Verstappen: Győzni jöttünk Szingapúrba, ez egy ébresztő volt!

Max Verstappen szerint a szingapúri hétvége vészjelzés volt a Red Bull számára, hogy össze kell kapnia magát. Már akkor elrontották, amikor még el sem kezdődött a nagydíjhétvége?

Max Verstappen (Fotó: XPB)
A nyári szünet utáni két nagydíjra ütemezte két versenyzője elkerülhetetlen motorcserés büntetését a Red Bull. Bár utólag kiderült, autójuk versenyképesebb volt a spái és monzai erőpályákon, mint előzetesen hitték, azzal vigasztalták magukat, hogy Szingapúr úgyis nagyobb esélyt kínál számukra az idei harmadik győzelemre, mivel a pálya fekszik az autójuknak. Még a szingapúri pénteki szabadedzések után is magabiztosak voltak, habár az már akkor látszott, hogy a versenytempójuk nem a legjobb. A szombat viszont annál nagyobb hideg zuhanyként érte őket: Max Verstappennel esélyük sem volt a pole pozícióra és az első rajtsorra, és a legbosszantóbb az volt, hogy nem teljesen értették, miért.

Autójuk nem rendelkezett elég tapadással és leszorítóerővel az utcai pályán, és ennek a versenyen is nyögték a hatását. Verstappen használta el a leghamarabb a lágy gumiját az élmezőnyből az első etapon, és ő indította be a kerékcserék láncreakcióját is (Sebastian Vettel ugyan vele együtt állt ki, de a Ferrari elmondása szerint Verstappen miatt időzítettek így). A gumikopás aztán a verseny végén is problémát okozott neki a 8 körrel frissebb abroncsokon lévő Lewis Hamilton ellen, így a versenye a támadások helyett inkább főleg a védekezésről szólt.

Hogy így is dobogós helyezés lett belőle, az leginkább a Ferrari által kényszerpályára küldött Mercedesnek köszönhető: a stratégáik kockáztattak a győzelem esélyéért, és ezért Verstappen ölébe ejtették a harmadik pozíciójukat.

„Ez nem elég jó. Nyerni jöttünk ide, és nem sikerült” – állapította meg kritikusan Verstappen. „Az időmérő rosszabbul sikerült, mint a versenyünk, de ez az egész most egyfajta ébresztő volt számunkra. Ausztria óta talán a mostani volt a legrosszabb teljesítményünk versenyen – legalábbis úgy, hogy azt vártuk, erősek leszünk. Van pár elképzelésem arról, mi siklott félre, szóval ki fogjuk elemezni ezt, és meglátjuk, jobbak leszünk-e Szocsiban.”

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)



Az egyik lehetséges okról a csapat tanácsadója beszélt az Auto Motor und Sportnak. Helmut Marko elárulta, tulajdonképpen már a versenyre való felkészülés során hibáztak: félrevezette őket a szimulátoruk. „Rossz adatokat használtunk a szimulátornál a kerékvetőket illetően. Az ütések szimulálása nem volt elég nagy, túl alacsonyra állítottuk a kerékvetőket. Ezt Max és a mérnökök is láthatták volna” – magyarázta az osztrák.

A Red Bull alábecsülte a szingapúri kerékvetők és az egyenetlen aszfalt hatását. Autójuk nem is viselkedett jól rajtuk. A pénteki szabadedzéseken többször indokolatlanul sokat szikráztak a kék gépek, a versenyzők panaszkodtak is a beállításokra, és később is bizonytalanul mozogtak a pályán. Mivel előzetesen másra számított, a csapat a szimulátoros adatoknak megfelelő alkatrészekkel szerelkezett föl, ám ennek a vége a pontatlan adatok miatt az lett, hogy autójuk eleve nem megfelelő specifikációval versenyzett a három nap során, és nem volt elegendő leszorítóerejük. „Még a Ferrarinak is nagyobb volt” – állapította meg Marko. Márpedig ismerve a vörös autók idei karakterét, ez komoly kritika a Red Bull számára.

Versenyzője megerősítette, nem úgy teljesített az RB15-ös a kanyarokban, mint kellett volna, igaz, a versenyen kevésbé jött elő a probléma, mint egy körön. „Ezúttal túl sok olyan kanyar volt, amelyben nem úgy viselkedett, ahogy szerettem volna. Most alaposan meg kell vizsgálnunk ezt.”

Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)

Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)



Verstappen nem érezte úgy, hogy a harmadik helynél jobbra bármennyi esélyük lett volna. „Tudtam kicsit követni a Ferrarikat, de nem voltam támadási pozícióban. Legalább tartottam a lépést a körülöttem lévőkkel, mivel sosem húztak el igazán. Az elején ez azért volt, mert óvták a gumikat, és nagyon lassan haladtak. Szerintem jól időzítettünk a kerékcserével, sikerült az elévágás Lewisszal szemben, és ez jó volt. Utána már csak felkészültnek kellett lenni a biztonsági autók és az újraindítások idején. Jól kezeltük a helyzetet, és az időmérős nehézségeink után egészen jó eredmény ez a dobogó” – értékelt a hétszeres futamgyőztes.

Christian Horner csapatfőnök azért megállapította, ehhez némi szerencsére is szükségük volt. „Jókor álltunk ki, Sebastiannal egy időben. Utána kicsit feltartott Hülkenberg a kivezető körön – ha ez nincs, talán még Leclerc-t is elcsíphettük volna. Aztán profitáltunk a Mercedes rossz helyzetmegítéléséből, és így szereztük meg a dobogót. A Mercedes volt akkor a leggyorsabb. Értjük, miért nyújtották el Hamilton első etapját, de ilyenkor sosem tudhatod, mi lesz a biztonsági autóval. Föláldozták a pozíciójukat, hogy jobb gumijuk legyen, és ha nem jöttek volna a biztonsági autós fázisok, az élen állók elég sokat bajlódtak volna a gumikopással, miközben nekik így lett volna keresnivalójuk” – mutatott rá a taktikai összefüggésekre.