Musorujsag
Élő Eredmények

Az új csodabenzinnel is túl távol a Mercedestől a Red Bull

Az új csodabenzinnel is túl távol a Mercedestől a Red Bull

Crash, Motorsport, Motorsport-Total
A Ferrari lassabb a vártnál, a Mercedes gyorsabb a reméltnél – a Red Bullnak ki kell agyalnia valamit, ha akar esélyt a győzelemre a Honda hazai versenyén.

Helmut Marko év elején öt futamgyőzelmet ígért a Red Bull és a Honda szurkolóinak. Miután Max Verstappen Hockenheimben megszerezte a másodikat, még mindig tartotta magát ehhez, ahogy pár hete is újra megismételte, továbbra is elérhetőnek tartja ezt a számot. Csapata viszont egyelőre már annak is örülne, ha végre a harmadik közelébe kerülhetne. A nyári szünet óta nem nyílt akkora esélyük az elsőségre, mint a vakációt megelőző versenyeken. Szuzukába abban a reményben érkeztek, hogy új erőforrásukkal és egy teljesen új üzemanyaggal talán újra felzárkózhatnak a Mercedesre és a Ferrarira, ám a pénteki szabadedzések alapján nem teljesen értek még célt.

Két versenyzőjük a délelőttöt az 5-6. idővel zárta, aztán délutánra felgyorsultak, és Max Verstappen az uralkodó Mercedesek első számú üldözőjévé lépett elő. Legjobb ideje 3 tizedmásodperccel maradt el Valtteri Bottas legjobbjától, de legalább a Ferrarik elé rangsorolta őt. „Az első edzés nem volt annyira jó, de a másodikra sikerült sokat javulnunk. Kicsit ígéretesebbnek tűnt. De még így is nagyon gyors a Mercedes, szóval lesz munkánk. A talpra állás viszont jól sikerült” – értékelte napjukat Verstappen.

Elmondása szerint a szombati program törlése nem zavarta meg igazán a munkájukat, csupán annyi különbséget tapasztalt, hogy több gumit vetettek be, mint szoktak. „Összességében ez egy normál péntek volt, csak pár körrel mentünk többet” – állapította meg, hozzátéve, azt sem tartja kihívásnak, hogy vasárnap várhatóan pár órán belül kell teljesíteniük az időmérő edzést és a versenyt. „Ez számomra egyáltalán nem számít. Lesz egy szabadnapunk, aztán vasárnap reggel jövünk vissza. Nem a világvége, nem történik semmi dráma. Egyszerűen törölték a harmadik edzést, és áthelyezték az időmérőt. Nekem nincs ez ellenemre. Sőt, minél kevesebbet megyünk, nekem annál jobb.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)

 

Új csodabenzinnel kapaszkodik a Honda

Kérdés, a Red Bull milyen esélyekkel vág neki a mozgalmas vasárnapnak. Verstappen a legtöbb időt a középső szektorban veszítette Bottasszal szemben. Autójuk a kanyargós első részen gyorsabb volt, a harmadik, főleg padlógázas szakaszon pedig valamivel lassabb az Ezüstnyílnál.

A Honda a nyári szünet után bevetett idei 4-es erőforrása mellett ezen a hétvégén egy új fejlesztésű üzemanyagot is bevetett az ExxonMobil közreműködésével. A gyártó elmondása szerint ez nagyobb előrelépést jelent, mint bármely korábbi fejlesztésük e területen. Az ExxonMobil technológiai igazgatója, David Tsurusaki arról számolt be, hogy új anyagokat is bevetettek, melyekkel áttörést értek el. „Az FIA előírásai eléggé szigorúak, így csak azokat az anyagokat használhatjuk, amik a múltban a fogyasztók esetében is elérhetőek voltak – ilyen tekintetben ez nem egy teljesen új technológia. Ugyanakkor ilyesmit mi még nem használtunk az F1-es benzinekhez – azt nem tudom, más használt-e már. Két-három módosítást hajtottunk végre, melyek együttesen hozták a várt teljesítményjavulást” – magyarázta a szakember az Autosportnak.

A német Auto Motor und Sport úgy tudja, az új benzin papíron hasonló teljesítményjavulást jelent, mint amekkorát maga az új Honda-motor hozott. Ez nagyjából 15 lóerőt ígér pluszban. „Ez az egyik legnagyobb ugrásunk, amióta a Red Bull-lal dolgozunk” – erősítette meg a csapathoz 2017-ben csatlakozó cég embere. „Egy kiforrott technológiával egyre nehezebbé válik a változtatás. Mi ezen a fejlesztésen már egészen régóta dolgoztunk, és szerintem az egyik legjobb fejlesztésünk lett. A teljesítményjavulásról nem beszélhetek. Pontosan tudom, mennyit jelent, máskülönben be sem vetettük volna, de határozott javulást hoz.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Hogy a gyakorlatban mekkora előrelépés történt, azt Helmut Marko sem mondta el, ám a fejlődés szerinte egyértelmű. „Rendben volt. A jelek szerint szép előrelépést tettünk vele. Nincs meg a pontos viszonyítási alapunk, de úgy fest, hogy nyertünk vele.”

A tanácsadó úgy véli, mivel van esély arra, hogy a vasárnapi rajtfelállásról a második szabadedzés végeredménye határozzon, a csapatok ezúttal többet megmutattak valós teljesítményükből, így a kép most pontosabb, mint általában egy péntek végén. „Nem volt ez egy igazi időmérő edzés, de azért hajlott afelé. Biztos, hogy mindenki kevesebb üzemanyaggal ment, mint általában szokott, és talán a motorokat is jobban föltekerték.”

Ez alapján jó hír számukra, hogy a Ferrarik előtt tudtak végezni az egyik autójukkal, viszont rossz, hogy a Mercedes továbbra sincs lőtávolban. „A Ferrari nem olyan gyors, mint gondoltuk. A Mercedesszel szemben még hiányzik valami. A hosszú etapunk is azt sugallja, hogy jelentősen le vagyunk maradva a Mercedestől. Szóval most valamit ki kell agyalnunk” – összegzett Marko az ORF1-nek.

 

Albon már annak örülne, ha nem ő lenne az élmezőny utolsója

Miközben Verstappen a harmadik idővel zárta a napot, csapattársa, Alexander Albon a 6. helyen kötött ki. Bottastól 6 tizedre volt, csapattársától három és félre. Bár ez annyira nem mondható kevésnek, a thaiföldi elégedett lehet, hiszen életében először versenyez a szuzukai pályán, így neki a helyszín megismerésével kellett kezdenie a napot. „Az első szektor lenyűgöző, és a Degner 1-2 is élvezetes” – állapította meg az újonc.

Alexander Albon (Fotó: XPB)

Számára nem jött jókor, hogy ezúttal csak két szabadedzést rendeznek a tájfun miatt, ám a körülményekhez képest saját teljesítményét elég jónak ítélte. Az viszont őt is zavarja, hogy a Mercedes sokkal gyorsabbnak tűnik náluk. „Szerintem rendben volt. A Mercedes még mindig nagyon gyorsnak tűnik, és nagyon sokat nyernek a kanyarokban. Az ideális beállítástól nem vagyunk nagyon messze. Lesz még munkánk, de vasárnap reggel minden kiderül – ha száraz lesz az idő. A Mercedesszel szembeni hátrányunk viszont talán túlságosan is nagy.”

Az ő célja azonban szerényebb, mint Verstappené. „Szeretném, ha lenne esélyem elmozdulni a hatodik helyről” – tekintett előre.

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak