Musorujsag
Élő Eredmények

Hamilton: Amíg valaki nem ütközik, nem lesz változás

Hamilton: Amíg valaki nem ütközik, nem lesz változás

FIA, Racefans, Motorsport-Total
Veszélyesnek ítélte Lewis Hamilton a monzai időmérős lassúsági versenyt, ám attól tart, a probléma kódolva van a jelenlegi rendszerbe. Többen az egykörös időmérő visszahozásával reagálnának.

Monzában megvalósult, amitől sokan már a spái majdnem-ütközések után tartottak: a köridők helyett a helyezkedésről és a gyorskörök emiatti elmaradásáról szólt az időmérő edzés fináléja. A csapatok és versenyzők többsége nem örült annak, hogy a királykategória ily módon csinált bolondot magából, és bár büntetéseket nem osztott ki, az FIA versenybírósága sem volt boldog, ezért jelezte, erősen javasolja a szövetségnek, hogy dolgozzon ki valamit a hasonló jelenetek jövőbeli megismétlődésének elkerülésére.

Lewis Hamilton nemcsak bosszantónak találta, hogy lemaradt az utolsó köréről és ezzel a pole-szerzés lehetőségéről, szerinte veszélyes is volt a játszmázás. „A kivezető kör valamennyiünk számára veszélyes volt. Egyesek lassítanak, nem tudod, hogy ki van melletted éppen. Ez egy egyértelműen kockázatos játék. Mindenki lassított és blokkolt, előzni nem lehetett. Többször majdnem ütköztem, próbáltam kimaradni belőle, de előttem fékeztek, mások próbáltak megelőzni.”

„Én megpróbáltam túljutni rajtuk. Az eredeti terv az volt, hogy Valtteri mögött leszek, de megelőztem őt, mert tudtam, hogy előrébb kéne kerülnöm ahhoz, hogy elkerüljem a mészárlást. Volt pár ember, aki mindenkit föltartott. Talán meg kellett volna hosszabbítani az edzést, hogy mindenki felérhessen. Fogalmam sincs, hogyan lehetne ezt elkerülni. Mindenki féktesztelt, lassított, elengedte a másikat, hogy szélárnyékhoz jusson. Nem tudom, mit lehetne tenni ez ellen a jövőben. Utólag azt kívánom, bárcsak korábban mentem volna ki” – nyilatkozta a címvédő.

Valtteri Bottas kiemelte, a rendkívüli helyzet a rendkívüli pályának köszönhető. „Ez a két pálya eléggé különleges a szélárnyék szempontjából: Spában és Monzában hozza a legnagyobb időnyereséget az egyenesbeli tempó, és ezt más mögött érheted el. Nem hiszem, hogy a pályák többségén probléma lenne ez. Szingapúrban biztosan mindenki inkább helyet akar majd hagyni maga előtt. De az ilyen pályákon mindig ez van, csak most talán extrémebb a helyzet amiatt, hogy nőtt az autók légellenállása és a szélárnyék hatása.”

F1 Monza, időmérő (Fotó: Formula1) Fotó: Formula1

Csak saját kárukon tanulnának?

Hamiltont megkérdezték, neki lenne-e megoldási javaslata, ám pesszimista a kérdésben. „Nem igazán van válaszom. Nem emlékszem minden idei időmérőre, de tavaly is hasonló volt szerintem. Mindenki a réseket kereste, ez a kulcs. Vannak pályák, ahol nagyobb távolságot akarsz hagyni, máshol minden a szélárnyékról szól. Minden pálya más. Én mindig úgy gondoltam, hogy különbözhetnének a hétvégék is egymástól, pályától függően alakulhatna a lebonyolítás, de nem valószínű, hogy ez így lesz.”

„Biztosra veszem, hogy folytatódni fog. A helyezkedés a kulcs. Mindenki olyan későn fog menni, mint most, két perccel a vége előtt. Bizonyos helyeken ez probléma marad, ott, ahol számít a szélárnyék. Amíg valaki nem ütközik, addig nem fognak változtatni” – adott hangot aggályainak.

Charles Leclerc szintén tanácstalan a megoldást illetően. „Nincs gyors megoldásom rá, de talán tanulhatunk belőle. A szélárnyék mindig ilyen volt. Ki kell elemeznünk a helyzetet. A mostani szerintem rendhagyó volt.”

Fölvetődött, hogy az FIA szigorúbban is eljárhatott volna, és kioszthatott volna büntetéseket, ahogyan tette azt a Forma–3-as mezőny esetében. Hamilton szerint ezzel könnyen áteshetnének a ló túloldalára. „Nem is tudom. A rendszeren talán változtatni kéne egy kicsit. Nem gondolnám, hogy büntetni kellene mostantól, csak meg kéne vizsgálni, miben javíthatnánk, hogy jobb legyen a szurkolóknak, és ne legyen annyira veszélyes. Már most is történt változás, hiszen meghatároztak egy minimumidőt, de még az is túl lassúnak bizonyult. Lenne min javítani, mind a nézők, mind a biztonság szempontjából.”

Leclerc sem híve a még több szabálynak. „Egyetértek. Ha büntetést adnak valakinek, akkor büntetést kéne adni mind a tíz versenyzőnek, aki a Q3-ban ment.”

Carlos Sainz még átért a piros lámba előtt, a többiek már nem (Fotó: Formula1/Twitter) Carlos Sainz még átért a piros lámba előtt, a többiek már nem (Fotó: Formula1/Twitter)

És az egykörös időmérő?

A Mercedes főnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen lépnie kéne a sportágnak, mert a monzai időmérő csak rontotta a bajnokság hírnevét. Ő fölvetette, talán el kéne gondolkodni az egykörös kvalifikáció visszahozatalán. Ugyanezt javasolta Robert Kubica és Romain Grosjean is, csak kikötéssel. „Monza extrém pálya. Vissza kéne térnünk ahhoz a lebonyolításhoz, amikor csak egy köröd volt, egyedül a pályán. De csak Monzában. A szurkolók számára ez más lenne. Szabályt változtatni nem egyszerű, de ez lehetne egy megoldás” – vélekedett a lengyel, aki a 2000-es évek egykörös időmérőire célzott.

Azokat elsősorban Michael Schumacher és a Ferrari dominanciájára reagálva vezették be, hogy némi helyzeti előnybe hozzák az ellenfeleket, feldobva a versenyeket. A szisztémán sokat variáltak, volt, hogy két időmérőt tartottak, az indulási sorrend pedig hol a bajnoki állás, hol az előző verseny végeredménye volt. Összességében az időmérők viszont unalmasak voltak és igazságtalanok, hiszen akiknek az edzés elején kellett teljesíteniük egyetlen körüket, a pálya javulása miatt hátrányban voltak.

Nem mellesleg ez a lebonyolítás is teret engedett abszurd helyzeteknek. Az egyik évben Silverstone-ban például szó szerint lassulási versenybe torkollt az időmérő, az időjárási előrejelzés miatt. Az nagyjából ugyanaz a helyzet volt, mint a mostani: a jobb kiindulási pont reményében mindenki minél lassabban kívánta befejezni a körét.

Grosjean szerint azonban nincs szükség az egész időmérőt átalakítani, elég lenne csak a Q3-at. „Az egyetlen megoldás erre az lenne, ha a Q3-ban mindenki egyenként menne ki, szélárnyék nélkül. Amíg ennyit lehet nyerni ezzel… Szingapúrban nem lesz probléma, talán Szocsiban ismét sokat ér majd a szélárnyék. Mivel ennyire nagy szárnyakkal megyünk, nagy első szárnyakkal, nagy légellenállással, szükséged van a szélárnyékra az előrébb jutáshoz. Még sok ilyen játszma fog következni.”

190905 OlaszGP időtábla

Borítókép: Fotó: Formula1

További tartalmak