Leclerc: Csapaton belül sosem csinálsz elévágást

Ingerült rádiózás, visszafogott düh, diplomatikus nyilatkozatok – Charles Leclerc nem volt elégedett a Ferrari Sebastian Vettelnek kedvező stratégiájával, de hiszi, hogy elő tudnak állni elfogadható magyarázattal.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)
Charles Leclerc feldúlt volté. Érthető okokból. Szingapúrban megszerezte zsinórban harmadik pole pozícióját, és a verseny első harmadában úgy tűnt, jó úton halad a sorozatban harmadik futamgyőzelme felé is. Hogy a gumijával ne legyen problémája, és ellenfelei ne tudják elévágással támadni őt, szándékosan visszafogta a tempót a lágy gumikon, és egyben tartotta annyira a mezőnyt, hogy abban ne alakulhasson ki akkora hézag, amekkorába egy riválisa a kerékcseréje után időveszteség nélkül „beleférhet”.

Az elévágással való támadás aztán nem várt oldalról érte őt: házon belülről. Sebastian Vettel a 19. köre végén fordult ki friss gumikért, és elég volt egyetlen körrel megelőznie Leclerc-t ahhoz, hogy átvegye tőle a vezetést. A monacói nem volt boldog, és ezt a csapatrádión többször is jelezte. Ingerülten kérte számon csapatán, hogyan hozhatta őt Vettel mögé, majd a második biztonsági autós fázisban egy kisebb összeszólalkozása is volt a mérnökével.

Leclerc: Mindent akarok, még a motormódot is!

Ferrari: Charles, óvnunk kell és haza kell hoznunk az autót. Óvnunk kell az erőforrást, és haza kell hoznunk az autót!

Leclerc: Igen, nem akarok semmi butaságot csinálni, nem ez a célom. Én is kettős győzelmet akarok, csak szerintem ez nem fair. Ez nem fog változtatni semmin, nem fogok hülyeséget csinálni.

A fenti párbeszéd után nem is jött tőle semmi „hülyeség”, tartotta a második helyét Vettel mögött. A célba érkezés után Mattia Binotto csapatfőnök olaszul szólt hozzá, ami már önmagában jelezte, hogy kényes témáról van közöttük szó. „Bravó, Charles, itt Mattia! Örülök, neked is! Most irány a dobogó, örülj, és aztán megbeszéljük!” – mondta a csapatfőnök. Leclerc rádiója néma maradt, csak egy nyögésfélét hallatott.

Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: XPB)



A leintés után láthatóan ingerült volt, de visszafogta magát, és diplomatikusan nyilatkozott. „Nyilvánvalóan mindig nehéz, amikor így buksz el egy győzelmet. De közben ez egy kettős győzelem, örülök a csapat miatt. Ez volt az első kettős győzelmünk idén, és a fiúk megérdemlik. Úgy jöttünk ide, hogy már egy dobogónak is örültünk volna, de most kettős győzelemmel megyünk haza. Természetesen ami engem illet, csalódott vagyok, mindenki az lenne. De néha ez van, erősebben fogok visszatérni ebből.”

Ami a kényes taktikatémát illeti, az eredményhirdetés előtti interjút készítő David Coulthard megkérdezte Leclerc-t, nem gondolja-e úgy, hogy a korai lassú tempójával magát tette kiszolgáltatottá az elévágási kísérletekkel szemben, ám a ferraris tisztázta, hogy a csapat iránymutatását követte. „Ez volt a taktikánk, már a futam előtt előre meghatároztuk, és én tartottam is magam a tervhez” – fogalmazott.

Hogy van némi feszültség házon belül, azt később az is jelezte, hogy Leclerc menedzsere, Nicolas Todt a dobogós ceremónia után a Ferrari garázsában gesztikulálva egyeztetett Mattia Binottóval, magyarázatot várva a taktikai lépésükre.

Később a brit Sky Sportsnak Leclerc már higgadtabb hangnemben beszélt a történtekről, és ekkor már megértőbbnek is tűnt csapatával. „Versenyzőként nem látod a teljes képet. Nehéz volt átlátni, ki állt ki mögöttem. Én nem voltam tudatában annak, hogy Seb mögöttem kiállt. Nyilvánvalóan nem számítottam arra, hogy Seb mögé kerülök, és frusztrált is voltam az autóban. De azt is teljesen megértem, hogy így döntöttek a csapat érdekében.”

Charles Leclerc (Fotó: XPB)



„Az autóban nehéz ezt megérteni, és eléggé frusztráló. Remek időmérőm volt tegnap, mindent megtettem, tartottam magam a tervhez a verseny elején. Annyira le kellett lassítanunk, amennyire csak tudtunk, hogy a többieknek ne nyíljon meg a kerékcsereablak, aztán a gázba kellett taposni. De az elévágásra nem számítottam. Ilyen az élet, néha így alakul. A csapat miatt örülök.”

Az szerinte nem vitatható, hogy a Ferrari rendhagyóan taktikázott. Ám utólag már azt mondta, meggyőződése, hogy a stratégáknak megvolt az alapos okuk a megszokott eljárás felrúgására. „Az egyetlen válasz, amire szükségem van, hogy nem volt semmilyen más módja a csapatnak az első és második hely megszerzésére az eredeti, kerékcsere előtti sorrend megtartásával együtt. Erre a válaszra számítok. Azt nem tudom, én kiállhattam volna-e korábban, de egészen biztos vagyok benne, hogy nem volt rá lehetőség, máskülönben a csapat nem csinálta volna ezt. Normál esetben az egyik autóval nem csinálnak elévágást a másikkal szemben csapaton belül. Egészen biztos vagyok benne, hogy most ez volt a helyzet, de a megerősítésre még szükségem van” – fogalmazott a monacói.