Az érvek az új McLaren-Mercedes házasság mögött

Nincs kilátásban a Mercedes gyári csapatként történő kivonulása az F1-ből, és a McLarennel való újabb gyári együttműködésre sem kerül sor. A két fél elmagyarázta, hogyan és miért jutottak a régi partnerségük 2021-es megújításához.

Fotó: XPB
A McLaren az Orosz Nagydíjon jelentette be, hogy 2020 végén szakít a Renault-val, és a következő idénytől ismét a Mercedes erőforrásaival fog versenyezni. Új szerződésük 2021-től 2024-ig szól, a wokingi a csillagos márka negyedik csapata lesz a gyári Mercedes, a Williams és a Racing Point mellett.

A McLaren és a Mercedes évtizedeken keresztül egy csapatot alkotott a Forma–1-ben. A mezőny második legsikeresebb gárdája 1995-ben lépett együttműködésre a német autógyártóval, 2009-ig a motorgyártó gyári gárdájának számított, majd miután a németek megalapították a saját gyári csapatukat, 2014-ig egyszerű partnerként kezelték a McLarent.

Fölvetődött, mostani újraegyesülésük nemcsak azt vetítheti előre, hogy a Mercedes a 2021-es megújulás után is elkötelezi magát az F1 iránt, hanem akár azt is, hogy miután minden eddiginél nagyobb sikersorozatot ért el, kiszáll a királykategóriából, és újra csak motorbeszállítóként vesz részt a bajnokságban. Toto Wolff sportigazgató ezt azonban igyekezett minél egyértelműbben cáfolni. „A kapcsolatunk a múlt miatt erős. De fontos tisztázni, hogy ma van egy gyári csapatunk, és ez egy partneri megállapodás, nem egy új gyári kapcsolat és a mi távozásunk előkészítésének kezdete. Jelen állás szerint kíváncsian várjuk, hogyan alakul az F1, és szeretnénk gyári csapattal folytatni” – jelentette ki.

Hivatalosan persze még nem bólintottak rá az F1-es folytatásra csapatként, ezt politikai szempontból a szabályok véglegesítése előtt nem is lenne tanácsos megtenniük. Wolff elismerte, hogy a két gyáruk, az istállójuk bázisát jelentő Brackley, valamint a motorrészlegük székhelyéül szolgáló Brixworth egymástól különálló szervezet, és a kettőnek a szoros kapcsolat ellenére nincs köze egymáshoz a hosszú távú terveket illetően, azonban azt is nyomatékosította, hogy ez sem jelent alapot a kivonulásukhoz. „A motorgyárunk jól szervezett beszállító, nagy múltra tekint vissza. Mellette van egy gyári csapatunk, amelynek jól megy. De ők ketten együtt és külön is jól működnek. Ám hogy elkerüljük a félreértést: ez nem lehet alapja a találgatásoknak, hogy talán maradunk motorgyártóként, de nem maradunk gyári csapatként.”

Toto Wolff és Zak Brown (Fotó: XPB)



 

A Mercedes új célt is jelent a McLaren előtt

Szocsiban mindkét felet kérdezték arról, hogyan jött létre az újbóli megállapodás. A McLarennek idén sikerült előrelépnie a Renault-motorokkal, és úgy tűnt, a kapcsolatuk jól működik. Zak Brown ügyvezető igazgató több szempontból is nagyobb fantáziát lát a Mercedesszel való együttműködésben. „A 2021-re és az azt követő időszakra gondolunk, és a Mercedes a motorok terén a mércét jelenti, a teljesítmény és a megbízhatóság szempontjából is. És az is tény, hogy legutóbb akkor nyertünk versenyt, amikor Mercedes-motort használtunk. Jelenleg ők a legjobb csapat a Forma–1-ben, és ez már jó ideje így van. Remek mércét jelentenek. És egyúttal megmutatják, hová is szeretnénk eljutni” – mutatott rá az amerikai.

A Renault-val való vetélkedésük ezzel szemben csak a középmezőny legjobb pozíciójáért zajlik, és Brown szerint ennek inkább negatív hatásai vannak/lehetnek. „Eltérő a hangulata, amikor a negyedik helyért küzdesz. Ahogy Cyril (Abiteboul, a Renault főnöke) is mondta, ez a küzdelem időnként egészen furcsa tud lenni. Nagyon szoros, és ez egy kis vetélkedős feszültséget is hozott a két csapat közé. De ez egészséges szinten maradt. Ez inkább arról szól, hogy mit tartunk elérhetőnek a Mercedesszel a jövőben. Őket szeretnénk utolérni, legyőzni a bajnokságban.”

Az ügyvezető igazgató elárulta, már a nyáron vizsgálni kezdték a partnercsere lehetőségét, ám akkor még inkább csak tájékozódni kívántak. „Nem mondanám, hogy ez volt a tervünk már kezdettől, mivel csak vártuk, hogy alakulnak a dolgok a sportágon belül. Az utóbbi hónapokat azzal töltöttük, hogy próbáltunk tájékozódni a jövőről a Renault-nál, valamint arról, mi lesz a sportággal. Ez június óta tartott, de a döntést csak nemrég hoztuk meg, és mivel az F1-ben sokáig nem lehet titkolni a döntésedet, úgy határoztunk, ha már döntöttünk, be is jelentjük.”

Lando Norris (Fotó: XPB)



A Renault-val már kezdettől egyenesek voltak, vagyis a franciák tudták, hogy sor kerülhet a szakításra. Hogy erre az útra léptek, az Brown elmondása szerint a májusban munkába állt új csapatfőnök, Andreas Seidl kezdeményezése volt. „Amikor csatlakozott hozzánk, megkérdeztem Andreast, mire lenne szükségünk ahhoz, hogy visszatérhessünk az élre. Egyből az új szélcsatornát mondta. Aztán pedig a motorról szóló döntést. Természetesen ez egy közösen meghozott döntés volt, de Andreas vezetésével történt.”

Brown hozzátette, elégedettek a Renault által idén elért fejlődéssel, és azon lesznek, hogy 2020-ban közösen még közelebb kerüljenek az élmezőnyhöz. Ugyanakkor a Mercedes jobban illet a csapat talpra állítást megcélzó „ötéves tervébe”. „Vannak hullámvölgyek és csúcspontok is, de a csapat összességében nagyot fejlődött, összeálltunk, a versenyzőink is remek munkát végeznek. Ez egy ötéves terv, tudjuk, hogy nem fog gyorsan menni, és azt is, hogy fölfelé haladva egyre nehezebb lesz újabb előrelépéseket tenni.”

 

A Mercedes akart egy versenyképesebb partnert is

Miközben a McLaren részéről nyilvánvaló, milyen előnyt jelent a 2014 óta tartó hibridkorszak legsikeresebb gyártójával való együttműködés, adódik a kérdés, a Mercedesnek miért éri meg a 2012 óta futamot sem nyerő csapattal növelnie a motorgyára terhelését. Wolff szavaiból kiderül, bár valóban vannak negatív vonzatai annak, hogy 2021-től négy csapatot kell ellátniuk motorral, az előnyök sokkal relevánsabbak.

Az első érvüknél a motorfejlesztés állt a középpontban: a Racing Pointnál és a Williamsnél kedvezőbb háttérrel dolgozó McLaren nagyobb mértékben járulhat hozzá az erőforrásuk javulásához. „Az új korszak 2021-ben szerintem egy szorosabb mezőnnyel veszi majd kezdetét. És hiszem, hogy jóval versenyképesebb partnerek révén a gyakorlatban sokkal többet tanulhatunk a motorokról. Sokra becsüljük a McLarent. Amit Zak és Andreas elindítottak, az mindenképpen ígéretes. És ezek az előnyök felülmúlták annak potenciális hátrányát, hogy emiatt a McLaren révén talán keményebb ellenfelünk is lesz.”

Toto Wolff (Fotó: XPB)



Emellett bár Wolff elismeri, hogy a bixworth-i gyáruknak emiatt nagyobb kapacitással kell dolgoznia, anyagi szempontból is kifizetődő lesz nekik az új kapcsolat. A McLaren fizet a motorjukért, ők pedig az extra bevétel egy részét a fejlesztésbe forgathatják vissza. „Kezdetben nagyon szigorúak voltunk, és azt mondtuk, száz százalékig szeretnénk a saját gyári csapatunkra összpontosítani. Aztán kicsit engedtünk a pórázon azzal, hogy beszállítói lettünk a Manornak. Azzal már volt három partnerünk korábban, és akkor tanultuk meg, hogy vannak előnyei, ha több motorunk versenyez egyszerre.”

„Nyilván változtatni kell a logisztikán, mert mindenkit azonos időben kell ellátni a fejlesztésekkel, de szerintem több az előnye ennek, és csak fejlődhetünk. És van még egy anyagi vonzata is: áramlik a pénz, ami segíti a motorunk fejlesztését. Szóval sok az érv mellette. A kockázat az lehet, hogy a McLaren jó munkát végezhet, és számunkra talán egyfajta mércévé válnak, amelyet elnézve talán egyszer ki kell majd mondanunk, hogy mivel azonos motort használunk, nem végeztünk elég jó munkát. De hét éve tart már a hibridkorszak, és vagyunk elég felkészültek ehhez a lépéshez.”