Hamilton úgy érzi, a Mercedes nem adta meg neki az esélyt

Nem akart belenyúlni versenyzői futamába a Mercedes, ám Lewis Hamilton szerint ezzel csak elszúrták a stratégiáját. A boxfal a csapatutasítás lehetőségét is fontolóra vette.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)
„Mondd meg, mit tehetnék még, hogy megnyerjem ezt a versenyt” – kérte mérnöke segítségét Lewis Hamilton a Japán Nagydíjon pár körrel a második kerékcseréje előtt. A pole pozíciót vagy legalább a Valtteri Bottasénál jobb rajthelyet megszerezni már túlságosan késő volt… És ekkor már a címvédő is érezte, kicsúszik a kezéből a győzelem lehetősége. De az utolsó sansza nem a pár órával korábban a negyedik helyet hozó időmérő edzésen ment el, taktikai úton elvileg lett volna módja az első körben élre álló csapattársa legyőzésére. Csak ehhez a Mercedes közbeavatkozása is kellett volna.

A finn az első etapon használt lágy gumiját a 17. köre végén cserélte közepes keverékre. Csapata már ekkor közölte vele, hogy hiába kapott másfajta gumit, két kiállásos taktikán van. Hamilton eközben kint maradt, és etapja elnyújtásával úgy tűnt, akár az egy kiállással is megpróbálkozhat. Végül csak öt körrel tovább maradt kint csapattársánál, és bár a kihívása azután jött, hogy a rádióban kijelentette, a gumija „halott”, a szervizelése után kérdőre vonta csapatát. Nem értette, hogyan veszíthetett ennyi időt Bottasszal szemben, és azt sem, miért a közepes gumit kapta az egy kiállást lehetővé tévő kemény helyett. Mérnöke hiába magyarázta el neki, hogy időt a vártnál nagyobb mértékű gumikopása miatt veszített az etap végi öt körön, a kemény típusról pedig azért mondtak le, mert nem térképezték föl, és a többiek autóján nem működik jól.

Bottas másodszorra a 36. körben kapott friss gumit (lágyat). Ismét Hamilton mögé került, ám csapata azzal nyugtatta, hogy még kollégája is ki fog állni egyszer. Biztos, ami biztos, azért visszakérdezett: „Biztos vagy benne, hogy ki fog állni még egyszer?” A múltbeli negatív tapasztalatok (pl. Silverstone) indokolták kétkedését. Hamilton azonban a 42. körben újra a boxba fordult, így Bottasnak már csak célba kellett vinnie autóját a győzelemhez. A brit ellenben füstölöghetett, hogy e lépéssel nemcsak Bottasnak adták vissza a pozíciót, de Sebastian Vettelnek is. Végül csak harmadikként ért célba.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Bár Hamilton eleinte nem volt hajlandó elmondani a véleményét a stratégiájáról, később egyértelművé tette, hogy meglátása szerint a csapata szúrta el a versenyét. „A csapat helyezett két kiállásra, és ezt már akkor tudtam, amikor a közepest tették föl” – utalt arra, hogy szerinte a Mercedes inkább tartotta őt a kedvezőtlenebb taktikán, mintsem stratégiai úton hozza őt Bottas elé.

Kiállása után megállapította a csapatrádióban: „Ezt elcsesztük.” Később állította, kemény gumin kibírta volna második kerékcsere nélkül is a célig. „Jobb iránymutatással szerintem meglehetett volna.”

 

Előre eldöntötte a csapat?

Az ötszörös világbajnok úgy érzi, a második szett gumija csak azért nem bírta tovább, mert etapja elején túlterhelte, mivel azt mondták neki, hogy támadjon, közelítsen Vettelre. Ha az egy kiállás mellett határoztak volna, másképpen osztotta volna be a Pirelliket. „Amikor kiálltam új gumikért, azt mondták, két kiálláson vagyunk, mert túl nagy a kopás mértéke. Aztán azt az iránymutatást kaptam, hogy próbáljak meg fölzárkózni Sebre. De ahogy próbáltam csökkenteni a különbséget, egyre jobban elhasználtam a gumikat. Azzal, hogy ily módon használtam őket, esélyem sem volt végigmenni. Ha viszont már az elején azt mondják, hogy csak menjek, és majd meglátjuk, hogy végig tudok-e menni, akkor másképpen jártam volna el, és talán ki is bírta volna a végéig. De ezt már csak utólag mondhatom.”

Lewis Hamitlon (Fotó: XPB)



Emellett utólag azt is hibának tartja, hogy mindkét alkalommal 5-6 körrel tovább tartották kint, mint Bottast, mivel ezzel nem tett szert komoly gumielőnyre, ellenben sok időt bukott. „Meglepett, mert valahányszor visszatértem a pályára, mindig kétszer annyival voltam lemaradva, mint előtte. Ez duplán bosszantó volt. Én nem látom ezt előre, nem vagyok tisztában vele. Egyszerűen vesztettem újabb tíz másodpercet, és csak azt mondtam, szólhattak volna erről, mert ha mondják, hogy további tíz másodpercet bukok – és nagyjából huszonkét másodpercre voltam Valtteritől –, akkor nemet mondtam volna, és inkább kiálltam volna korábban. Szóval biztosra veszem, hogy el fogunk beszélgetni” – kritizálta csapatát.

 

A Mercedes gondolt a csapatutasításra is

Toto Wolff csapatfőnök elismerte, lehetőség volt Hamiltonnál az egy kiállás is, ám erről azért mondtak le, mert nem akarták elrontani Bottas versenyét. „Megért volna egy gondolatot az egy kiállás. Viszont nem szerettük volna a taktikával visszafogni Valtterit. Ez nem lett volna fair vele szemben.”

Az osztrák szerint a másik megoldást Hamilton kint tartása és csapatutasítással való Bottas mögé rendelése jelentette volna, amin el is gondolkodtak. „Több nehéz döntést kellett meghoznunk. Valtteri a rajtjának köszönhetően került előnybe, Lewis a harmadik helyen ragadt. Mi Valtteri elsőségét védtük, és végig nyilvánvaló volt, hogy Valtterinek áll a zászló. Nem játsszuk ki a csapattársakat egymás ellen a versenytaktika révén. Az viszont igaz, hogy meglehetett volna a második hely. Hogy Lewist még egyszer kihívtuk, az ötven-ötven százalékos döntés volt. Kint is hagyhattuk volna, és megkérhettük volna rá, hogy cseréljen helyet Valtterivel, adja vissza neki az eredményt. Talán így védekezhettünk volna Sebastian ellen. De lehet, hogy ez nem jelentett volna védelmet. Kihívtuk és új szett gumit adtunk neki, mert akkor úgy éreztük, ez volt a helyes döntés” – magyarázta Wolff, hozzátéve, az erős gumikopás is arra sarkallta őket, hogy mindkét versenyzőjük két kiállással teljesítse a versenyt.