Formálódik az új F1-es csapat, de az FIA még nem veszi komolyan

Már rendelkezik egy ideiglenes gyárral, és egyre konkrétabbak a tervei is a Forma–1-be vágyó új ázsiai csapatnak, ám az FIA elnöke állítja, továbbra sincs hiteles jelentkező a mezőny bővítésére…

Fotó: XPB
A múlt hónapban híre ment, hogy egy új istálló szeretne csatlakozni a Forma–1-es bajnoksághoz 2021-től. A Panthera Team Asia-csapat mögött az SMP Racing és az RB Engineering korábbi vezetője, Benjamin Durand áll, aki üzlettársaival és ázsiai befektetőkkel összefogva egy európai központtal rendelkező, de mégis ázsiai istállót szeretne a rajtrácsra vinni.

Durand elmondása szerint egy ideiglenes gyárat már berendeztek Nagy-Britanniában, és hosszú távú terveik is egyre konkrétabbak. „Az első gyárunk nyilvánvalóan az Egyesült Királyságban lenne. De fejlesztenénk Ázsiában is. Hosszabb távon Ázsiában kívánunk fejleszteni. Már egyeztetünk a tervekről, de kezdésnek muszáj oda mennünk, ahol az üzletág van, ahol embereket tudunk igazolni” – nyilatkozta Durand a Racefansnek.

A Panthera már az esetleges beszállítóival is tárgyal. Motorpartnert keresnek, potenciális főszponzorokkal egyeztetnek, miközben azt várják, hogy véglegesítsék a 2021-es technikai szabályokat, hogy kiderüljön, pontosan milyen alkatrészeket vásárolhatnának készen, és mennyit kellene maguknak gyártaniuk. Utóbbi szempontból Durand nem kívánná az új Haasszá tenni istállóját, vagyis az autójukat nagyrészt a Ferrarival és a Dallarával gyártató amerikaiakkal ellentétben a Panthera szeretne jobban a saját lábán állni.

„Ez egyfajta elegy lesz, mivel közben a csapatunkat is fejlesztenünk kell. Meg kell tudnunk vásárolni, amire szükségünk van, hogy időt nyerjünk magunknak a csapatépítéshez. A célunk, hogy inkább a Williamshez álljunk közelebb (ti. a saját alkatrészek gyártása szempontjából – a szerk.), mintsem a Haashoz. Ez azonban hosszú folyamat. Ami a listázott alkatrészeket illeti, képesnek kell lennünk olyan saját alkatrészek gyártására, amelyeket magunknak kell gyártani, de amit nem kötelező magunknak gyártani, azoknál kell legyen más megoldás is” – fejtegette a formálódó csapat vezetője.

Durand állítja, rendelkezni fognak akkora büdzsével, hogy többféle eshetőségre is felkészüljenek a szabályok, valamint a gyártás szempontjából, és arra is lesz elegendő pénzük, hogy versenyképes autóval álljanak elő. „Nyilvánvalóan nem leszünk tökéletes helyzetben az első évben, de lesz akkora forrásunk, hogy elég jók legyünk a rajtrácsra kerüléshez, és ne váljunk nevetség tárgyává” – vetítette előre.

Michael Orts (balra) és Benjamin Durand, a Panthera társalapítói a múlt hétvégén Szingapúrban figyelték az F1-es mezőnyt (Fotó: XPB)



Ahhoz persze, hogy valóban komoly pályázóvá válhassanak, az FIA-nak mindenekelőtt ki kellene írnia egy pályázatot 2021-re új csapatok érkezésére. Ez még nem történt meg, és ha Ross Brawn F1-es sportigazgatón múlna, nem is biztos, hogy sor kerülne rá. A brit pár hete azt nyilatkozta, hogy a 2021-re tervezett szabályreformok miatt ő adna némi időt a mezőny bővítésére, megvárná, hogyan sülnek el az újítások (például hogyan működik a költségvetési plafon), és csak 2022-re kínálna föl helyeket az új csapatoknak.

Bár a jelenlegi résztvevők (az F1 új üzleti modelljében bízva) határozottan támogatják a mezőny bővítését, a Panthera számára nem jó hír, hogy az FIA elnöke, Jean Todt Szingapúrban kijelentette, ő a híresztelések ellenére nem lát a radaron hiteles és életképesnek tűnő pályázót. „Egyelőre örüljünk annak, hogy van tíz erős csapatunk, akik valamennyien értéket képviselnek! Ez a legfontosabb. Sok pénzt fektetnek bele, de erős értékekkel is rendelkeznek. Ezen felül minden csak lehetőség kérdése. Pillanatnyilag én nem látok olyan szintű jelöltet, mint például a Haas volt új csapatként. Persze időnként adódhat olyan helyzet is, mint a Force Indiánál, amely Racing Pointtá alakult, mert felvásárolták a csapatot. Minden csak lehetőség kérdése. De pillanatnyilag elégedettek vagyunk a tíz csapattal” – szögezte le a francia, aki hosszabb távon ő is szívesen fölmenne a 12 csapatos létszámig.

A Pantheráról konkrétan ugyan nem beszélt, a velük kapcsolatos híreket kommentálta. „Én óvatos lennék ezzel. Nem foglalkozom a pletykákkal és egyeztetésekkel, csak a konkrétumokkal. Én egyelőre nem hallottam erről semmit, leszámítva azt, hogy egyes internetes oldalakon írtak új csapatokról. Én állok lényegesnek mondható kapcsolatban olyan jól szervezett csapattal, amely az F1-be vágyik” – kérdőjelezte meg a Panthera projektjének komolyságát.