Musorujsag
Élő Eredmények

Vettel ébresztőt emleget, Verstappen türelemre int a tragédia után

Vettel ébresztőt emleget, Verstappen türelemre int a tragédia után

Sky Sports, Motorsport
Sebastian Vettel szerint a közelmúlt halálesetei ébresztőt fújtak a versenyzés világának, és a biztonság további javításának szükségességére figyelmeztettek. Max Verstappen viszont túlzásnak érezné, ha most nagy pályaátalakításokba kezdene az F1.

Már Monzában gyűlt össze a Forma–1 mezőnye, gondolatban kicsit még mindig a múlt hétvégi borzalmak helyszínén, Spában jár. A Forma–2-es versenyen halálos balesetet szenvedő Anthoine Hubert tragédiája mély nyomokat hagyott a sportágon, és ez így is van rendjén. Máris az okokat kutatják, a tanulságokat és az esetleges megoldásokat keresik, melyek segítségével a jövőben talán nagyobb eséllyel lesz elkerülhető, hogy fiatal emberek leljék halálukat versenypályákon.

A pályafutása során számos halálesettel szembesülő háromszoros világbajnok, Sir Jackie Stewart a spái eset kapcsán fölvetette, kicsit a modernkor is felelős a történtekért, mivel az olyan biztonsági megoldások, mint amilyen például a baleset helyszínéül szolgáló Raidillon-kanyarnál található aszfaltozott bukótér, elhitetik a fiatal versenyzőkkel, hogy sérthetetlenek, eltompítják a veszélyérzetüket, és nagyobb kockázatvállalásra sarkallják őket.

A belga pálya üzemeltetői már jelezték, a jövőben talán kavicságyra cserélik az F1-es versenyeken is az említett aszfaltozott bukóteret, hogy elrettentsék kicsit a kicsúszástól a versenyzőket. E módosításra a 2022-es motorversenyeik miatt mindenképpen sor kerül, ám arról még nem született döntés, hogy az F1 is támogatja-e, s jobb megoldásnak tartja-e a kavicságyat az aszfaltnál. Erről az FIA-nak kell határoznia, mégpedig a baleset alapos kivizsgálása után.

A versenyzőket mindenesetre már kérdezték arról Monzában, szerintük szükség van-e változtatásra a spái pályán. Nico Hülkenberg elismerte, versenyzői hozzáállás szempontjából valóban nem mellékes, hogy aszfalt, vagy más borítja-e egy kanyar bukóterét. „Az aszfaltozott bukótér csak arra csábít, hogy tovább nyomjuk, mivel nincs azonnali következmény, ha kicsúszunk. Ezt felügyelni kell, és meg kell találni a helyes egyensúlyt. Talán minden olyan kanyarnál egyedi megoldásra lenne szükség, mint az Eau Rouge. Az egy különleges rész, mivel nem igazán látod benne, hogy hová tartasz, és hogy mi történik a domb tetején. Van, hogy kicsit hektikusabban alakulnak a dolgok, és kicsúszik az irányítás a kezünkből az első körben vagy a verseny elején, amikor mindenki összetömörül. Az ilyesmi az alsóbb kategóriákban még gyakrabban látható, mivel ott még motiváltabbak, túlságosan izgatottak a versenyzők. Talán kanyaronként kéne megoldást találni, mert minden kanyar más egy kicsit” – vélekedett a Renault versenyzője.

Vettel: Ez egy ébresztő volt

Honfitársa, Sebastian Vettel még korainak tartja az erről szóló diskurzust. „Ami történt, annál rosszabb nem is történhetett volna. Nagyon részletes kivizsgálás fog következni, ez helyes és elvárható. Most következtetéseket levonni viszont még nem lenne helyes. Látnunk kell a teljes képet, minden tényezőt. A bukóterek kérdése is közéjük tartozik, de még sok más is. Én amellett vagyok, hogy versenyezzünk Spában, mivel nagyszerű pálya, nagy múlttal, különleges kanyarokkal. Ugyanakkor a történtek után alaposan szemügyre kell vennünk, és mielőtt bármilyen következtetést levonnánk, időt kell adnunk a történtek megértésére” – intett elővigyázatosságra a négyszeres világbajnok.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Stewart érvelését egyfelől megérti, abban pedig egyet is ért vele, hogy a mostani tragédia egy figyelmeztetés, ami mellett nem szabad elsiklani. „Jackie egy borzalmas időszakban versenyzett, amikor a versenyzők sokkal gyakrabban haltak. Nem lehet az ő korát a miénkhez hasonlítani. De nyilván tudja, milyen érzés. Szerintem nem ítélkezhetünk ugyanúgy. A mostani balesethez tudomásom szerint több esemény láncolata vezetett. Mindannyiunknak voltak nehéz pillanatai szombaton és vasárnap, hogy versenyeznünk kellett, de bizonyos szempontból ez hozzátartozik a motorsporthoz és annak izgalmához.”

„Tény, hogy az utóbbi évek Jules (Bianchi) és Anthoine halálával ébresztőt fújtak. Megmutatták, hogy még akkor is történhet ilyesmi, amikor egyesek talán úgy gondolják, hogy már túlságosan biztonságos a versenyzés, hogy unalmas. Még így is van min fejleszteni, kell is fejleszteni, dolgoznunk kell tovább. És én inkább választanám, hogy örök időkig unalmasak legyenek az F1-es versenyek, ha ezzel visszahozhatnám őt. Ez nem is lehet kérdés” – tette egyértelművé a ferraris, mi élvezi az abszolút prioritást.

Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)

Verstappen: Akkor jó sok pályán kéne változtatni…

Max Verstappen szerint ugyanakkor meg kell húzni egy határt, és nem szabad hagyni, hogy a sokkoló események után átessen a sportág a ló túloldalára. Ő határozottan nem támogatja a pályák hirtelen átalakítását. „Sok pálya van a versenynaptárban, ahol ha történik valami rossz, az nagyon rossz is lehet. Szóval akkor elég sok helyszínen kéne változtatgatni” – kommentálta a belgiumi módosítások hírét. „Egy halálos baleset után könnyű azt mondani, hogy meg kell nyitni egy kanyart, de úgy vélem, a mostani egy őrült és balszerencsés baleset volt. Sok veszélyes kanyar van a versenynaptárban, és ez sajnos hozzátartozik az F1-hez, a versenyzéshez. Nagyon balszerencsés, ami történt. Ugyanez van, ha valaki megpördül a pálya közepén, és egy másik belehajt. Mindig történhetnek nagyon súlyos balesetek. Most hirtelen azt mondják, hogy változtassunk a pályán? Én nem értek egyet ezzel.”

„Természetesen szomorú, ami történt. Spa mindig kicsit veszélyes lesz az Eau Rouge környékén, mivel az egy beláthatatlan kanyar. De ha így nézzük, minek versenyzünk Monacóban? Szerintem az is egy nagyon veszélyes pálya, ha megnézzük. Mégis versenyzünk, mert ehhez szoktunk. Sajnos a balesetek megesnek” – mutatott rá, hogy bármit is lép a sportág, attól még lényegéből adódóan veszélyes marad.

190905 OlaszGP időtábla

Borítókép: Megemlékezés Anthoine Hubert-re az F1-es Belga Nagydíj rajtja előtt (Fotó: XPB)

További tartalmak