Musorujsag
Élő Eredmények

Vettel: El vagy tévedve, ha azt hiszed, nagyobb vagy a csapatnál

Vettel: El vagy tévedve, ha azt hiszed, nagyobb vagy a csapatnál

FIA, Sky Sports
Hogy volt-e benne bármi háttérüzenet a csapattárs felé, azt nem tudjuk, Sebastian Vettel mindenesetre a csapatérdekek fontosságát hangsúlyozta a szingapúri győzelme után.

Megszerezte első 2019-es futamgyőzelmét Sebastian Vettel, ám a szingapúri sikere adott alapot némi vitának is. Az első pozícióját tudniillik annak köszönhette, hogy csapata egy utólag előnyösebbnek bizonyuló stratégiát választott számára: korai kerékcseréje révén elévágott Charles Leclerc-nek.

A monacói nem volt boldog a történtek után, kicsit úgy érezte, kijátszották őt, és a versenyen hangot is adott nemtetszésének a csapatrádión keresztül. A futam után aztán már higgadtabban nyilatkozott, és azt mondta, amennyiben ez volt az egyetlen módja annak, hogy a Ferrari kettős győzelmet arasson, meg tudja érteni a boxfaluk döntését.

Vettel a leintés után elsőként a csapatának mondott köszönetet a sikerért, a dobogóra még egy „Essere Ferrari” feliratú zászlót is felvitt. A csapat idei mottója annyit jelent, „Ferrarinak lenni”, és a csapategységet hirdeti.

Miután egy mérnökei által választott stratégia alapozta meg a bő egyéves nyeretlenségének véget vető győzelmét, a négyszeres világbajnoknak a futamot követő hivatalos sajtótájékoztatón föltették a kérdést: inkább csapatsikernek tekinti a mostanit, vagy a sajátjának? Mellé azért még megjegyezték, ezúttal a montreali táblacserére sem volt szüksége az első helyhez, Leclerc viszont vélhetően szívesen a saját autója elé helyezte volna az egyes táblát…

Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA) Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)

„Szerintem eléggé el vagy tévedve, ha azt gondolod, hogy nagyobb vagy a csapatnál” – válaszolta Vettel. „Szerintem egyetlen egyén sem lehet nagyobb ennél a csapatnál. A rádióban az első, amit mondtam, hogy ez a győzelem a csapaté, mivel ha megnézed a tényeket, úgy érkeztünk ide, hogy Magyarországon teljesen szétzúztak bennünket. Egy perc volt a lemaradásunk a győztessel szemben, és ez hasonló típusú pálya, de a pole pozícióért harcoltunk rajta, és uraltuk a versenyt. Ez csapatsiker. Ezt mondtam a rádióban, és őszintén így is érzem.”

Hogy e szavakban volt-e bármilyen áthallásos üzenet, amit Leclerc-nek szánt, azt csak Vettel tudhatja. Bár nem jellemző rá az efféle szurkálódás, az elmúlt hetek történései után érdekes, hogy a csapatérdekek fontosságát emlegette. Monzában az időmérő edzésen támadt némi feszültség közte és kollégája között, aki a Q3 végjátékában nem volt hajlandó csak úgy beállni elé szélárnyékot tartani. Történt mindez azok után, hogy egy héttel korábban Spában Vettel taktikai segítséget nyújtott Leclerc-nek, és föltartotta pár körig Lewis Hamiltont, hogy egérutat nyerjen a másik Ferrarinak.

Bár lehet vitázni azon, jogos volt-e, hogy Szingapúrban a pole-t megszerző Leclerc a csapat taktikai lépésével veszítette el a vezető helyét csapattársával szemben, és azt később vissza sem adták neki, azt Leclerc is jelezte, hogy létezhet egy számára elfogadható indoklás: amennyiben a Ferrarinak csak a helycserét eredményező taktikával volt esélye a kettős győzelemre, ő le tudja nyelni e döntést.

Mattia Binotto csapatfőnök szavaiból márpedig az derül ki, hogy ez volt a motiváció. Leclerc korábbi kerékcseréjével a csapat a vezető pozíciót tette volna kockára, mivel fennállt a veszélye, hogy versenyzőjük forgalomba érkezik vissza a boxból. Ez esetben Lewis Hamiltonnak fordított elévágásra lett volna lehetősége, vagyis azzal is előzhetett volna, ha később cserél kereket pár körrel. Emellett ha a 19. körben a monacói áll ki, és Vettelnek egy kört várnia kell, az elévágás hatékonyságát látva szinte biztos, hogy a német csak Max Verstappen mögé tért volna vissza a pályára. Ez esetben a négyszeres világbajnok a gyakorlatban két pozíciót is veszíthetett volna, mivel a holland mögé kerül, és nem vág elé Hamiltonnak. A Ferrari ezzel az első és második pozíció helyett könnyen az első és negyedik helyen köthetett volna ki.

Fotó: Ferrari Fotó: Ferrari

Binotto szerint ez elegendő érv volt amellett, hogy ezúttal ne az előrébb álló versenyzőjüké legyen a stratégiai elsőbbség. „Mindig az első autónak adunk elsőbbséget, ez a bevett szabály. Ebben az esetben viszont nem hívhattad ki Charles-t elsőként az első helyről, mert ezzel forgalomba került volna, és ez rossz döntés lett volna” – indokolt.

Vettel úgy véli, a versenyzőnek egyszerűen muszáj elfogadnia, hogy a saját érdekei csak másodlagosak a csapat egészének eredménye mellett. „Természetesen a versenyen magaddal foglalkozol, de a csapatot semmi sem nyomhatja el. Monza után nagyon magam alatt voltam, de örültem a csapat miatt. Most nyilván örülök a saját eredményemnek, de örülök a csapatnak is, mivel kellemes meglepetés volt, hogy ennyire versenyképesek tudtunk itt lenni. Még így is lehetünk jobbak, és muszáj is jobbnak lennünk, mert a Mercedes nagyon jó volt használt gumikon, miután mi mind kiálltunk kereket cserélni. Szerintem mi nem voltunk annyira gyorsak, szóval van még min dolgoznunk” – összegezte a tanulságokat.

A siker nagyon kellett már a nehéz időszakot maga mögött hagyó Vettelnek. Így látja ezt Binotto is, aki azonban emellett maga is a csapatmunka fontosságát emelte ki. „Nagyon örülök neki. Megérdemelte. Nagyon sok verseny volt idén, amelyen jól teljesített, de valamilyen okból nem jött az eredmény. Fontos volt ez most számára, és örülünk is neki. De örülök a csapatnak is, mert ez egy kettős győzelem, és remekül dolgoztunk a hétvégén. Fontos volt megszerezni a pole pozíciót, és a versenyen is jó döntéseket hoztunk a stratégiával, előre vittük a két autónkat.”

Borítókép: Charles Leclerc, Inaki Rueda, a Ferrari főstratégája és Sebastian Vettel a szingapúri dobogón (Fotó: Ferrari)

További tartalmak