Ballasztsúlyok motorcseréért a hátrasorolások helyett?

Új ötleten gondolkodik a Forma–1: ballasztsúlyokkal váltaná ki a jelenlegi megosztó motorcserés büntetéseket.

Fotó: XPB

A motorcserehullám ugyan egyelőre lecsengett, a spái és monzai büntetések száma így is újra a jelenlegi büntetési rendszer visszásságaira hívta föl a figyelmet. Amióta bevezették, hogy az előírt motorszám átlépését eredményező cserék esetén hátrasorolásos büntetéssel sújtják az érintettet, vita zajlik arról, igazságos-e a versenyzőket büntetni és az ő futamaikat elrontani olyan problémákért és szabályszegésekért, amikhez nekik valójában semmi közük.


Ross Brawn már az F1-es sportigazgatóvá történt kinevezésekor jelezte, felülvizsgálná e rendszert, és valami jobb, sportszempontból emészthetőbb megoldást keresne a büntetésekre, ám egyelőre sem ő, sem a csapatok nem tudtak olyan módszert találni, amely nem vet föl semmiféle problémát.


A folyamat viszont még nem zárult le, és mint azt a sportághoz tartozó F1 Fan Voice nevű oldalon közölték, pillanatnyilag azon gondolkodnak, hogy ballasztsúlyok bevezetésével helyettesítsék a hátrasorolásos büntetéseket. A Fan Voice az F1 hivatalos közvélemény-kutató oldala, ahol időről időre bizonyos szabályváltoztatási lehetőségekről kérik ki a szurkolók véleményét. E témában ezt a múlt év végén tették meg. Kérdésük az volt, a ballasztsúlyok bevezetését tartanák-e jobb ötletnek, vagy megtartanák a jelenlegi rendszert.


Az oldal egyfajta képet is vázolt arról, hogyan működne a túraautós bajnokságokból már ismert többletsúlyos szisztéma. „A vétség súlyosságától függően osztanánk be a súlyokat, például 5 kilogramm járna egy turbófeltöltő cseréjéért, 15 kilogramm egy erőforrás-cseréért” – írták.




Fotó: XPB Fotó: XPB


Elismerték, e megoldásnak előnyei éppúgy lennének, mint hátrányai. „Az előnye az lenne, hogy egyszerű, és az autók abból a pozícióból indulhatnának, ahová kvalifikálták magukat. A hátránya, hogy hacsak a kommentátorok nem említik meg a ballasztbüntetéseket a futamok alatt (mint teszik például a brit túraautó-bajnokságban), a nézők talán csodálkozhatnak azon, miért olyan lassú egy versenyző. Emellett ez lassabbnak láttatná a versenyzőt a csapattársánál, miközben nem feltétlenül az” – elmélkedtek a lehetséges hatásokon.


Azt is megjegyezték, a jelenlegi szisztéma megtartása mellett eközben az szólhat, hogy már bejáratott, mindenki ismeri, és adott esetben a hátrasorolt versenyzők előretörése feldobhatja a versenyeket is. A hátrányok között említik, hogy sok esetben egy motorcsere további taktikai cserékhez is vezet, ami „szembemegy a szabályok eredeti szellemiségével”.


Hasonló többletsúlyok alkalmazásáról korábban már vitázott a sportág, igaz, a legutóbbi javaslat még arról szólt, hogy a büntetetteknek csak az időmérő edzésen kelljen nehezebb autóval versenyezniük, ne a futamokon. A vasárnapi büntetés eleve kétségessé teszi az egész újítás értelmét, hiszen miközben a hátrasorolás egy átmeneti, a futam során akár le is dolgozható hátrányt jelent a versenyzőnek, a ballasztok egész versenyen történő cipelése a teljes időre visszavetné őt. Nem beszélve arról, hogy a mezőny tagjai már így is túlsúlyosnak tartják az autókat, és folyamatosan a súlycsökkentés mellett érvelnek (hiába).



A ballasztsúlyok ötletét már versenyzők is véleményezték – és nincsenek elragadtatva tőle. „Ez szembemegy azzal, amire az F1-nek pillanatnyilag szüksége van” – jelentette ki határozottan Carlos Sainz. „Épp az ellenkezőjét érnék el vele. Ha a Honda és a Renault folyamatosan büntetéseket vállalna, mert négy-öt motort használ, nemcsak kapna húsz kilogramm többletsúlyt, de még ott lenne neki a Ferrarival szemben eleve meglévő teljesítményhátránya is. Nem látom ennek az értelmét.”


Danyiil Kvjat az egész büntetés tematikát fölöslegesnek tartja. „Szerintem nem is lenne szükség büntetésekre. Ha most látják, hogy egyeseknek problémát okoz három motorral teljesíteni az idényt, akkor talán fölemelhetnék a számot ötre. Igen, ez növelné kicsit a költségeket, de legalább igazságos és reprezentatív szezont kapnánk cserébe, büntetések nélkül” – vélekedett az orosz.


190919 idotabla SzingGP