Musorujsag
Élő Eredmények

Javuló Vettel, hanyatló Ferrari, ismerős problémák

Javuló Vettel, hanyatló Ferrari, ismerős problémák

F1, Sky Sports, Speedweek
Sebastian Vettel talán jobb formában kezdett, Szingapúr viszont a Ferrarit visszavetette. Egy körön szorosabb a küzdelem, mint a végeredmény sugallja, a vörösök mégsem lehetnek nyugodtak.

Spához és Monzához viszonyítva nem voltak vérmes reményei a Ferrarinak Szingapúr kapcsán. Előre tudták, hogy ez a pálya nem illik az autókoncepciójukhoz, és a pénteki szabadedzések nagyjából vázolták is, hogy miért. Egy körön a szektoridőik, hosszabb távon a gumikezelésük és a versenytempójuk árulkodott erről, összességében pedig a hullámzó teljesítményük.

Sebastian Vettel az első gyakorláson ugyan még 0,167 másodperces közelségben volt az első helyet megszerző Max Verstappenhez, mérvadóbb esti órákban már 0,818-es hátrányba került Lewis Hamiltonnal szemben, és Verstappentől is lemaradt jó 6 tizeddel. Utóbbi differencia ugyanakkor kicsit megtévesztő, hiszen Vettel a lágygumis etapján csak a harmadik gyorskörén futotta meg a legjobb idejét, miután az első kettőnél forgalom hátráltatta. Nem is sikerült a három legjobb szektorát azonos körbe sűrítenie, és mivel közben a gumija is kopott, kijelenthető, maradt még az autójában.

Őt azonban ez kevésbé nyugtatta meg. „A rövid etapjainkon a körünk nem volt valami tiszta. A forgalom mindkettőnket hátráltatott. Ez alapján tehát nem lehet valami jól megítélni a helyzetet. Igen, talán valóban több van bennünk, de még így is azt mondom, hogy a Mercedes tette a legjobb benyomást ma” – állapította meg.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

S hogy miből gondolta így? Egyrészt abból, amilyen könnyedséggel Hamilton a jobbnál jobb időket autózta. Másrészt a szektoridőkből, melyek azt mutatják, hogy hiába jobb a Ferrari a hosszú egyenest magába foglaló első szakaszon a Mercedesnél 2-3 tizeddel, a középső részen fél másodpercet, az utolsón pedig úgy négy tizedet bukik, miközben a kör végén már a gumija sincs olyan jó állapotban, mint a csillagosoknak. És ott van még a harmadik indok: Vettelék a hosszú etapokon jócskán elmaradtak Hamiltontól, de még a visszafogott Max Verstappentől is – mind tempóban, mind gumikezelésben.

„A Mercedes nagyon jó volt ma, ezt mindenki láthatta. Nem csak egy körön, nem csak a végeredményt tekintve. Összességében gyorsabbak. Ami minket illet, javíthatunk még az autón” – összegzett Vettel, majd azt is kifejtette, pontosan mi a legfőbb probléma. „Az egyensúly a gond. Másképp kéne elosztani a tapadást, az elejével kicsit küszködünk. A hosszú etapokon minden túlmelegedett kicsit, mivel túl sokat csúszkáltunk.”

Csak az idén megszokott Ferrari-gond – mondhatnánk. A jelek szerint a helyzetükön túl sokat a Szingapúrba vitt aerodinamikai fejlesztések sem javították túlzottan. A Ferrari felváltva tesztelte az új csomagot (új orrkúp, módosított oldalsó légterelők és padlólemez) a két autóján, és az első edzésen biztató volt, hogy mindig az a versenyző futott jobb időt, aki az új verzióval körözött. Vettel egyelőre azonban nem merte kijelenteni, hogy előrelépést értek el önmagukhoz képest az ilyen típusú pályákon. „A viszonyítási pontot Magyarország jelenti. Nem gondolnám, hogy a mai nap lenne a megfelelő az összevetésre. Szombaton már egyértelműbb lesz minden. Nem volt ez egy tiszta péntek a részünkről. A Mercedes nagyon gyorsnak tűnik, gyorsabbnak nálunk. A fejlesztések mindenesetre működnek, és ez jó hír. De még mindig hiányzik valamennyi.”

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

„Nem könnyű működési tartományba hozni a gumikat, mivel eléggé csúszik a pálya. Muszáj elérned, hogy a tapadás már az első körben meglegyen, de közben nem is szabad túlerőltetned a gumikat, mert akkor a kör végére fogy el a tapadásuk. A felmelegítés nagyon fontos, és alaposan át kell gondolnod, hogy hol és mennyire támadsz. Kompromisszumot kell találnod” – fejtette ki, mi a jó gyorskör titka az utcai pályán. És egy alulkormányzott,  nem jól kiegyensúlyozott autóval nem olyan könnyű a megvalósítás.

Vettel ezek alapján nem tudja, mire lesznek képesek a Mercedes és a Red Bull ellen. „A Mercedes nagyon gyors volt ma, a Red Bullról pedig nem tudom, tiszta volt-e a menetük. Az időmérőn lesz elég gumink és lehetőségünk arra, hogy próbálkozzunk. Meglátjuk. Szerintem rendben lesz. Remélem, nem leszünk túl messze tőlük” – utalt arra, hogy ismét az egykörös tempójukat érzi a versenyképesebbnek.

Ezúttal Vettel fölényben?

Miközben a Ferrari formája az előző két versenyhez képest talán hanyatlást mutat, Vettelé egyelőre javulást. Szingapúr mindig is az „ő pályája” volt, négyszer nyert rajta, többször egészen különlegeset nyújtva. A német magabiztosabbnak tűnt a nyitónapon, mint az előző hétvégéken, és egyelőre stabilan gyorsabb is volt Charles Leclerc-nél, akit a második edzésen  fél másodperccel előzött meg.

A monacóit ugyanakkor az első másfél órában műszaki hiba hátráltatta: váltója megadta magát, ezért ki kellett hagynia az edzés utolsó felét. Csapata ki is cserélte az egységét a folytatásra (büntetés nem jár érte, mivel edzésváltóról volt szó), ám formába lendülnie nem sikerült az éjszakában. „Az első edzésen volt egy problémánk, ami miatt elég sok körtől elestem. Ez mindig fontos egy utcai pályán. A második szabadedzésen aztán sem az autóban, sem a pályán nem éreztem magabiztosnak magam. Javítanom kell a vezetésemen. Nem nagy dolog, megtörtént már párszor. Pénteken nem jutottam addig, mint szerettem volna, de dolgozom rajta, és remélem, hogy a szombat jobb lesz” – értékelt Leclerc.

Charles Leclerc (Fotó: XPB) Charles Leclerc (Fotó: XPB)

A kérdésre, esti gyengélkedése a délutáni kihagyás következménye volt-e, elmondta: „Nyilván nem segített, hogy kihagytam az első edzés egy részét, de ez nem lehet kifogás, rajtam is múlt. Ez ennyire egyszerű. Dolgozom rajta, és jobb leszek a folytatásban!”

A Ferrarin belül mindenesetre ezúttal kevésbé tűnik olyan egyértelműnek a verseny, mint az utóbbi versenyeken, amikor rendre Leclerc bizonyult jobbnak. „Valóban nem lesz könnyű legyőzni Sebet, de sosem könnyű. Mindent bele fogok adni” – tekintett előre a kétszeres futamgyőztes.

Vettelt eközben látszólag nemigen érdekli, hogy hány tized van közte és a csapattársa között. „Ez túl sokat nem ér, és nem is ez volt a célom.  Fontosabb ennél, hogy elégedett legyek az autóval. Még javítanunk kell rajta. Egy körön jobb, hosszabb távon kevésbé, szóval sok teendőnk van. A cél pedig az, hogy mindketten elöl legyünk” – tette egyértelművé.

190919 idotabla SzingGP

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak