Fordított rajtrács: a kritikák után Brawn tisztázta az F1 terveit

Félreértések generáltak vitát a tervezett időmérős reformok témájában Ross Brawn szerint, aki a versenyzők éles kritikáira reagálva tisztázta terveiket, és elárulta, több a pozitív vélemény.

Fotó: XPB
A 2021-es megújulás keretében az időmérő edzések megreformálása is célja a Forma–1 vezetőségének. Az ideális megoldás megtalálása érdekében azt tervezik, hogy már 2020-ban kísérleteznek alternatív lebonyolítási módokkal, hogy lássák, mennyire működőképesek és hatásosak. Jelenlegi ötletük, hogy a hagyományos kvalifikáció helyett egy amolyan helyosztó sprintfutammal döntsenek a vasárnapi rajtsorrendről. Fölvetődött, hogy e szombati miniversenynek a mezőny a bajnoki pontállás fordított sorrendjében vágjon neki. A szervezők ezzel segítenék elő, hogy a kvalifikációs verseny akciódús legyen. Ez nem mellesleg a másnapi sorrendet is megkavarhatná.

A szingapúri hétvégén központi témát csináltak ezen elképzelésből. Számos versenyző és csapatfőnök véleményét megkérdezte a sajtó, és leginkább negatív hozzászólásokat lehetett hallani. A szót kérő versenyzők egyöntetűen ellenzik a szerintük a sportág szellemiségével szembemenő változtatást. Sebastian Vettel és Lewis Hamilton az időmérőt követően hatalmas „marhaságnak” nevezte az egész elgondolást, és nem értették, „melyik zseni találta ki” azt.

A kemény bírálatokra az F1 sportigazgatója, Ross Brawn egy közleménnyel reagált a vasárnapi futamot követően, melyben igyekezett tisztázni, hogy a fordított rajtsorrendes témát erősen felfújták, valós terveiket pedig kissé elferdítették. „Az elmúlt napokban többféle nyilatkozatot is olvastam versenyzőktől és szakértőktől a hétvégi lebonyolítás érdekesebbé tételének témájában. Szeretném tisztázni a helyzetet, hogy elkerüljük a félreértéseket. Arról egyeztetünk, hogy 2020-ban kísérleti jelleggel módosítunk az időmérő edzés lebonyolítási módján, hogy ezzel kicsit kiszámíthatatlanabbá tegyük a versenyhétvégét. Szeretném kihangsúlyozni a ’kísérlet’ szót, mivel ez erről szól: kis minták lesznek ezek ahhoz, hogy meghatározzuk a jövő irányát” – tette egyértelművé Brawn,

Az F1 terve az, hogy e „mintavételre” csak egy-egy kiválasztott helyszínen kerít sort 2020-ban, vagyis az időmérő formátumának módosítása csupán alkalminak ígérkezik, nem érintené az összes jövő évi hétvégét. A hírek szerint a pályák sajátosságai és az adott helyszíneken futott versenyek korábbi tapasztalatai alapján választanák ki a kísérleti hétvégéket: ott próbálkoznának alternatív időmérővel, ahol ez a statisztika alapján a legtöbbet dobhatna a versenyek minőségén.

Ross Brawn (Fotó: XPB)



Brawn kiemelte, mindez nem jelenti azt, hogy a mostani rendszert teljesen félre kívánják söpörni, és nem is azzal van problémájuk. „Nagyon is tisztában vagyunk azzal, hogy a jelenlegi időmérős lebonyolítás izgalmas és látványos, viszont számunkra fontos, hogy a hétvége fénypontját jelentő verseny a lehető legjobb legyen. És bármennyi szimulációt is futtatsz le, semmi sem lehet pontosabb a pályán gyűjtött adatoknál. Ezért a Forma–1, a csapatok és az FIA most a fordított rajtsorrend lehetőségét tanulmányozza kevés számú jövő évi helyszínen. Miután a technikai és sportszabályzat 2020-ban nem változik, ez tökéletes lehetőséget kínál az efféle próbákra.”

A szakember a kritikák kapcsán megjegyezte, akik a pontos terveiket ismerik, inkább pozitívan viszonyultak a törekvésükhöz. „Még nem hoztunk döntést, mert tisztáznunk kell a részleteket, de az eddigi visszajelzések többségében pozitívak voltak. Megértem, hogy a hagyományszeretők aggódnak, de nem szabad félnünk a kísérletezéstől, máskülönben nem fogunk tudni fejlődni sem. Nem akarunk csak azért változtatni, hogy legyen változás. Szeretnénk jobbá tenni a sportágunkat, mert ahogy az autók fejlesztésénél is van, ha megállsz, azt kockáztatod meg, hogy visszaesel.”