Musorujsag
Élő Eredmények

Megállítani a Ferrarit: orosz rulett, vagy nyerő húzás a Mercedesé?

Megállítani a Ferrarit: orosz rulett, vagy nyerő húzás a Mercedesé?

FIA, Sky Sports, Auto Motor und Sport
Szocsi megerősítette, működnek a Ferrari szingapúri fejlesztései. A Mercedes tehetetlenségében most alternatív taktikával támadna – lépésük meglepte a vörösöket.

Egyazon sablon szerint nyerte meg az előző három versenyt a Ferrari: legyőzhetetlen volt egy körön, megszerezte az első rajtkockát, majd a mezőny éléről irányítva kompenzálta a versenytempó tekintetében és a gumikezelésben meglévő hátrányát, és kivédekezte a Mercedes támadásait. Szocsiban a terv első felét már teljesítették: Charles Leclerc sorozatban negyedszer sajátította ki az első rajtkockát. Hogy a folytatás is hasonló lesz-e, az viszont két okból is kérdéses. Egyfelől Szocsiban az első valódi féktávig nagyon hosszú, közel 1 kilométeres padlógázas szakasz vezet, ami lehetőséget kínál a hátrébb állók számára a szélárnyékos előzésre; másfelől a Mercedes ezúttal már a rajt előtt tudatosan más taktikára állította versenyzőit.

A címvédő csapatot egyre inkább bosszantotta, hogy az elmúlt hetekben minden alkalommal ugyanúgy játszotta ki őket a Ferrari. A szingapúri harmadik vereségük hatására most úgy döntöttek, megpróbálnak elébe menni a dolgoknak, és más irányból szeretnék „kikezdeni” az olaszokat. . „A közepes keveréken fogunk rajtolni, és bátran vállaltuk ezt. Úgy véljük, ez több lehetőséget kínál a versenyen, ha a Ferrari, vagy akár a Red Bull mögött találjuk magunkat. Mindenki más a lágyon lesz, és érdekes lesz látni, mi sül ki ebből” – magyarázta az istálló vezető mérnöke, Andrew Shovlin.

A Ferrarinál nem titkolták, váratlanul érte őket az ellenfél lépése. Szocsiban a sima aszfalt nem koptatja annyira a gumikat, hogy nagyon tartani kelljen a lágy keveréktől, ráadásul a piros Pirelli tapadásbeli és tempóelőnyt is jelent a verseny kezdetén. „Ez meglepett bennünket” – mondta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a Mercedes közepes gumis taktikájáról. „Hogy őszinte legyek, mi nem is vettük fontolóra ezt a választást. Most próbáljuk megérteni, hogy miért így választottak. Mi hisszük, hogy a lágy guminak tapadási előnye van a rajtnál, és a rajt kulcsfontosságú lesz. De meglátjuk. Talán az övék lesz a helyes választás. Eltérő taktikával lehet, hogy tudnak kezdeni valami érdekeset a versenyen, és talán a szurkolók is jól járnak.”

Charles Leclerc és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

 

Erősebb a Ferrari versenytempója, mint korábban?

A helyzet szépsége, hogy mindkét csapat hiszi, ő választott jobban. A közepes gumi előnye, hogy taktikai szempontból valóban több lehetőséget nyit meg. Mivel tartósabb a lágynál, használója szabadon dönthet arról, hogy korábban vagy később áll-e ki kereket cserélni. „A Ferrari keze ezzel szemben meg van kötve. Nekik akkor kell kiállniuk, amikor a lágy gumi elfogy” – vélekedett a negyedik helyről rajtoló Valtteri Bottas.

A kérdés, elfogy-e annyival korábban a lágy a közepesnél, hogy tényleges taktikai előnyt jelentsen a sárga papucson rajtolni. A Ferrari a múltban valóban agresszívebben fogyasztotta abroncsait, ám a szingapúri fejlesztéseik nemcsak a tempójukon és versenyképességükön javítottak sokat, hanem a gumikezelésükön is. „Sikerült plusz leszorítóerőt nyernünk az új csomaggal, amivel jobbá tudtuk tenni az autó egyensúlyát. Amikor nagyobb a leszorítóerőd, az autó kevesebbet is csúszkál, és ennek jó hatása van a gumikopásra. Még mindig veszítünk némi időt a kanyarokban, de már nem olyan drámai mennyiségűt. Bizonyítottuk, hogy az autónk többre képes, és végre egy szinten állunk a Mercedesszel” – mondta büszkén Binotto.

Hogy a fentiek miatt valóban javult a versenyteljesítményük is, az már stabil pénteki hosszú etapjaikból is látszott. A pole-szerző Charles Leclerc erre alapozza magabiztosságát. „Rendkívül jól sikerültek a péntek hosszú etapok, talán az év eddigi legjobbjai voltak. Ez ígéretes. De érdekes lesz a verseny azzal, hogy a Mercedes a közepes gumin rajtol. A taktika meghatározó lesz.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Hogy azért a Mercedesben is van némi bizonytalanság a gumiválasztását illetően, azt Lewis Hamilton szavai tükrözik. Amikor megkérdezték, szerinte melyik stratégia fog működni, csak annyit mondott: „Én csak egyszerűen mást akartam, mint ők.”  Ez azt jelzi, hogy csapata nem feltétlenül a gyorsabb utat választotta, inkább az előző versenyeken nem sikerült helycsere egy alternatív lehetőségét kereste.

„A csapat jó munkát végzett azzal, hogy a közepes állított bennünket. A két gumi között van egy meghatározott különbség. A lágy nyilván jobb a rajtnál, ezért az számunkra kicsit nehéz lesz. De még ha előre is kerülnénk, vagy ha mondjuk megszereztük volna a pole-t, ők akkor is annyira gyorsak az egyenesekben, hogy az első kanyarig vezető úton elhúznának mellettünk” – érvelt Hamilton, miért nem veszíthettek sokat a közepes keverékkel. „Szóval a taktika lesz a lényeg, és ezért is választottunk eltérő gumit: ezzel gyakorolhatunk rájuk nyomást. Az előző versenyeken is ott voltunk mögöttük, de remélem, hogy ezúttal tényleg harcra kényszeríthetjük őket.”

 

Tapadáselőny vagy szélárnyék?

Hamilton szerint a közepes gumi rajtnál jelentett hátrányát felülírja a vele járó taktikai rugalmasság. Leclerc ezzel szemben arról beszélt, hogy ők meg a rajtot tartják a fontosabbnak (ami az előző versenyeken követett taktikájuk ismeretében nem is meglepő). „Számunkra nagyon fontos itt a rajt, és a lágy gumi szerintünk nagy előnyt jelent a rajtnál. A kopás tekintetében pedig nem volt túl nagy a különbség a lágy és a közepes között, szóval úgy ítéltük meg, hogy lenne értelme a lágyon rajtolni.”

Bottas úgy véli, a Ferrari túlértékeli a gumik jelentőségét az indulásnál. „Ez pár méteren előnyt jelent számukra. De végső soron a szélárnyék hatása lesz a nagyobb” – vélekedett.

Neki tapasztalata a szocsi szélárnyékharc hatékonyságáról. 2017-ben a harmadik helyről indulva fogta ki az előle rajtoló Ferrari szélárnyékát, az élre állt, majd nyert. Leclerc ezért is mondta azt szombati sikere után, nem biztos benne, hogy az orosz pályán valóban az első rajtpozíció a legjobb.

A 2017-es Orosz Nagydíj rajtja. Bottas a harmadik helyről ugrott a két Ferrari elé (Fotó: XPB)

A szélárnyékozás Hamilton számára is lehetőséget kínálhat, ám ő nem biztos benne, hogy a közepes gumi és a Ferrari bivalyerős motorja mellett is lehetőség ez számára. Sőt, ő inkább hátrafelé fog figyelni. „Próbálom valahogy magam mögött tartani Sebastiant. Csak egy autó lesz előttem, és ez azért változtat a helyzeten. Próbálom nyomni, amennyire csak tudom, de nagyon nehéz lesz. Az első kanyarig hosszú út vezet, de hiszem, hogy jó csatát vívhatunk egymással.”

A szélárnyék és a tapadásfölény dilemmája egyvalakit nem érint az élmezőnyből: Sebastian Vettelt. Ő a jobb lágy gumin rajtol, és egyszerre két autó mögé is beállhat. Innen nézve talán övé a legkedvezőbb helyzet – feltéve, hogy valóban képes élni a két lehetőséggel egyidőben.

 

Mit tanult Szingapúrból a Mercedes?

Egy hete Szingapúrban a Mercedes előre próbálta taktikázni magát, ám csak egyre hátrébb csúszott. Utólag elismerték, nem voltak elég agresszívek és bátrak, helyettük a Ferrari volt az, és ezzel nyerte meg a versenyt. James Allison technikai igazgató szerint mindez azonban nem jelenti azt, hogy ezúttal kényszeresen agresszívek próbálnak lenni. „Nem feltétlenül. Mindenki úgy játssza ezt a stratégiai játékot, mint a pókert. Próbálod javítani az esélyeidet. Nem lehet minden lépésed nyerő lépés, csak tenned kell a dolgod, és tízből kilencszer jól csinálod. Ez nem feltétlenül agresszió vagy passzivitás kérdése. Egyszerűen ki kell találnod, hogy mi lehet a létező legjobb végkimenetel” – magyarázta még pénteken.

A közepes gumijuk azért azt mutatja, hogy most többet mernek kockáztatni. Vajon ez elég lehet a Ferrari győzelmi sorozatának megszakításához?

A vörösök mindenesetre az előző három hétvége után sem érzik magukat legyőzhetetlennek. Sebastian Vettel figyelmeztetett is: „Várjuk ki a versenyt! Legutóbb nehéz volt előzni. Szerintem a Mercedes gyorsabb nálunk versenykörülmények között, szóval érdemes kivárni, hogy mit hoz a verseny az eltérő stratégiákkal.”

Délután mindenre fény derül. Ne feledjük, a verseny a szokottnál korábban, 13:10-kor rajtol, az M4 Sport és az M4sport.hu élő közvetítése pedig 12 óra 30 perckor kezdődik!

 

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak