Az aktív aerodinamika ötletét is bedobta az F1 2021-re

A kanyarok „DRS-e”, vagyis az aktív aerodinamika lehet a Forma–1 vészterve arra az esetre, ha a 2021-es új autókoncepció a vártnál kisebb hatással lenne az előzésekre.

A 2021-es F1-es autó szélcsatornában használt 50%-os modellje (Fotó: Formula1.com)
Nincs már egy hónap hátra a Forma–1 2021-es új szabályinak véglegesítéséig, így a Ross Brawn és Pat Symonds vezetésével dolgozó csapat már az utolsó simításokat végzi az új autókoncepción. Annak legutóbbi, pár módosítást tartalmazó terveit pár hete a csapatok elé tárták, és az érintettek szerint komoly változások már nem várhatók aerodinamikai fronton.

Az előzetes szimulációk nagyon ígéretesek. A 2021-es F1-es gép a CFD-s számítások szerint mindössze 10%-ot fog veszíteni a teljes leszorítóerejéből egy másik autó mögött haladva, és ez mind a csatázást, mind az előzést elő fogja segíteni. A csapatok mindazonáltal ugyancsak lefuttattak pár szimulációt az új gépekről, és megállapították, van esély rá, hogy egy hatékony fejlesztési ciklus során a fenti érték drasztikus növekedésnek indul, és a mérnökök új módszereivel az autók nemcsak gyorsulni fognak, de ismét nehezebbé válik velük az előzés.

A szabályalkotók ennek próbálják elejét venni azzal, hogy rendkívül szigorú korlátozásokkal készülnek. Az autó egészét 50 úgynevezett képzeletbeli „dobozra” osztják föl, melyeken belül meghatározzák az egyes elemek formáját, elhelyezkedését. Ezzel jelentősen leszűkítik a csapatok mérnökeinek mozgásterét és szabadságát. Marcin Budkowski, a Renault technikai igazgatója viszont úgy véli, még így is nyílhatnak lehetőségek a szabályok eredeti szándékával szembemenő fejlesztésekre. „Pillanatnyilag úgy fest, az új autók a leszorítóerő kilencven százalékát megtartják. Viszont a fejlesztésekkel ez változni fog. Hogy visszaesünk-e ötven százalékra, mint a mostani autóknál, azt pedig senki sem tudja előre megmondani” – állapította meg a lengyel.

Némi bizonytalanság az F1-ben és az FIA-ban is van ilyen szempontból. Ők próbálják a csapatok által használtnál jóval nagyobb teljesítményű gépekkel szimulálni a várható fejlesztési irányokat is, és tartanak attól, hogy az új koncepció mégsem lesz eléggé hatásos hosszú távon, ezért egy vészforgatókönyvvel is készülnek. Az Auto Motor und Sport szerint a csapatokkal folytatott legutóbbi megbeszélésük alkalmával ennek jegyében elővettek egy két évvel ezelőtt már leszavazott ötletet: az aktív aerodinamika elképzelését.

Fotó: MTI/AP/Antonio Calanni



Mindez a jelenlegi DRS-hez hasonló, mégis teljesen eltérő módon kínálna megoldást az előzési problémára. Miközben az évek óta használt nyitható hátsó szárny a légellenállás csökkentésével extra sebességet biztosít a hátul haladó autónak az egyenesekben, az aktív aerodinamika a leszorítóerő növelésével lenne mankó a hátul haladónak – mégpedig a kanyarokban.

Az aktív aerodinamika lényege, hogy a versenyző gombnyomásra állíthatná az első és a hátsó szárny állását, hogy turbulens légáramlatba érve növelni tudja az amúgy csökkenő leszorítóerőt. Emellett fölvetődött, hogy a szárnyak állításán túl akár a padlólemezen két oldalt „szoknyákat” is ki lehetne alakítani, amik szigetelnék, az autó alá zárnák az alacsony nyomású levegőt, növelve a padlólemez szívóhatását.

Az aktív aerodinamikát a DRS-hez hasonlóan lehetne bevetni: a versenyzők csak akkor nyomhatnák meg a plusz leszorítóerőt biztosító gombot, amikor egy bizonyos távolságon belülre kerülnek az ellenfélhez. E módszer akár a jelenlegi DRS-t is kiválthatná, hiszen elérhető lenne vele, hogy az autók a kanyarokban is közel maradjanak egymáshoz, s így az egyenesekben a puszta szélárnyékhatást kihasználva menjenek végbe a helycserék. Az már más kérdés, hogy ez ugyanolyan mesterkélt megoldás lenne, mint a Ross Brawnék által sem szeretett DRS, csak a másik irányból.

Ugyanakkor lehetne még egy pozitív vonzata: nem tenne szükségessé annyira megszorító aerodinamikai szabályokat, mint amikről jelenleg szó van. A csapatok mostanság sokat panaszkodnak, hogy az FIA szinte minden szabadságuktól meg akarja fosztani őket, és egyenautós sorozattá próbálja tenni az F1-et a kiegyenlítettebb küzdelemért. Az aktív aerodinamika erre is megoldást kínálhatna.

Ám ez sem jönne ingyen. Az autók egyformábbá alakításának tudniillik a másik célja a mezőny sűrűbbé tétele. Márpedig ha mégis nagyobb szabadságot engedélyeznek a csapatoknak, a közöttük lévő különbségek továbbra is nagyobbak lehetnek.