményt hozó versenyének, a 2012-es Spanyol Nagydíjnak.
Pastor Maldonado már 4 éve nem tagja a királykategória mezőnyének, ám pályafutása alatt alkotott annyira emlékezeteset, hogy az F1 hivatalos podcastjának, a Beyond the Gridnek a vendége legyen. A beszélgetés során a venezuelai többek között azt is elmesélte, nem is állt olyan messze attól, hogy teljesen másképp alakíthassa az F1-es pályafutását. Meglepő barcelonai futamgyőzelme után például elmondása szerint annyira nagy volt az érdeklődés iránta, hogy még a Ferrari is kapcsolatba lépett vele a következő évben.
„Akkoriban én voltam a nagy újdonság a Forma–1-ben, aki nyerni tudott egy nem győztes autóval. Az emberek figyeltek rám, boldogan üdvözöltek, és a csapatok is. És még beszéltek is velem. Örömmel fogadtak a csapatoknál” – mondta. „Emlékszem, a Ferrarinál Montezemolóval és Domenicalival egyeztettem. Az olasz fickók mindig követték az eredményeimet és a pályafutásom alakulását. Sok pontot szereztem egy olyan autóval, amely sehol sem volt, jó versenyeket teljesítettem, és egy idő után egészen közel is kerültem hozzá” – utalt a ferraris lehetőségre.
Maldonadót egész F1-es pályafutása alatt a venezuelai állami olajvállalat, a PDVSA támogatta. Az ő ténykedésük jelentett némi bizonytalanságot, ám szerinte ez nem okozott komoly problémát. „Sok volt az érdekütközés a szponzorok között, és erről beszéltünk is. Az én támogatóim készen álltak elfogadni, hogy föl sem kerül a logójuk az autóra, vagy ha igen, egy másik cégüké. A pályafutásom érdekében találtak volna megoldást. Szóval nagyon közel kerültünk a Ferrarihoz egy ponton, és akkor arra számítottam, hogy hozzájuk kerülök. Az volt az én időm, a második esélyem, amellyel nem úgy kell bizonyítanom versenyről versenyre, hogy lehetetlen helyzetben vagyok” – utalt arra, hogy a Williamsszel 2013-ban a csapat addigi történetének leggyengébb szezonját futották.
Maldonado állítja, hogy 2014-ben Fernando Alonso csapattársa lehetett volna a Scuderiánál, amit csak Kimi Räikkönen visszatérése hiúsított meg. A finn az akkori csapatfőnök, Stefano Domenicali hívására ment vissza Maranellóba. Maldonado ezzel szemben azt mondta, a Ferrarival való kapcsolata azzal szakadt meg, hogy Domenicalit, majd később Luca di Montezemolo elnököt is elküldték a csapattól, s kicserélődött a vezetőség. „Ekkor megszakadt a kapcsolat, nem beszéltünk már, és másra összpontosítottunk. Sosem jártam Maranellóban, de volt pár találkozónk a versenypályán. Domenicalival többször is találkoztam, és Montezemolóval is” – mesélte.
Hogy az a közelség valóban olyan közeli volt, amilyennek a versenyző érezte, az már más kérdés. Maldonado mindenesetre miután 2013 végén összeveszett a Williamsszel, a Lotushoz ment, ahol két szezont húzott le. És közben a gyenge Renault-motorral küzdött, miközben a Mercedesre váltó Williams hirtelen a mezőny élén találta magát. A szakításukat ennek ellenére indokoltnak látta. „Úgy vágtunk neki a 2013-as évnek, hogy az lesz a Williams történetének legjobb autója, de valójában a valaha volt legrosszabb lett. (…) Én elégedett vagyok a pályafutásommal. Nemcsak azért, mert megvolt az esélyem, hanem az eredményeimmel is.”
Azt azonban nem titkolja, többre hivatottnak érezte magát az F1-ben. „Sokkal többre. Amikor látom a mostani versenyzőket, arra gondolok: »Istenem, ennél jobbat tudnék!« Még akár ma is. De talán már elmúlt az én időm” – összegzett.