Musorujsag
Élő Eredmények

Mi állhat a Ferrari szingapúri meglepetésének hátterében?

Mi állhat a Ferrari szingapúri meglepetésének hátterében?

FIA, Auto Motor und Sport, Motorsport, Sky Sports | Szerző: Rozmán Zoltán
Meglepetten álltak a Ferrari szingapúri teljesítménye előtt az ellenfelek. A Mercedes szerint mostantól bárhol ellenfeleik lehetnek. Többféle magyarázat is van e senki által nem várt fordulatra.

„Nem tudom, honnan jött a javulásuk” – állapította meg Lewis Hamilton. „Nemcsak az egyenesekben, a kanyarokban is gyorsak – mindenhol” – vakarta a fejét Toto Wolff. „Ha a versenyen is ilyen jók lesznek, én már semmit sem értek” – csodálkozott Helmut Marko. „Nem számítottunk arra, hogy ennyire jók leszünk” – ismerte el meglepettségét a Ferrari is.

E csodálkozó kijelentések mindent elmondanak arról, mekkora meglepetést okozott a Ferrari és Charles Leclerc a sorozatban harmadik pole pozíciójával. Spában és Monzában még egyszerű magyarázat volt a szárnyalásukra: azon pályáknak a több mint 80%-át padlógázzal teljesítik a versenyzők, és a Ferrari motorerő tekintetében (valamint légellenállásban is) mindenki előtt jár idén. Szingapúrban viszont csak a kör nagyjából 60%-a padlógázas, két komolyabb egyenese van a pályának, és 23 kanyarja, amelyben a Ferrarinak elméletben sok-sok időt kéne veszítenie. Ezúttal viszont erre nem került sor. És a résztvevők nem teljesen értik ezt.

Magyarázat viszont többféle is van, a Ferrari és az ellenfelek oldaláról is.

 

Mitől táltosodott meg a Ferrari a lassú kanyarokban?

A Mercedesnél és a Red Bullnál arra számítottak, hogy a Ferrari az egyenesekben ezúttal is fölényben lesz velük szemben. Így is volt. Charles Leclerc tizedeket vert rájuk a padlógázas szakaszokon, és az abból legtöbbet magába foglaló első szektorban 0,213 másodperccel gyorsabb is volt Lewis Hamiltonnál. Csakhogy a második és a harmadik szektor kanyargós részein nem jött az ellenfelek által várt visszaesés, és így a monacói előnye kitartott a célig.

„A Ferrari azért nyert, mert nagyon gyors volt az egyenesekben, de nem lassult le a kanyarokban” – állapította meg Hamilton.

Főnöke, Toto Wolff azt is furcsállta, hogy Leclerc még csak nem is futott tiszta kört a Q3 végén, de így is 0,191 másodperccel jobb időt ért el, mint a körével elégedett Hamilton. „Ha megnézzük Charles körét, eléggé zűrös volt. Egy nagy megcsúszás a hármas kanyarban, aztán egy újabb később. Ez alapján elmondható, a csomagjuk egésze nagyon erős. Emellett magunkba is kell néznünk, és föl kell tennünk a kérdést, hogy mindent jól csináltunk-e. A válasz nyilvánvalóan az, hogy nem egészen” – elemzett önkritikusan.

Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA) Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)

Wolffnak a történtek után meggyőződése, hogy a Ferrari megtalálta az eddig egyoldalú autója titkát, és már működésre tudja bírni azt a neki papíron nem fekvő pályákon is. „Szerintem a Ferrarinak mindig rajta kell lennie a radarunkon. Voltak egészen jó versenyeik év elején, aztán valamiért visszaestek, de mostanában jó formában vannak. A hétvége előtt sokat hallottuk, hogy mi vagyunk a favoritok, hogy a Red Bullokkal fogunk küzdeni, és a Ferrari sehol sem lesz, mert csak az egyenesekben gyors. De én mindig óvatosságra intek az efféle dolgok kapcsán, és erre most itt vagyunk. Talán ez egy extrém pálya, kilóg a sorból, talán szerencséjük is volt, de én nem hiszem, hogy így lenne. A Ferrari egy olyan erő, amivel mindig számolni kell” – vonta le a tanulságot.

 

Nem csak a fejlesztéseken múlt

Hogy a Ferrari ennyire versenyképes Szingapúrban, az azért is meglepetés, mert amikor legutóbb hasonlóan kanyargós és lassú pályán versenyeztek, nagyon messze voltak a Mercedestől és a Red Bulltól. A Hungaroringen Sebastian Vettelék egy perc hátránnyal értek célba, sem egy körön, sem hosszú távon nem volt esélyük.

A fordulat kézenfekvő magyarázatának tűnik, hogy erre a hétvégére új fejlesztések kerültek föl az autóikra, melyekkel annak eddigi gyengeségeit próbálták orvosolni. Egy új orr, a rajta/benne kialakított légcsatornákkal, új padlólemez és diffúzor – ezek alkotják a friss aerodinamikai csomagot, mely az eddiginél jobban rendezi az áramlatokat hátul, és amely nagyobb leszorítóerőt biztosít elöl. Az eredmény: jobb az egyensúly, kevesebb a kompromisszum.

„Nehéz összehasonlítani a két pályát (ti. a szingapúrit és a magyart – a szerk.), de a teljesítmény szempontjából itt jobbak vagyunk” – állapította meg Leclerc. „Magyarország óta jobban értjük az autónkat, tudjuk, milyen egyensúlyt kell keresnünk ahhoz, hogy a legjobbat hozzuk ki belőle. A mostani eredmény ezen ismeretek és a fejlesztések együttes eredménye volt.”

A Ferrari új orrkúpja (Fotó: XPB)

A Hungaroringhez képesti előrelépés Vettel szerint is kézzelfogható, és a fejlesztéseik folyománya. „Ez a két pálya különbözik egymástól. Magyarországon nem volt olyan jó az egyensúly. Egyes kanyarokban jók voltunk, másokban sokat veszítettünk. Ezen a hétvégén nem veszítünk az olyan kanyarokban, amilyenekben Magyarországon még igen. Szóval az autó teljesítménye is javult, jobb lett az egyensúlya, és többet tudunk kihozni belőle.”

Ő emellett két másik fontos változásra is fölhívta a figyelmet.  Az egyik, hogy a Hungaroring az autók mai tempójával és leszorítóerejével inkább főleg közepesen gyors kanyarokból áll, míg Szingapúrban rövid, lassú kanyarok vannak. A másik, hogy a magyar pályához viszonyítva itt nem akkora a változatosság, a kanyarok egyformák, ami megkönnyíti az autó egyensúlyi beállításait: csak egyféle verzióra kell hangolni a kocsit. „Budapesten eltérőek a kanyarok, és nem mindegyikhez passzolt az autónk egyensúlya. Itt egyféle kanyar van. Már Bakuban is gyorsak voltunk, ott is nagyon hasonló a kanyarok profilja, mint itt” – emlékeztetett a négyszeres világbajnok.

 

Már megint a gumik…

A Ferrari tehát feljavult a lassabb pályán és a kanyarokban, mivel már jobban kiismerte és megértette autóját, továbbá fejlesztésekkel korrigálta annak hiányosságait. Ez azonban csak az érem egyik oldala. A másikat a várakozásukon alul teljesítő ellenfelek, valamint a gumik és a körülmények jelentik.

Mind a Red Bull, mind a Mercedes azt nyilatkozta az időmérő edzés után, hogy jobb teljesítményt várt magától, és nem várt nehézségekbe ütköztek. Mindketten a gumikkal bajlódtak leginkább. Max Verstappen csodálkozott, hogy ennyire lassú volt az RB15-ös, mivel az egyensúlyával és viselkedésével elégedett volt. Csak éppen nem volt meg a tapadása. „Ha azt kérdezik, miért voltunk lassúak, azt mondom, az egyensúly rendben volt, csak nem volt tapadásunk a kanyarokban. Az utolsó szektorom rendben volt, de éreztem, hogy több potenciál van az autóban, csak használni nem tudtam” – mesélte a holland.

Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA) Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)

A részidőkből kiderül, hogy a legtöbb időt az első kanyarokban veszítette, ami arra utal, hogy a gumija még nem volt megfelelő állapotban, amikor megkezdte a körét. Ha valaki így lendül neki a gyorskörnek, az gyakran indít el hógolyó effektust.

Hasonló problémával bajlódott a Mercedes is. Nekik a gumik fölmelegítése okozott nehézséget: durvábban kellett bánniuk az abroncsokkal ahhoz, hogy működésre bírják őket. „Szerintem az összes csapat közül mi teljesítettük a leggyorsabb bemelegítő köröket. Szükségünk volt erre ahhoz, hogy a gumik készen álljanak, főleg az elsők. Túlságosan pengeélen táncoltunk a gumihőmérséklettel” – ismerte el Valtteri Bottas, aki azt is elárulta, hogy az elsők és a hátsók összhangba hozása is gondot okozott nekik. „A legnehezebb megtalálni az egyensúlyt az első és a hátsó gumik között. Ezen a pályán a legnehezebb fölmelegíteni a gumikat, mivel nincs túl sok gyors kanyar, így nem tudsz elég nagy energiát vinni a gumikba a bemelegítő körön, és nekünk problémát okoz az első és a hátsó gumi egyensúlyának megtalálása is.”

A Ferrarinak ilyesmivel nem volt gondja. „A Ferrari a leggyorsabb az első szektorban, de így is elérte, hogy a gumija az egész kört kibírja” – csodálkozott Wolff. „Ebből az következik, hogy a Ferrari tökéletesen eltalálta a gumik működési tartományát. Gyorsabbak voltak, mint vártuk, a Red Bull és mi pedig nem hoztuk a várt teljesítményt.”

Hogy a gumik, a pálya aktuális hőmérséklete és az autók eltérő gumikezelési karaktere milyen meghatározó szerepet játszhatott az időmérő alakulásában, azt a szektoridők mellett a bemelegítő körök is megmutatják. Leclerc teljesítette a messze leglassabb kivezető kört a Q3-as gyorsköre előtt, ami azt sugallja, hogy a Ferrari bánik a legagresszívebben a papucsokkal. A Mercedes eközben nagyon hajtott, hogy hőt vigyen a kerekekbe, ám így sem tudta kiautózni a kívánt különbséget az előnyét jelentő kanyargós részeken. A Red Bull pedig talán túl óvatos volt a gumik előkészítésével.

A versenyzők kivezető körének szektoridői:

Versenyző 2. szektor 3. szektor
Leclerc 52,710 mp 52,330 mp
Vettel 48,073 mp 45,610 mp
Hamilton 42,675 mp 36,169 mp
Bottas 43,523 mp 47,011 mp
Verstappen 48,878 mp 51,329 mp

A versenyzők legjobb szektoridői:

Leclerc Hamilton Vettel Verstappen Bottas
1. szektor 26,211 mp 26,442 mp 26,334 mp 26,664 mp 26,500 mp
2. szektor 37,127 mp 37,132 mp 37,089 mp 37,174 mp 37,294 mp
3. szektor 32,879 mp 32,834 mp 33,014 mp 32,859 mp 32,988 mp

További érdekes egybeesés, hogy miközben a Ferrari péntekről szombatra nagyot javult, a Mercedes és a Red Bull visszaesett az időmérő napjára. Ez alapján azt feltételezhetjük, hogy a körülmények változása is hatással volt az erőviszonyokra. „A mai napunk nem volt valami nagyszerű. A péntekünk sokkal simább volt. Most úgy éreztem, visszaestünk kicsit. Vagy mindenki más többet javult” – mondta bizonytalanul Hamilton.

Wolff szerint Szingapúrra alapvetően jellemző ez a fajta teljesítményingadozás. „A hétvégén volt, hogy a versenyzők jónak érezték a tapadást, máskor meg nem. Most, amikor számított, nem volt meg. Szingapúr különleges, mert nagy a forróság, és bizonyos technikákkal kell egyensúlyoznod az első és a hátsó tengely között, jó egyensúlyra van szükség a gyorskörön. Voltak már itt nagyon rossz napjaink, amikor nem értettük, mit kéne tennünk, és voltak jó napjaink is, mint például tavaly. Szingapúr mindig csavart labdákat dob neked” – vonta le a tanulságot a csapatfőnök.

 

És mit várhatunk a versenytől?

Mindezek után kérdés, kinek mit dob a gép a vasárnapi versenyen (13:30, M4 Sport – élő). A pénteki hosszú etapok még a Mercedes és a Red Bull küzdelmét jósolták. A címvédő csapat mindenkinél gyorsabb volt megtankolva, jobban is bánt a gumikkal. A Red Bull nem volt lassú, de erőteljesebben fogyasztotta a gumikat. A Ferrari meg messze elmaradt a köridők tekintetében, és a sok csúszkálás miatt hamar felfalta a Pirelliket is.

Azóta mindhárom csapat változtatott az autóján. A Red Bull mostanra teljesen elbizonytalanodott, a Ferrari hiszi, hogy javult a helyzete az autó egyensúlyának helyretételével, a Mercedes pedig továbbra is magabiztos, és reméli, hogy a gumikezelés szempontjából még mindig ő indul a legjobb helyzetből.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes) Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Egy bökkenő viszont még így is van: Monzában és Belgiumban is jobban bántak a gumikkal, a győzelem mégis Leclerc-é lett. Wolff attól tart, hogy a rajthelyükből adódó hátrányuk többszörösen is visszaüthet. „A második rajthely nem ideális. Sebastian van mögöttünk, így a stratégiájukkal is játszhatnak. Előzni pedig nehéz, a Ferrari köztudottan nagyon gyors a az egyenesekben” – mutatott rá az egyik problémára.

A másik kérdőjel ugyanaz, ami Monzában: a gumikat beosztani mindig annak könnyebb, aki előtt szabad az út, a más autó turbulenciájában haladó pedig a vártnál hamarabb végez az abroncsaival. Ez akár most is ugyanúgy semmissé teheti a Mercedes e téren meglévő lépéselőnyét, mint két hete. „Amikor egy körön gyors vagy, képes vagy erre az egy körre fölmelegíteni a gumikat. Ez a versenyen akár visszaüthet. Csakhogy amikor az élen állsz, lehetőséged van arra, hogy beoszd a gumikat. Szóval ha választhatnék, én inkább választanám a pole pozíciót, és mennék a verseny szempontjából nem ideális autóval, mintsem tökéletes autóm legyen a versenyen, de nem állok a pole-ban” – vallotta be Wolff.

Vajon képes lesz-e ilyen helyzetből harmadszor is győzelemre menteni pole pozícióját Charles Leclerc? Egy biztos, a háromból ez lenne a legnagyobb meglepetés a Ferraritól. Talán még a szombaton okozottnál is nagyobb.

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)

További tartalmak