A múlt hétvégi monzai versenyt megelőzően az F1 bejelentette, hogy további öt évre, 2024-ig szóló új szerződést írt alá a bajnokságban a kezdetek óta szereplő pályával, így az Olasz Nagydíj jövője hosszú távon biztosított. Mindez azonban nem akadálya annak, hogy a jövőben más olasz pályák is versenyt rendezzenek, és most Imola és Mugello is jelezte, őket érdekelné e lehetőség.
Előbbi létesítmény 2006-tal búcsúzott az F1-től, azóta némiképp átalakították a pályájukat, de az továbbra is rendelkezik az FIA 1-es besorolású minősítésével, amely az F1-es versenyek rendezéséhez szükséges. Az üzemeltetők a hírek szerint már fel is kérték a Dromo nevű tervezőcéget, hogy készítsen tanulmányt egy felújított boxépületről, miközben elnökük, Uberto Selvatico Estense egyértelművé tette, örömmel belevágnának egy új F1-es projektbe.
„Az ACI (Automobile Club d’Italia) elnöke, Angelo Sticchi Damiani Olaszországban tartotta a Forma–1-et, és ez új lehetőséget nyithat akár a mi nagy múltú pályánk előtt is arra, hogy vendégül láthassuk a vörös autókat (Ferrari), és az egész cirkusz visszatérjen. Ahhoz, hogy ezt elérjük, létfontosságú lenne a régió és a városi tanácsok teljes támogatása, ahogyan az megvan Monza és Mugello esetében” – nyilatkozta az imolai pálya elnöke.
Eközben a MotoGP-versenyeket rendező, a Ferrari tulajdonában lévő Mugello egyelőre még óvatosabban környékezi a királykategóriát. Az Ansa hírügynökség kiemelte, készült egy tanulmány arról, hogy a versenypálya közel 130 millió euróval járul hozzá tevékenységével a helyi gazdasághoz, miközben több mint ezer új munkahelyet is teremt. Egy F1-es verseny rendezése vélhetően még nagyobb lökést adna ilyen szempontból.
A mugellói pálya vezetője, Paolo Poli ugyanakkor jelezte, számukra csakis hosszú távú tervekben szerepelhet az F1. „Az elsődleges célunk, hogy szerződést hosszabbítsunk a MotoGP-vel. Aztán öt éven belül elgondolkodhatunk azon is, hogy Toszkánába hozzuk az F1-et. Ehhez nemzeti szintű összefogásra lesz szükség, hiszen Monza aláírta a következő évekre szóló szerződését az F1-gyel. És fontos kiemelni, hogy a többi olasz pályával ellentétben Mugellót nem az állam működteti. 2006-tól 2016-ig a Ferrari nagy pénzeket ruházott be az infrastruktúra fejlesztésébe és a dolgozók képzésébe, hogy magasabb szintű szolgáltatást kínálhassunk a világ számára” – fogalmazott Poli.
Imola korábban Monzával párhuzamosan rendszeres F1-es futamrendező volt, versenyük San Marinói-i Nagydíj néven futott. Először 1981-ben szerepeltek a naptárban, összesen 26 versenyt rendeztek. Mugello ezzel szemben még sosem volt az F1-es bajnokság része, korábban viszont gyakori teszthelyszín volt a királykategória számára.
Bár úgy tűnhet, az eleve túltelített F1-es versenynaptárban aligha van hely további futamoknak, Imola és Mugello számára reményt jelenthet, hogy a Liberty Media az elkövetkező években várhatóan még tovább kívánja növelni a versenyek számát, s akár 24-25 állomásos bajnokságot is el tud képzelni. A kérdés már csak az, hogy ha lesz is még hely, a sportág tulajdonosa Olaszországban kíván-e tovább terjeszkedni. Fölmerült, hogy hosszabb távon az Egyesült Államokban akár három versenyt is örömmel rendeznének, míg az ázsiai piac kiaknázása is fontos cél, ezért már egy második kínai verseny lehetőségéről is volt szó.