Lewis Hamilton exkluzív

Lewis Hamilton a fiatalokról, a pesszimista rádióbeszélgetésekről, a kontrollmániáról, a motivációról, a közösségi oldalak használatáról, a környezetvédelemről és még sok más témáról fejtette ki véleményét.

Híres vagy arról, hogy a téged érő negatív hatásokból is pozitív erőt merítesz. Rádión is hallottuk már tőled, hogy valamit nem tudsz megcsinálni, aztán végül mégis sikerül. Mennyire vagy tudatában ezeknek a tetteknek?
Én is ember vagyok. A konditeremben is gyakran mondom, hogy képtelen vagyok többre, aztán mégis megcsinálom. Ez fejben dől el. Valóban nem vagyok az a típus, aki rávágja, hogy igen, ez menni fog! Ennek oka, hogy ilyenkor magamban felmérem, milyenek az esélyek a körülmények fényében. Néha nagyon kicsi, szinte lehetetlennek tűnik. Viszont ekkor is mindent meg kell tenni, és ilyenkor jön be a mentális erő.

Lényegében le kell győzni a pesszimizmust, igaz?
Igen! És ha sikerül, az nem egy rossz tulajdonság.

Kontrollmániásnak kell lenned, ha fel akarsz érni a Forma-1 csúcsára?
Nem tudom… Kíváncsi vagyok, hogy a többiek hogy vélekednek erről.

Lewis Hamilton és édesapja, Anthony Hamilton a 2012-es Magyar Nagydíjon



Te az vagy?
Nézőpont kérdése. Édesapám egyértelműen az, így gyanítom, hogy részben én is az vagyok. Egyértelműen szeretem kontrollálni a helyzeteket, amelyekbe bekerülök. Ha másnak hagyod az irányítást, akkor az máshogy sülhet el, mint azt szeretnéd. Nem tartom magam annyira kontrollmániásnak, de a mérnökeim lehet, más véleményen vannak. Szerintem jó csapatjátékos vagyok, de vezéralkat, aki motivál, és nem alázkodik meg senkinek. Ha azt mondják, nem lehetséges, akkor én azt mondom, hogy de az! És akkor lassan elhiszik, hogy talán mégis lehetséges. Legtöbb esetben tényleg megoldható, és erre a részre mondanám, hogy igen, kontrollálom, amit tudok.

Lewis Hamilton a 2019-es Brit Nagydíjon a szurkolóival ünnepli győzelmét.



Honnan jön a motivációd?
Ez sosem könnyű kérdés. Szerintem, ha csak körbenézel, mindenhol találhatsz. Bárhova is sodor az élet, az emberek körülötted csodálatos dolgokat művelnek. Egy rossz napon is elég csak ránéznem a szurkolóimra. Elképesztő látni, hogy milyen szenvedélyesek, és ők is részesei az utazásomnak. Ilyenkor azt mondom, hogy ha ők is itt vannak ilyen korán, miattam, akkor nekem is tennem kell a dolgomat. Emellett pedig legbelül folyamatosan hergelem magam. Nem tudom, hogy a bennem lévő potenciálnak mikor érem el a határát. Nem tudom, hogy meddig élek, de azért hajtok nap mint nap, hogy megtudjam, hol a határ. Ez mozgat.

A közösségi oldalakon gyakran látunk téged az unokaöcséddel. Úgy tűnik, komoly inspirációt jelentesz számára. Milyen tanácsokkal tudod ellátni őt, és a hozzá hasonló fiatalokat?
Ő még csak kétéves, szóval nem hiszem, hogy igazán megérti a motivációs dolgokat. Tisztán emlékszem a gyermekkoromra, és hiányzik is. A szívem mélyén még mindig gyerek vagyok, sokat szórakozok.



 










A bejegyzés megtekintése az Instagramon



















 

Holiday training with my 2019 trainer Darth Steve (Godson) #takemeback #godfather


Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés,






A fiataloknak annyit mondanék, hogy mindig legyenek pozitív emberek között, és maradjanak távol a negatív gyerekektől az iskolában, belőlük ugyanis sok van. Tűzz ki magadnak célokat, merj álmodni! Ne higgy a tanárnak, vagy az igazgatónak, ha azt mondja, nem tudod megcsinálni. Azt mondanám, hogy hallgass a szüleidre, de néha ők is tévedhetnek. A lényeg, hogy soha ne add fel, és mindig bízz magadban! Ez a legfontosabb. Ha ez nincs meg, és valaki másra támaszkodsz, akkor az a valaki nem feltétlenül fog veled annyit törődni, mint amennyit te tudnál magaddal. Ha ez így érthető…

Az emberek úgy vélik, a legjobb formában lévő Lewis Hamiltont látjuk évek óta. Nem csak a pályán, de azon kívül is. Te is így érzed?
Ahogy egyre idősebb vagy, jobban megérted a dolgokat. Én elég későn kezdtem felnőni, aztán hirtelen reflektorfényben voltam. Az emberek bírálhatnak, de ezt az érzést senki sem ismeri. Azt hiszed, jól cselekszel, de aztán kiderül, hogy talán mégsem. Ezt az utat be kell járni, és ezt csakis én tehetem meg. Egyértelműen úgy érzem, hogy jelenleg a lehető legjobb helyen vagyok, minden szempontból. Tisztában vagyok a felelősségeimmel, megértem a világ problémáit, és azt, hogy erre én hogyan lehetek hatással. Tudom, hogy rám figyelnek az emberek, de ettől függetlenül nem gondolom, hogy egy ember véleménye fontosabb a másikénál. Emellett tagja lehetek ennek a remek csapatnak. Csak egyetlen kis része vagyok a nagy egésznek, szóval ha a futam végén azt hallom: „Lewis Hamilton megnyerte a versenyt”, az igazából rengeteg ember érdeme, viszont szeretem az érzést, hogy én lehetek az utolsó, döntő faktor a kirakósban.

Lewis Hamilton, Charles Leclerc és Max Verstappen az idei Osztrák Nagydíjon. (Xpb.cc)



Az érett versenyzők közé tartozol. Milyen érzés látni és megélni a sok fiatal tehetség feltörekvését?
Mindkét korszakból van már tapasztalatom. Emlékszem, mikor 22 évesen bekerültem a Forma-1-be. A tehetségem adott volt, de nem volt semmilyen tapasztalatom, és nem voltam elég érett. Sosem tanítottak meg például arra, hogyan adjak interjúkat. Ilyenkor ismered meg önmagad. Szóval átérzem a fiatalok helyzetét. Jó látni, hogy folyamatosan érkeznek új tehetségek. Élvezet végigkövetni az útjukat, ami pedig még jobb, hogy ennek én is részese lehetek. Még akkor is, ha nem is találkozunk sokszor a pályán, vagy azon kívül. Izgatott vagyok a jövőt illetően!

Lewis Hamilton és Robert Kubica a szingapúri sajtótájékoztatón (xpb.cc)



Van bármilyen különleges kapcsolatod a veled egyidős versenyzőkkel? Láttuk Szingapúrban, hogy ölelkeztetek Sebastiannal.
Nem is tudom… Múlt hétvégén ejtettem pár szót Robertről, de biztos vagyok benne, hogy ő egészen addig nem is tudta, mit is gondolok róla. Pedig már a gokartos korszakomban, 13-14-15 éves koromban versenyeztünk egymás ellen. Rendkívüli tehetség, nagyon kedves emlékeim vannak a csatáinkról. Megjárta a hadak útját, ezért is tisztelem. Szingapúrban biztos azt gondolta, „Nem is tudtam, hogy Lewis így vélekedik rólam!”. Szóval megvan köztünk a kölcsönös tisztelet, ugyanis tudjuk, milyen nehéz eljutni oda, ahol most vagyunk: elérni a tökéletességet, és azt fenntartani. Csúcson maradni, menedzselni saját magadat, és ehhez hasonlók.

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton (Xpb.cc)



Sebbel is remek csatáink voltak. Ahogy idősödsz, egyre nő a tiszteleted mások iránt, mint ahogyan például a szüleid iránt is. Ez egyszerűen így működik, része a felnövésünknek. Fiatal korában az embert nem igazán érdeklik ezek a dolgok. Szóval igen, jó érzés a korosabb pilóták közé tartozni. Seb és én gyakorlatilag együtt dolgozunk jelenleg, szinte folyamatosan kommunikálunk a versenyzők szervezetén belül. Nem mondanám, hogy mi vagyunk a szervezet vezetői, de mi vagyunk a rangidősek, ezért valamilyen szinten központban állunk, és képviseljük a versenyzők érdekeit, amelyek remélhetőleg a fiatalabb pilótákra nézve segítenek majd a sporttal való pozitív változások elérésében. Amikor majd mondjuk Lando is annyi idős lesz, mint most mi, akkor ő lesz a középpontban ilyen szempontból. Jelenleg viszont ez a mi felelősségünk.



 










A bejegyzés megtekintése az Instagramon



















 

WE HAVE TO DO MORE!!! #Repost @karmagawa ・・・ Repost from @savethereef URGENT CRISIS, Please Share: Bottled Water Drinkers Could Consume Up to 640,000 Microplastics a Year! A new report is finding that our water bottles are not safe from microplastic pollution. The Plus Plastic report by @orbmedia reveals how much plastic is in our favorite water bottles. More specifically, these plastics are called microplastics. According to the U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration, microplastics are any type of plastic fragment that is less than five millimeters in length, and they are everywhere. Nestlé Pure Life was the brand with the most microplastics, about 10,390 particles per liter. Second worst was Indian bottled water provider Bisleri with 5,230 particles per liter. Thereafter, were Gerolsteiner (5,160), Aqua (4,713), Epura (2,267) and Aquafina (1,295). San Pellegrino was found to have the least amount of microplastics with a mere 74 per liter, followed by Evian (256), Dasani (335), Wahaha (731) and Minalba (863). So, Nestlé Pure Life drinkers could be consuming a staggering 640,024 microplastics a year. And the numbers aren't much better for other brands. Bisleri drinkers could be consuming up to 322,168 microplastics a year. Gerolsteiner (317,856), Aqua (290,321), Epura (139,647), Aquafina (79,772), Minalba (53,161), Wahaha (45,030), Dasani (20,636), Evian (15,770) and San Pellegrino (4,558). TRULY INSANE, WE MUST DO BETTER so please share this post with your followers and help us spread awareness about this URGENT issue before it gets even worse! #saveourseas #endplasticpollution #karmagawa #savethereef


Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés,






Jelenleg te vagy a világ egyik legfontosabb, legbefolyásosabb sportolója. Sokszor látjuk a közösségi oldalakon, hogy komolyan veszed a környezetvédelmet. Hogyan viszonyulsz ehhez a témához, mit jelenet ez számodra?
Rengeteg híres embert ismerek például a szórakoztatóiparból, akiket sokan követnek. Talán Dwayne Johnson-on kívül mindenkit, akit 100 millióan, vagy annál többen követnek a közösségi oldalakon. Ezeken a felületeken nekik óriási erejük van. Én kicsit visszavettem az utóbbi időben, hogy megértsem, mit is üzenek ezekkel a posztokkal a világnak. Nem akarom csak úgy fényképezgetni magamat, nem érzem, hogy nekem ilyen szinten kéne érvényesülnöm. A mai társadalomban az emberek folyamatosan fotóznak, különböző filterekkel szerkesztgetik a képeiket, amiket aztán feltöltenek, és várják a hozzászólásokat. Én ezen már túl vagyok. Nem mondom, hogy fiatalabb koromban nem érdekelt az ilyesmi, de ezt a felületet most már másra használom. Egyetlen szó is fontos lehet, és sok helyre eljuthat. A többiek ezt a lehetőséget még nem igazán vették észre, nem beszélnek a világ problémáiról. Nem tudom, hogy azért, mert nem érdekli őket, vagy mert egyszerűen nincsenek tisztában vele, mennyit is számít a véleményük. Azt viszont tudom, hogy én szerencsés vagyok, amiért megvan ez a lehetőségem, és azt csinálhatom, amit csinálok. Legutóbb például egy edzőteremből posztoltam csupán annyit, hogy „ha nem vagy elégedett magaddal, tegyél a változásért. Meg tudod csinálni!”. Erre több fiatal is válaszol, hogy „láttam a posztod, én is el akarok menni edzeni!”. Tisztában vagyok azzal, mekkora hatással lehetek emberekre, és a visszajelzéseikből én magam is energiát tudok nyerni.

A környezetünkkel kapcsolatban is tudsz hatni másokra? Jelenleg ez igen komoly probléma.
Rengeteg nagy márkával dolgozom együtt. A Forma–1 nem tesz sok mindent a környezetünk védelemért. Szeretném a vezetőket ösztönözni arra, hogy tegyenek valamit. Ugyanígy teszek a Mercedes legfelsőbb emberivel is, akik már ötletekkel is rendelkeznek különböző környezetvédő projektek formájában. Rögtön azt kérdeztem tőlük, hogyan tudok segíteni, hogyan lehetek ennek én is részese. Totóval is beszéltem a jövőbeli tervekről, és arról, hogyan lehetnénk vezető egyéniségei a Forma–1-nek ilyen szempontból. A divatiparból Tommyt próbálom meggyőzni hasonló tervekkel. Volt olyan időszak, amikor mindenki a környezetvédelemről beszélt, de igazából csak annyi történt, hogy újrahasznosították a papírt az irodákban. Ez nem elég, ma már ennél sokkal nagyobb problémáról beszélünk.



Az összes világvezető cég fontossági sorrendjének első helyén kell szerepelnie ennek a témának. Akikkel együttműködök, azokat erre ösztönzöm én is. Persze néhány ember ellentmondásosnak találja a dolgot, és azt mondja nekem: „Persze, de te egy Forma–1-es autót vezetsz…”. Én erre azt mondom, hogy mindenki használ autót, ugyanis jelenleg ez a legnépszerűbb közlekedési formánk, nekem pedig a munkám. De ez még nem jelenti azt, hogy nem tehetsz jó dolgokat is. Könnyebb lesz erről beszélnem, ha egyszer majd visszavonulok, de az emberek akkor is azt fogják mondani, hogy ettől még folyamatosan utazol, használod a repülőket és hasonlók. Sosem lesz mindenki boldog, de addig, amíg úgy érzem, valami pozitívat teszek, hű maradok magamhoz, és akár a legkisebb módon is segíthetek, addig szerintem jót cselekszem.

Elképzelhető, hogy visszavonulsz a Forma–1-ből, mielőtt eléred a hét világbajnoki címet?
Szerencsésnek mondhatom magam, mert csodálatos életem van. Akár most is abbahagyhatnám. Természetesen hiányozna, de a Forma–1 számomra nem egy függőség, ami nélkül nem tudnék élni. Egyszerűen csak imádom, amit csinálok! Nagyon szeretem, és ez mindig újra tudatosul bennem, amikor felhúzom a kesztyűt. Eleinte szenvedélynek indult, de most már sokkal mélyebb kötödésem van a sporthoz. Még most is úgy érzem, hogy ki kell érdemelnem a helyem a mezőnyben, hiába van öt világbajnoki címem. Nem dőlhetek hátra, hogy itt vagyok, várom az ajánlatokat. Minden alkalommal újra ki kell mennem a pályára, hogy legyőzzem a többieket. Évről évre jobban ki kell vennem a részem a csapatmunkából, motiválni a tagokat. Ezzel az a célom, hogy azt érezzék, szükségük van rám, mert ő az egyik legjobb. Semmilyen körülmények között nem kényelmesedem el. Szeretem, amit csinálok, és folytatni akarom. Nem tudom, hogy meddig leszek itt. Hálás vagyok ezért az öt címért, nem sokan mondhatják el magukról, hogy ennyit nyertek. Nem vagyok kapzsi, de többre vágyom. Ha sikerül, sikerül, ha nem, akkor sem adom fel.



Ha jelenleg otthagynád a Forma–1-et, akkor úgy tennéd mindezt, hogy nem versenyeztél a Ferrarinál. Mindig arról beszélnek a pilóták, hogy mindenki szeretne egyszer egy Ferrari volánja mögött ülni. Te mit gondolsz erről?
Mindenkinek megvan a saját véleménye. Később biztos, hogy szurkolni fogok a Ferrarinak, mint márka, hiszen mindig is Ferrari-rajongó voltam. Attól függ, rövid, vagy hosszú távról beszélünk-e. Egy rövid kis projektként jó móka lehetne, de hosszú távban, mint például most a Mercedesszel, semmiképp nem gondolkoznék. Az időzítés a legfontosabb. Ha nem történik meg, akkor az egyszerűen úgy volt megírva. Ebben az esetben tovább keserítem majd az életüket!



Az utóbbi időben volt pár jó hétvégéjük, de ez nem jelenti azt, hogy mindig is így teljesítenek majd. Az viszont biztos, hogy én és a Mercedes Valtterivel kiegészülve komoly erőt képviselünk, és ez így is fog maradni.