„Meg kell-e tennem?” – Bottas tudja, mit érzett Vettel Szocsiban…

Miközben Lewis Hamilton büszke arra, hogy a Ferrarival ellentétben náluk nincsenek előre leosztott szerepek, Valtteri Bottas túl sokszor játszotta már el a második számú szerepét ahhoz, hogy ne tudja Sebastian Vettel szocsi helyzetébe képzelni magát…

Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)
A közeledő tájfun mellett a Ferrari-versenyzők oroszországi nézeteltérése jelentette a legfőbb beszédtémát a szuzukai paddockban a csütörtöki sajtónapon.  A rivális Mercedes versenyzőit is megkérdezték, mi a véleményük arról, hogy a Scuderia Charles Leclerc elengedésére szólította föl Sebastian Vettelt, aki nem engedelmeskedett, ezért a boxtaktikáját alakították úgy, hogy sor kerüljön a helycserére.

Lewis Hamilton a történtek után úgy érzi, Vettel elveszítette korábbi első számú státuszát, amit a Ferrari most Leclerc-nek próbál odaadni. Ő nem hiszi, hogy a vörösök helyesen közelítenek a problémához, és arra is felhívta a figyelmet, hogy miközben ellenfelüknél mindig is jellemző volt a sorrend felállítása, a Mercedesnél ő sosem követelt magának különleges bánásmódot, és csapatuk az egyenlőség híve.

Hogy mennyire, arról Valtteri Bottasnak bizonyára kissé eltér a véleménye. A finn versenyző a csapatnál eltöltött három szezonja során többször is került olyan helyzetbe, mint legutóbb Vettel, és általában engedett is a csapatutasításoknak. Amikor ilyesmire került a sor, rendre ő volt a szenvedő fél, így most őt is megkérdezték, mi a véleménye a Scuderiánál történtekről.

Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)

Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)



„Hogy őszinte legyek, nem tudom pontosan, mi történt náluk, de az ilyesmi mindig része ennek a sportnak” – felelte Bottas. „Eltérő csapatok, eltérő szabályok, mindenki másképpen csinálja. Nincs igazán véleményem. Az biztos, hogy nem könnyű a másiknak átadni a pozíciódat. Tudom, mert voltam már ilyen helyzetben párszor. És sosem akarsz ilyen helyzetbe kerülni. De végső soron rajtad múlik, mivel ha elég gyors vagy, normál esetben nem jutsz idáig.”

Bottas bizonyos szempontból Oroszországban is csak vízhordó volt Hamilton mellett. Toto Wolff csapatfőnök a futam után külön meg is dicsérte, hogy a hajrában feltartotta a gyorsabb Charles Leclerc-t, s ezzel Hamilton pozícióját is megmentette. Ám elmondása szerint az elsődleges célja nem a csapattárs győzelmének védelmezése volt. „Próbáltam én támadni, nem csak a védekezés volt a feladat, támadni akartam. De közben ott volt mögöttem Charles” – bizonygatta.

Arról is kérdezték, mi megy végbe egy versenyzőben, amikor a csapata félreállásra szólítja fel a kollégája miatt. „Nos, versenyzőként mindig fölteszed magadnak a kérdést: ’Meg kell-e tennem, vagy sem?’ Viszont bizonyos forgatókönyvekről mindig egyeztetünk a versenyek előtt, és idén eddig semmi olyasmi nem történt, ami kívül esett volna a szabályainkon. Tehát minden egyértelmű volt, nem kellett sosem elgondolkodni azon, hogy megtedd-e, vagy sem. Nem éreztem úgy, hogy hátrányom származna belőle” – felelte.

A kérdést Vettel is föltette magának Szocsiban, és nemmel felelt rá, hiszen nem állt félre. A csapat magyarázata szerint az előre lefektetett szabályokban volt a hiba: azokat nem lehetett olyan egyértelműen alkalmazni, mint amiről Bottas az idei eseteik kapcsán beszélt. Vagy az egész inkább csak habitus kérdése, és Bottasból éppen az a plusz hiányzik az érvényesüléshez, ami egy csapatutasítás megtagadásához is kell?

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)



Ő eddig mindenesetre szabálytisztelő volt a Mercedesnél. „Voltam ilyen helyzetben a múltban, és mindig elgondolkodtam, hogy megtegyem-e. Az ember végigmegy a korábbi beszélgetéseken és a lehetséges következményeket is számításba veszi. De minden helyzet eltérő” – összegzett.

A finnél a fő gondot persze az jelenti, hogy ha időnként Hamilton fölébe is tud kerekedni, tartósan képtelen sakkban tartani márkatársát. Bottas ezt két okra vezeti vissza: az időmérős hibáira és a gyengébb versenyteljesítményére. „Az időmérős teljesítményem, a nyers tempóm jó volt, csak nem volt elég kiegyensúlyozott. Nem tudtam olyan gyakran sima Q3-akat teljesíteni, mint szerettem volna. Helyre kell tennem a Q3-as részeket, mert ezek párszor hátrányos helyzetbe hoztak a rajthelyezés szempontjából. Dolgoznom kell még azon, hogy minimálisra csökkentsem a hibák számát, és a maximumot hozzam ki minden lehetőségből, legyen szó a forgalomról vagy bármiről.”

„A legfőbb dolog a nyers versenytempó és a gumik hatékony beosztása. Valamint a vezetési stílus bizonyos kanyarokban és körülmények között. A mérnökökkel már rátaláltunk egy egész jó módszerre, és folyamatos a fejlődés. Lewishoz viszonyítva a különbség kezd csökkenni, jó ütemben fejlődök. Persze mindig jó lenne gyorsabban csinálni, és szükség van azon apró részletek megtalálásához, amelyek segítségével ez folyamatosan sikerülhet. De hiszem, hogy a jövőben képes leszek erre.”