A sérülésen kívüli okai vannak Kubica szenvedésének – Russell

Rémálomszerűen alakult a meseszerűnek tűnő F1-es visszatérés Robert Kubica számára. A mezőnyből ő az egyedüli, aki még egyszer sem győzte le csapattársát, ám George Russell szerint ennek nincs köze a sérüléséhez.

Robert Kubica és George Russell (Fotó: XPB)
Több istállónál is egyoldalúan alakult idén a csapattársak egymás elleni küzdelme. Max Verstappen mellett Sergio Pérez is dominál a márkatársával szemben az időmérőkön, mostanság Lewis Hamilton és Charles Leclerc is egyértelmű tempódiktáló a Mercedesnél, illetve a Ferrarinál, ám egy-két vereség még nekik is becsúszott/becsúszik ilyen-olyan okokból. A tíz istálló közül egyedül a Williamsnél teljesen egyhangú az egyik versenyző fölénye. George Russell mind a 16 eddigi kvalifikáción gyorsabb volt Robert Kubicánál, és az esetek többségében nem is kis különbséggel előzte meg őt.

Kubica 2011-es súlyos ralibalesete után nyolc évvel tért vissza a Forma–1-be, és miután már jelezte, hogy nem marad a Williamsnél, minden jel szerint egyetlen szezonig tartott pályafutása második királykategóriás fejezete. Bizonyos szempontból sikertelen próbálkozásnak is nevezhetnénk ezt, és bizonyára vannak, akik úgy vélik, 2019 csak annak bizonyítéka volt, hogy bármekkora akaraterővel is rendelkezik, Kubica a sérült jobb kezével már nem képes a megfelelő szinten teljesíteni.

Van azonban némi előítéletesség és felületesség is ezen ítéletben. Kubica többször is hangsúlyozta tudniillik, hogy bár kétségkívül másképpen kell vezetnie, mint korábban, nem a korlátai a felelősek az egész éves szenvedéséért, sokkal inkább a kevés tesztlehetőség, a nyolcéves kihagyás, a technika nagy fokú változása, valamint a Williams szenvedése.

Robert Kubica megpördülései jól illusztrálják, hogy a Williams és vezetője is gondban van idén (Fotók: Formula1/Twitter)



George Russell sem a ralis sérülésekre vezeti vissza, hogy ekkora fölényben van idősebb csapattársával szemben. Mint azt a Motorsport-Totalnak kifejtette, több technikai jellegű oka van a 16-0-s házon belüli mérlegüknek. „A Forma–1 eléggé egyedi helyzetben van, mivel nagyon nehéz kiismerni benne a gumikat” – nevezte néven az egyik okot a brit újonc, aki úgy érzi, hiába az első éve a mostani, ezen a téren így is kedvezőbb helyzetben van a balesete előtt még Bridgestone-abroncsokkal versenyző Kubicánál. „Ez jelenti az én legfőbb előnyömet” – utalva arra, hogy ő már a GP3-ban és a Forma–2-ben is Pirelli-gumikkal versenyzett, s így volt módja kiismerni az F1 hőérzékeny abroncsait.

„Így célzottan felkészülhettem erre. Ezenkívül volt módom tesztelni a Mercedesszel is, és sok időt töltöttem a csapattal, hogy kiismerjem ezeket a – legyünk őszinték – sz** gumikat” – tette hozzá a brit.

Hogy ezek a gumik mennyire meghatároznak mindent az F1-ben, azt már évek óta láthatjuk, tapasztalhatjuk. Bevezetésük után a kritizáló Michael Schumachert ugyan még könnyen helyre tette a gyártó azzal, hogy a veterán német kiöregedett és nem tud haladni a korral, ám a visszavonulását követő időszak bizonyította, hogy a Pirelli-gumik új korszakot nyitottak az F1-ben: a spórolás korát, mely nem díjazza, hanem inkább bünteti a határok feszegetését, és amelyben nem előny, hanem hátrány sajátos vezetési stílussal rendelkezni, vagy éppen a gyorsaságot erőltetni.

Kubica helyzete ilyen tekintetben akár párhuzamba is állítható a szintén hosszabb (hároméves) kihagyás után visszatérő Schumacherével. És ezzel el is jutottunk a Russell által megnevezett második okig: szerinte csapattársa hátránya annak is köszönhető, hogy ő rugalmasabb és óvatosabb a volán mögött a lengyelnél.

Robert Kubica (Fotó: XPB)



„Minden versenyző mindig száz százalékot akar nyújtani, ám van, hogy akkor vagy gyorsabb, amikor csak kilencvenöt százalékot adsz” – állapította meg a brit. Ez egyfelől a Pirelli-korszak sajátossága is, ám mint mondta, az ő esetükben, a Williams gyenge idei autójával hatványozottan érvényes e szabály. „A mi autónk eléggé kiszámíthatatlan, nehéz vezetni. Robert az a típus, aki mindig száz százalékot nyújt, ám ehhez a megfelelő autóra is szükség lenne” – mutatott rá Russell, hozzátéve: „Amikor viszont az autó jól vezethető, akkor mindenképpen komoly fejtörést okoz nekem.”

Kubica balszerencséje, hogy a 2019-es Williams a legritkább esetben biztosít efféle stabil hátteret a vezetőjének. És ehhez jönnek még az olyan bonyodalmak, mint az egész évben vissza-visszatérő alkatrészhiány, az egyes elemek nem megfelelő minősége, valamint a pénzhiány, amelynek következtében például egészen Monzáig tartott, mire Kubica megkapta az eredetileg már az év első versenyére ígért átalakított kormányát, melyen a kézsérülésének megfelelően baloldalra rendezték az összes gombot és kapcsolót. Nem éppen ideális feltételek egy nyolcéves kihagyás utáni visszatérés esetében.

Russell szavaiból tehát kiderül, nagy hiba lenne pusztán egy legyintéssel elintézni és a kézsérülésre kenni Kubica gyenge idényét. A brit egyébként felnéz az egyszeres futamgyőztesre, és elmondása szerint remek csapatot alkotnak. „Jól kijövünk egymással. Kedves fickó, ráadásul nagyon vicces is. Ez hiányozni fog, abban biztos vagyok” – jelentette ki.