Musorujsag
Élő Eredmények

Alig lesz gyorsabb a 2021-es F1-es autó egy F2-esnél?

Alig lesz gyorsabb a 2021-es F1-es autó egy F2-esnél?

Auto Motor und Sport, Racefans, Autosport
Újabb – részben esztétikai – módosításokat hajtott végre az F1 tervezőcsapata a 2021-es modelljén. A csapatok szerint túlságosan sokat fognak lassulni a versenygépek.

A Forma–1 nemrég közzétette az első fotót arról a szélcsatornamodellről, melyet a Pat Symonds által vezetett mérnökcsapat a 2021-es autókoncepció tesztelésére készített. Hogy milyen lesz az új F1, az ebből és a korábbi tervrajzokból már kiderült, ám mint arról az Auto Motor und Sport beszámolt, a központi terveken azóta történt pár újabb módosítás.

A csapatok sok szempontból kritizálták a terveket, az új autót túl nehéznek ítélték, volt, aki szerint nem is elég esztétikus. A módosított legújabb verzió „Lima” kódnéven fut, Pat Symonds (F1) és Nikolasz Tombazisz (az FIA technikai igazgatója) pedig a szingapúri hétvége előtt bemutatta a csapatoknak a tervek legfrissebb állását. Összesen hat ponton változtatak az előző verzióhoz képest. A legszembetűnőbb a mutatósabbá vált első szárny, amely felülnézetből deltaformát kapott. Fő lapja és fékszárnyai is meredeken fölfelé ívelnek, véglapja már nem szögletesen van bevágva, hanem élesen emelkedik. A többek által kritizált mérete viszont nem változott: még mindig 2 méter széles. A mérnökök vizsgálják a kisebbé tételének lehetőségét, ám erre csakis akkor kerülhet sor, ha ettől az autó körüli légáramlatok nem módosulnak az előzést megnehezítő irányba.

Ezenkívül változtattak a fékhűtésen, 25 milliméterrel mélyebbre vitték az orrot, oldalt magasítottak a karosszérián, növelve a versenyzők biztonságát, változtattak a hajlított padlólemez kialakításán, és szélesebbé tették a hátsó szárnyat, melynek véglapjait erősen megvágták, hogy azok függőleges hátsó éle felülről lefelé agresszíven közelítsen a hátsó kerék felé.

 

Hat másodpercnél is többet lassulhatnak?

Ám hiába a korrekciók, a csapatok továbbra sincsenek elragadtatva az autótól és a vele járó szabályok filozófiájától. Előbbi téren kifogást emeltek például a túl nagy tempóveszteség miatt. Az kezdettől világos, hogy a köridők romlani fognak a módosított aerodinamika miatt, hiszen az új autók kevesebb leszorítóerővel rendelkeznek, a légellenállásuk is nőni fog, akárcsak a tömegük. Ennek mértéke viszont egyesek szerint már aggodalomra ad okot, mivel nagyobb lesz, mint azt előzetesen jósolták.

Az egyik csapat CFD-szimulációi alapján állítja, a jelenlegihez képest 60 ponttal csökkenni fog a leszorítóerő mértéke, ami köridőre átszámítva 6 másodperces lassulást jelent. Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke Szingapúrban arról beszélt, a jelenlegi tervek alapján a jövő F1-es autója alig lesz gyorsabb egy Forma–2-es gépnél. „El fogunk költeni 175 millió dollárt, mivel ez lesz a határ (ti. bevezetik a költségvetési plafont). Pontosabban ennél többet is, mivel nem minden tartozik a költségsapka alá, tehát úgy kétszázmilliót. És mindezt egy olyan formulára, amely alig lesz gyorsabb a Forma–2-nél. És amelyben minden autó egyformán fog kinézni. Ez eléggé kockázatos” – mondta baljóslóan az amerikai.

18 colos kerekek az F2-es autón. Ott már 2020-ban ilyennel versenyeznek (Fotó: XPB)

Az F2-es autók jelenleg átlagban 10-15 másodperccel lassabbak az F1-eseknél, köszönhetően a 2017-es aerodinamikai szabályváltozásoknak, amelyek éppen a köridők drámai javítását célozták. Szafnauer szerint nem lenne túl „Forma–1-es” megoldás az ilyen drámai lassulás. „Már akkor rajongója voltam a Forma–1-nek, amikor még nem dolgoztam benne. És akkoriban az fogott meg benne leginkább, hogy ezek a földkerekség leggyorsabb autói. Ez jelentette az egyik legfőbb sajátosságát. Ha ez már nem lesz meg, az kicsit elvesz ebből a varázsból” – jegyezte meg.

Hogy pontosan mennyit lassulnak az új autók, azt egyelőre azonban nem lehet ennyire pontosan megjósolni. Pat Symonds kiemelte, az is kérdéses, hogy a Pirelli által fejleszteni kezdett 2021-es 18 colos gumik mire lesznek képesek. Szergej Szirotkin a szingapúri hétvégét megelőző héten egy átalakított Renault-val már tesztelte a gyártó első prototípusait, és a hírek szerint három másodperccel lassabb köridőkre volt képes, mint ha a jelenlegi abroncsokat használta volna.

 

Az aerodinamikusoknak nem kihívás egyenautót gyártani

A tempó mindazonáltal nem a 2021-es szabályok fő szempontja. Az F1 legfőbb célja, hogy elősegítse az előzéseket és a jó csatákat, és mindent megtesz azért, hogy javítsa az autók mögött kialakuló turbulenciát javítsa, és csökkentse az autók erre való érzékenységét.

Az új szabályok hatékonysága egyelőre kérdéses. „Mi csak azzal fogunk foglalkozni, hogy a létező leggyorsabb autót építsük, és ennek köszönhetően óhatatlanul elő fogunk állni olyan megoldásokkal, amik turbulenciát generálnak a hátul haladó autó számára” – figyelmeztetett az egyik csapat mérnöke.

Az F1 viszont erre is felkészült. Hogy az autók biztosan ne „korcsosulhassanak el”, s a fő céltól se kanyarodjanak el, a szabályalkotók egyfelől rendkívül szigorú előírásokkal kényszerítenék a csapatokat arra, hogy az ő koncepciójukhoz közel álló gépeket tervezzenek, másfelől fenntartják annak lehetőségét is, hogy ha valaki kijátszaná a szabályaikat, közbeavatkozzanak.

Fotó: XPB

És ezzel el is jutottunk a csapatok másik aggályához: nem tetszik nekik a túlzott szigor, mely szerintük egyenautók sorozatává teheti az F1-et. „Kétlem, hogy bármely aerodinamikai részleg lázba jönne e szabályzat elolvasásától” – jelentette ki Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. „Egy aerodinamikai mérnöknek nincs a vérében, hogy előírják neki, hogyan szabad terveznie. A szabályok közzététele után sok elégedetlen arcot láthattunk volna az aerodinamikai részlegeken… Ezek a szabályok több kérdést is fölvetnek, és ezeket föl is fogjuk tenni a következő megbeszéléseken, amik már olyannak tűnnek, mintha sosem érének véget…”

Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke egy másik negatív hatás lehetőségére is figyelmeztetett: drágább lehet a megújulás, mint szeretnék. „Kissé megriaszt, hogy amikor ennyire kevés a szabad mozgástér, az egyformasághoz fog vezetni. És erre milliókat fogunk elkölteni.”

A renault-s Cyril Abiteboul szerint a nagyfokú egységesítéstől azonban nem szabad megijedni, mivel ha beválik, és a mezőny közelebb lesz egymáshoz, később nagyobb szabadságot adhatnak a csapatoknak. „Szerintem nem rossz, ha szigorúbb feltételekkel kezdünk, majd fokozatosan lazítunk. Nem áll meg a világ 2021-ben, lesznek utána is évek, és a szabályok alakulni fognak. Óvatosnak kell lennünk, mert amikor legutóbb ilyen mértékű változások voltak – 2014-ben –, egy olyan ciklus vette kezdetét, amit az emberek érthető okokból kezdtek kritizálni, mivel a helyzetet befagyasztotta egy adott tényező” – utalt az erőforrásra, és azok kezdetben látott hatalmas különbségeire, ami megalapozta a Mercedes máig tartó uralmát.

Az új szabályokat a csapatok megállapodása szerint október 31-éig kell véglegesíteni, és az F1 azt tervezi, hogy november 2-án Austinban hivatalosan is prezentálni fogja a 2021-es autóterveket. Ehhez viszont mindenekelőtt dűlőre kellene jutni a csapatokkal, mivel valamennyiük beleegyezésére szükség lesz. A határidőig a stratégiai csport már csak egy ülést tart. És ha nem születik egyezség, elméletben még az is előfordulhat, hogy nem változhatnak a szabályok 2021-ben.

Borítókép: Az új F1-es autó szélcsatornában használt 50%-os modellje (Fotó: Formula1.com)

További tartalmak