Fontolóra vette a Ferrari a helycserét Vettel és Leclerc között

Volt észszerű magyarázat arra, hogyan nyerhetett Sebastian Vettel Charles Leclerc-rel szemben a Ferrari stratégiája révén. Mattia Binotto indokolt és elemzett.

Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)
Egy taktikai lépés döntött a győzelem sorsáról a Szingapúri Nagydíjon, de az általában megszokottól eltérő módon ezúttal nem egy csapat járt túl egy másik eszén, hanem házon belül történt egy helycsere. Miközben a futamot a rajttól kezdve Charles Leclerc vezette és irányította, a 19. kör végén a harmadik helyen álló csapattársa, Sebastian Vettel látogatta meg először a szerelőit. Leclerc egy körrel később követte őt, ám ekkor már késő volt: ahogy kifordult a pályára, a másik Ferrari elhúzott mellette.

Leclerc nem értette, hogyan történhetett mindez, és azt sem, hogyan tehette ezt meg vele a saját csapata. Bár a versenyt követően visszafogta magát, alapos magyarázatot várt a Ferraritól a történtekre – és így volt ezzel az egész paddock is, hiszen kényes helyzet alakult ki.

E magyarázatot Mattia Binotto csapatfőnök adta meg, aki előbb a tévéstáboknak beszélt a stratégiájuk hátteréről, aztán a Ferrari saját sajtótájékoztatóján is megosztott olyan információkat, amelyek alapján már jobban érthető, mit miért csináltak.

Elsőként arra adott választ, miért kérték Leclerc-től, hogy az első etapban a lehető leglassabb tempót diktálja. „Ez a tervünk része volt. Egyben akartuk tartani a mezőnyt, hogy megakadályozzuk a Mercedes korai kerékcseréjét” – magyarázta. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy miután Leclerc nem lépett a gázra, az élmezőny nem tudott elhúzni a középmezőnytől, s abban nem alakultak ki olyan „lyukak”, ahová egy kerékcsere után bárki befért volna, és a szabad pályát kihasználva nagy tempóra kapcsolhatott volna.

Ez a megoldás működött is, hiszen a Mercedes nem merte vállalni, hogy megnyitja a kerékcserék sorát, és pályán tartotta Lewis Hamiltont. Utólag elismerték, bátrabbnak kellett volna lenniük. Binotto szerint is így volt. „Hamilton nagyon közel volt Charles-hoz, talán megpróbálhatta volna. De nem tette.”

Fotó: XPB



Aztán eljött a 19. kör, amikor is Max Verstappen súlyos gumiproblémákra kezdett panaszkodni a rádión, és jelentősen vissza is lassult. Világossá vált, hogy ő már nem nyújthatja tovább az etapját, és mivel közvetlenül Vettel mögött haladt, erre a Ferrarinak is reagálnia kellett. „Amikor Sebastiannal kiálltunk, Max Verstappennel már készen álltak a kerékcserére. Másfelől nekünk ez kínálta a legjobb esélyt arra is, hogy megelőzzük Hamiltont” – mutatott rá Binotto.

Leclerc korai kiállása eközben nem jöhetett szóba. „Ha Charles-t hívtuk volna ki, akkor szabaddá vált volna Hamilton előtt az út. Ez volt tehát a megfelelő pillanat Sebastian kihívására, ehhez nem is férhet kétség. Miután visszatért a pályára, remekül ment a friss gumin, és ilyen a versenyzés, Charles elé került. Arra nem volt módunk, hogy Charles álljon ki akkor, hiszen amikor vezetsz, nem állsz ki elsőként. Sebnek viszont ez volt a megfelelő időpont.”

A másik fontos tényező az volt, hogy a Ferrari alábecsülte az elévágás erejét. Binotto elismerte, maguk sem számítottak arra, hogy Vettel a kiállása után nem Leclerc mögé, hanem elé érkezik. „Az elévágás 3,9 másodperces nyereséget hozott. Sokkal többet, mint amire számítottunk. Tény, hogy amikor Sebastiant kihívtuk, még azt gondoltuk, hogy miután Charles egy körrel később szintén kiáll, ő lesz elöl.”

Ilyen szempontból egyébként nem csak ők számolták el magukat. A futamot követően a Mercedes és a Red Bull is arról beszélt, hogy az előzetesen kalkuláltnál nagyobb volt az elévágás időnyeresége.

Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)

Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)



De volt itt még egy fontos részlet: Vettel nagyszerű kivezető köre. A német a kerékcseréje után 0,9 másodperccel autózott jobb időt a friss gumin, mint csapattársa. „Sebastian remekül vezetett, és 3,9 másodpercet hozott neki az elévágás. Ez volt a különbség” – állapította meg Binotto.

A csapatfőnök elismerte, miután megvalósult a nem várt helycsere, csapaton belül beszéltek arról, hogy Vettelt Leclerc visszaengedésére kérjék. Ezt végül nem vállalták, és miután Vettel aztán jobban hámozta át magát a mezőnyön, s ezzel 5-6 másodperces előnyre tett szert, a csapatutasítás már nehezebben is ment volna. „Hogy gondoltunk-e a helycserére? Igen, gondolkodtunk rajta. Úgy véljük, ez volt a megfelelő döntés. Még fogunk erről egyeztetni. A két versenyzőnknek nyilván eltér a véleménye. Én viszont azt mondom, hogy a végeredmény alapján helyesen cselekedtünk, hogy nem kértünk helycserét.”

A Ferrari-főnökön később Leclerc menedzsere, Nicolas Todt is számon kérte taktikázásukat. „Csak annyit mondtam neki, tudom, hogy Charles most frusztrált. De ez pozitívum, ez a helyes hozzáállás versenyzőként. Emellett ha abban a pillanatban látta volna a teljes képet, azonnal megértette volna a döntés okát. Számomra most az a fontos, hogy ő is örül a csapat sikerének. Ez egy kettős győzelem, igaz, számára egy kihagyott lehetőség is. De biztosan lesz még fordítva is a jövőben. Belgiumban talán éppen fordítva volt” – utalt arra, hogy Leclerc ott Vettel taktikai segítségével nyert.

A Ferrarira és Leclerc-re vár még pár megbeszélés, ám ezek kapcsán Binotto megvonta a vállát: „Nagyon egyszerű lesz. Meg fogja érteni, mi állt a döntésünk mögött, és ő igazi csapatjátékos. Megértem, hogy Charles csalódott, mert nem nyert. Nem számított rá, hogy Sebastian megelőzi, de akkor ez volt a helyes lépés” – erősítette meg újra.