Nem Verstappen panaszára reagált az FIA Leclerc büntetésével

Bár a helyzetből úgy tűnhetett, az FIA határozottan cáfolta, hogy Max Verstappen rádiós kirohanása hatására indított mégis vizsgálatot az első körben balesetet okozó Charles Leclerc ellen.

Max Verstappen kicsúszása a Charles Leclerc-rel történt ütközés után (Fotó: MTI/EPA)
Bármennyire is reménykedett Max Verstappen egy jó eredményben a Honda hazai pályáján, nemhogy dobogós helyezés, szerzett pont nélkül távozott Szuzukából. A rajtnál a negyedik helyért harcolt a rosszul rajtoló Charles Leclerc-rel, már úgy tűnt, meg is előzi, ám a monacói a belső íven belecsúszott a Red Bulljába. Az incidensért időbüntetést kapott a verseny után, 5 másodpercet tett hozzá az FIA a veszélyes kint tartásáért járó 10 másodperces második büntetéséhez.

Ez az ítélet viszont Verstappen szerint túlságosan későn jött ahhoz képest, mennyire egyértelmű volt az eset. A Red Bull az első körök után közölte vele, hogy az FIA jelezte, még csak vizsgálat sem indult Leclerc ellen. Verstappen fölháborodottan reagált. „Hogy?! Hiszen belehajtott a ki***** autómba!” – kiabálta.

Nem sokkal később felvillant a képernyőn: az FIA mégis vizsgálatot indít. Az események egymásutánisága azt a képet sugallhatta, hogy a szövetség Verstappen fölháborodása hatására gondolta meg magát, ám a valóságban más okozta a pálfordulást. Mint azt Michael Masi versenyigazgató utólag elárulta, egyszerűen új bizonyíték merült föl, amely alapján már úgy érezték a bírák, talán érdemes alaposabban is megvizsgálni a történteket.

„Bizonyos új bizonyítékok váltak elérhetővé, amelyek előtte még nem álltak rendelkezésre, és ezért döntöttek úgy, hogy gyakorlatilag újranyitják az ügyet” – közölte az ausztrál, megerősítve, hogy más szögű videofelvételekről volt szó. „Eredetileg ezek nem voltak elérhetők, ezért úgy döntöttek, nem szükséges vizsgálódni. Aztán kaptak pár új felvételt, melyeket addig nem láttak. Jogukban áll újranyitni az ügyet, ha új bizonyíték merül föl.”

Charles Leclerc és Max Verstappen balesete (Fotó: XPB)

Charles Leclerc és Max Verstappen balesete (Fotó: XPB)



A bíróság Verstappen kiesése után jelezte, hogy csak a leintés után tárgyalja újra az esetet, azt kiegészítve a végül 10 másodperces büntetést érő másikkal. Utóbbinál a problémát a veszély okozása jelentette: a Ferrari az első szárny sérülése láttán előbb kihívta versenyzőjét szárnycserére, majd miután Leclerc véglapja lerepült és eltalálta Lewis Hamilton jobboldali visszapillantóját, mégis a pályán tartotta a monacóit – az FIA szerint felelőtlenül. A csapat megjegyezte, csak azért döntöttek a folytatás mellett, mert Leclerc arról tájékoztatta őket, hogy az autója rendben van. A bajnokság harmadik helyezettje az első körös incidenséért 2 büntetőpontot, a Ferrari a késői kihívásért 25 ezer eurós büntetést is kapott.

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko szerint nem is volt kérdés, hogy Leclerc büntetést érdemelt. „Ha Max nem lett volna ott, Leclerc egyszerűen ment volna tovább egyenesen a kanyarban. A mi autónkat használta falnak” – állapította meg. A ferraris utólag elismerte, hogy hibázott, és sajnálta, hogy tönkretette mindkettejük versenyét.

 

A Red Bull csaknem a leszorítóereje negyedét elveszítette

Verstappen a történtek után a 15. körig folytatta, aztán orral a garázsba fordult – idei második kiesését könyvelte el Belgium után. Csalódottan állapította meg, hogy a szerinte felelőtlen Leclerc teljesen tönkretette az autóját, melynek oldalán még lyukak is tátongtak. Főnöke számszerűsítette is a veszteséget, és szavaiból kiderül, valóban nem volt értelme folytatniuk. „Óriási sérülés keletkezett a padlólemezén. Nagyjából húsz-huszonöt százalékát elveszítette az autója leszorítóerejének. Semmi értelme nem volt folytatni csak azért, hogy kilométereket pakoljunk az alkatrészeibe, ezért inkább leállítottuk, hogy spóroljunk” – magyarázta Horner.

Max Verstappen (Fotó: XPB)



A Leclerc-baleset alaposan fölháborította Verstappent, aki emellett az FIA-t is kritizálta a vizsgálat kapcsán látott hezitálása és az azonnali büntetés elmaradása miatt. Horner megértőbb volt a szövetséggel. „Szerintem helyes, hogy alaposabban megvizsgálták az ügyet. A baleset előtt elég helyet hagyott, és Max egyértelműen előrébb volt. Az FIA próbálja kicsit szabadabbra engedni a versenyzőket, de van, hogy (a versenyzők) kicsit túl messzire mennek. Kár érte, mert ez tulajdonképpen mindkettejüket kivette a versenyből. Jó lett volna látni, hogy a többiek ellen küzdenek az élen.”

A balesetben egyébként Leclerc autója is megsérült. Körökkel a szárnyvéglapja elvesztése után a bal oldali visszapillantója is lerepült, amit előtte még kézzel próbált a helyén tartani. És az ő padlólemeze sem maradt ép. Bár a az SF90-es vezethetősége megváltozott, vezetője elmondása szerint a helyzet egyáltalán nem volt olyan súlyos, mint Verstappennél, és nem is okozott olyan jelentős visszaesést. Így kapaszkodhatott fel végül a pontszerzők közé. A 7. helyezése viszont egyelőre nem hivatalos, hiszen a Renault ellen az autója szabályossága kapcsán óvást nyújtottak be, így a 6. helyen rangsorolt Daniel Ricciardo pozíciója még veszélyben van.