Kimaradt kulcsjelenetek: az F1 reagált a kritikákra

Kimaradt kulcsjelenetek, rosszul időzített ismétlések – reagált a Forma–1 a legutóbbi versenyek közvetítésének minőségét érintő kritikákra.

A monzai verseny rajtja (Fotó: XPB)

A nyári szünetről visszatérve a Belga Nagydíj és az Olasz Nagydíj is tartogatott izgalmakat, ám a pályán zajló történéseket nem mindig sikerült elkapniuk a világ közvetítését biztosító rendezőknek. A monzai verseny után kaptak is kritikát, amiért többször is rossz pillanatot választottak visszajátszások közbeiktatására: több élőben zajló kulcspillanatról, így Max Verstappen Sergio Pérezzel történt első kanyaros koccanásáról, de Sebastian Vettel Lance Stroll-lal való esetéről is a rosszul időzített képváltások, ismétlések miatt maradtak le a nézők.


A hivatalos közvetítés igazgatója, Dean Locke az F1 hivatalos oldalának adott interjúban reagált e bírálatokra. „Monza nem egyszerű az első sikánja miatt. Az első körben a mezőny nagyon gyorsan megérkezik ebbe a sikánba. Idén igazán jó csaták zajlottak elöl, az első három-négy autó között, miközben hátul is volt egy gyors fickó, Max Verstappen. Ilyenkor választani kell, melyiket mutassuk. Tisztában voltunk azzal, hogy fognak történni dolgok hátul is, de amikor két autó egymás mellett halad az élmezőnyben, azt kell választanod” – említette konkrét esetként Verstappen rajt utáni balesetét Locke.


Ezt a jelenetet csak jóval később, másodszori visszajátszásra mutatták meg, körökig az sem derült ki, mi okozta Verstappen autójának szárnysérülését. Az első ismétlést azért kellett félbeszakítaniuk, mert szintén fontos történések zajlottak a pályán.


A szakember szerint az ismétlések és az élőkép folyamatos dilemmában tartja őket, választaniuk pedig nem könnyű, ebben benne lehetnek a hibák. „A Forma–1-et az ismétlések teszik nagy kihívássá, mivel itt nincsenek tényleges szünetek, mint mondjuk a teniszben vagy a krikettben. Emiatt az élőben zajló akció idején kell közbeiktatnunk őket, hacsak nincs biztonsági autós fázis. Ha megkérdeznének sportrendezőket, azt felelnék, hogy az élő közvetítések legnehezebb része a visszajátszás. És ez az esetünkben a valódi szünetek híján csak még nehezebb. Mivel Monzában sok minden történt az első körökben, nehéz helyzetben voltunk a választással.”




média, kamera Fotó: XPB


Fölvetődött, a problémát osztott képernyős megoldással orvosolni lehetne, ám az F1 ilyesmit nem tervez. „Meglenne a hátterünk hozzá, de mi inkább eltekintünk ettől, mivel már így is elég sok információ van a képen, és a sok grafika csak bonyolítja a helyzetet. Emellett a kommentátorok dolgát is megnehezítené” – indokolt Locke.


Csak remélhetjük, hogy a hétvégi Szingapúri Nagydíjon nem maradnak ki az élő adásból kulcspillanatok, a szakember mindenesetre előre jelezte, a hosszú utcai pálya a maga 23 kanyarjával az év egyik legnehezebb helyszíne a közvetítés szempontjából. „Huszonhat pályakamerát kell lefednünk, és nincsenek igazi bukóterek, így a kamerák főleg az autók fölött helyezkednek el, kis teret tudnak befogni. Eléggé korlátozott a vételi szögük, és ha rossz irányba néznek, elmulaszthatunk valamit.”


„Emellett továbbítanunk kell azt is, milyen a város, a hihetetlen felhőkarcolókat, a fantasztikus épületeket. Minden pálya és verseny különleges. Monzában a tifosit, Szingapúrban a tűzijátékot, Mexikóban a Foro Solt kell bemutatnunk. Szingapúr nem egyszerű, de hogy őszinte legyek, motorsportot közvetíteni minden pályán nagy kihívás. A tévés közvetítés nagyon más egy nagydíj esetében, mint bármely más sportágnál” – védte meg embereit Locke.


190919 idotabla SzingGP