Hamilton: Kiderült, Vettel már nem első számú a Ferrarinál

Már nem Sebastian Vettelt tekinti első számú versenyzőjének a Ferrari Lewis Hamilton szerint, aki ezt, de összességében a csapatsorrendet is hibának tartja.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)
A címvédő figyelmét sem kerülte el, ami a két héttel ezelőtti Orosz Nagydíj elején a Ferrarinál történt. Miután Sebastian Vettel a rajtnál elé került, Charles Leclerc a csapaton belüli előzetes egyezségre hivatkozva számonkérte csapatán, hogy kollégája nem adja vissza neki a vezető pozíciót. A helycserére végül a boxtaktika révén kerített sort a Ferrari. Bár tagadták, hogy emiatt tartották kint indokolatlanul sokáig a németet, több szakértő is úgy érezte a történtek alapján, hogy Vettelnek tulajdonképpen esélye sem lehetett a győzelemre Oroszországban azok után, hogy Leclerc jobb volt nála az időmérő edzésen.

Lewis Hamilton szerint a szocsi események bizonyították, hogy Vettel már elveszítette első számú státuszát a csapaton belül, ám ő nem biztos abban, hogy ez helyes így. „Érdekes dinamika alakult ki náluk, mivel Seb korábban egyértelmű első számú volt, most viszont már nyilvánvalóan nem az. Az energiákból és kívülről látható jelek alapján úgy tűnik, most Charles-t próbálják ebbe a pozícióba helyezni. Hogy ez jó-e a csapatnak? Nem hiszem. De ők mindig is ezt a filozófiát követték. Mi pedig nem panaszkodhatunk, mivel nekünk jó a filozófiánk, jól működik, és nem is tervezünk változtatni rajta” – nyilatkozta Szuzukában az ötszörös világbajnok, ellentétben állítva a csapatsorrendet felállító Ferrarit és az egyenlőséget választó Mercedest.

Hogy Valtteri Bottas mit gondol erről a dicsért egyenlőségről, az persze már más kérdés. Csapatutasítást mindenesetre a Mercedesnél is láthattunk párszor. Egy éve a finnek éppen Szocsiban kellett átadnia a győzelmét Hamiltonnak, míg idén Szingapúrban egyszerűen megtiltotta neki a boxfal, hogy megelőzze Hamiltont a jobb taktikája révén.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Hamilton a Ferrari futamot megelőző megállapodását is problémásnak tartotta. A Ferrari célja az volt, hogy a harmadik rajtkockából induló Vettelt a címvédő elé hozzák, és ehhez kérték Leclerc segítségét. A gondot az jelentette, hogy a német Hamilton mellett Leclerc-t is megelőzte, és az élre állt. Hasonló csapatmunkát már a Mercedestől is láthattunk egy éve Szocsiban, ahol a pole-ből rajtoló Bottas tudatosan a csapattársának biztosított szélárnyékot, s ezzel kivédekezték a jobban rajtoló Vettel támadását. Helycsere viszont náluk nem történt, és a helyzetük is eltérő volt, hiszen nem támadni, hanem védekezni próbáltak.

Az ötszörös világbajnok szerint Leclerc hibázott, hogy egyszerűen csak utat engedett csapattársának, és meg sem próbálta feltartóztatni őt. „Csapatként mi összedolgozunk a rajtnál. Akár én vagyok a pole-ban, akár Valtteri, nem a harmadik fickónak adjuk a szélárnyékot, hanem a csapattársunknak. Összedolgozunk ilyenkor, és ez már pár éve így megy. Ő zárta a belső ívet, én megkaptam a szélárnyékot, blokkoltuk az utat, és megtartottuk az első két helyet. Ezt a módszert megértem. Charles biztosította a szélárnyékot, aztán meg sem próbált védekezni, miközben kellett volna. Nem adsz fel pozíciót, és várod, hogy majd úgyis visszaadják.”

A brit szavaiból kivehető, a csapatmunkának is megvannak a határai, és van egy pont, amin túl az egyéni érdekeknek muszáj közbeszólniuk.

Ő a ferraris helyzetet leginkább a saját 2007-es mclarenes első évéhez hasonlítaná Fernando Alonsóval. „Én sosem tapasztaltam olyat, hogy a csapatom ennyire erősen a másik fél mögött áll. Amikor Fernando mellett versenyeztem, őt akkor első számúnak szerződtették, de a szezon közepén ez megváltozott. Még mindig első számú volt, mert ő volt a legjobban kereső versenyző és hasonlók, de elkezdtek egyforma mennyiségű üzemanyagot biztosítani számunkra, és Montreal és Indianapolis után érezhető volt a változás, hiszen ott már azonos mennyiségű benzint kaptunk. Onnantól változott a dinamika, és ez a csapat szempontjából nyilvánvalóan nem jött ki jól.”

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)



Hamilton szerint ha részesítette is előnyben őt bármikor a csapata, az nem az előzetes megállapodásoknak, hanem a jobb eredményeinek volt a következménye. „Megértem ezt, mivel amikor megérkezel egy csapathoz, azonos esélyeket akarsz. De vannak versenyzők, akik mindig első számú státuszt akartak, mert ez a könnyebb nekik. Én úgy akarom kiérdemelni ezt. Azonos feltételekkel akarok indulni, és vagy megkaphatod az első számú státuszt egy hétvégén belül, vagy nem. Hétvégéről hétvégére kell ezt kivívnod, nem egy teljes szezon során.”

A Ferrariéhoz hasonló házon belüli súrlódások a Mercedes versenyzője szerint törvényszerűek. „A történelemben láttunk már párszor olyat, hogy bajnokok lettek csapattársak, és mindig voltak ellentétek a csapaton belül, hiszen ütköznek a célok. Persze ott a csapat is, de közben ott vannak az egyéni célok is a két versenyzőnél. Folyamatosan egyensúlyozni kell, és ebben kulcsfontosságú a kommunikáció. A paddockban eltérő filozófiák jellemzőek, e két csapat között különösen. A következő években kiderül, hogy működik-e, vagy sem. Sokáig nem működött, és nagy valószínűséggel a folytatásban sem fog, de ez nekünk nem olyan rossz…”