Téves leintés: az FIA vizsgálódik, Vettel a zászló híve

Az FIA versenyigazgatója elmagyarázta, miért intették le rosszkor a vasárnapi Japán Nagydíjat. Sebastian Vettel szerint a semmiért bonyolították túl a rendszert.

Fotó: XPB
A 2018-as Kanadai Nagydíj kínos pillanattal ért véget. Egy modellt, Winnie Harlow-t kértek föl arra, hogy intse le a versenyt, ám valaki rosszkor adott jelet neki a kockás zászló meglengetésére, így egy körrel hamarabb lépett akcióba, mint kellett volna. A téves jelzés volt, akit megzavart, egyes versenyzők lassítottak, majd gyorsítottak, miután rájöttek, hogy még van hátra egy kör. Az FIA később úgy határozott, a zavart megelőző utolsó teljes kör állását tekinti a végeredménynek.

Ez az eset volt a mozgatója annak a 2019-es szabályváltozásnak, amely most Szuzukában szintén csődöt mondott. Az idei szezontól a verseny hivatalos végét már nem a hagyományos kockás zászlóval jelzik, hanem egy ennek megfelelő fényjelzéssel. Elvileg a félreértések elkerülése végett. Csakhogy Japánban e fényjelzés jött egy körrel korábban, és a következmény hasonló lett, mint Kanadában: a valós utolsó kört semmisnek nyilvánították, a végeredményt az 52. kör alapján hirdették ki. Így állhatott elő az a bizarr helyzet, hogy az utolsó körben balesetet szenvedő, s ezzel célba sem érő Sergio Pérez mégis 9. lett.

Az FIA vizsgálatot indított a baki kapcsán. „Abból, amit eddig láttam, egy rendszerhibáról volt szó. Még ki kell vizsgálnunk. Nem szeretnék elhamarkodottan nyilatkozni” – nyilatkozta Michael Masi versenyigazgató. „Idén változtattunk a szabályon, és a rajtállványon elhelyezett kijelző lett a hivatalos jelzés. Valtteri (Bottas) megkapta a jelet, aztán utána mindenki más is.”

Fotó: XPB



Elsőre nem volt világos, hogy mi történt pontosan, ám hiába nem történt komoly kavarodás, az FIA inkább úgy döntött, semmisnek tekinti az utolsó kört. „Amíg nem tudtuk megerősíteni, hogy Valtteri megkapta a jelzést, több csapat is szólt nekünk rádión, és azt javasolták, hogy folytassuk a versenyt, és teljesítsük a tervezett távot. Szóval ez egy rendszerhiba volt. Hogy mi volt a pontos oka, azt nem tudom még megmondani, de ki fogjuk deríteni és meg fogjuk oldani” – mondta az ausztrál.

Megkérdezték, emberi mulasztás is közrejátszhatott-e a történtekben, vagy kizárólag a rendszer hibájáról volt szó. „Valójában mindkét tényező szerepet játszik, ezért most pontosan meg fogjuk vizsgálni, ami történt, rekonstruáljuk, és meglátjuk. Nagyon szerencsétlen helyzet volt, ezt el kell ismerni. Büszkék vagyunk arra, hogy tökéletesen csinálunk dolgokat, és ilyesmire korábban még nem volt példa a jelző táblával. Rá fogunk jönni, hogy miért történt.”

 

Ha már egyik sem tökéletes, Vettel a valódi zászlót választaná

A másodikként célba érő Sebastian Vettelt nem zavarta össze a téves jelzés, ám úgy véli, az F1-nek továbbra is a kockás zászlót kéne használnia a LED-falak helyett. „A mostani szabályok mellett ha a kockás zászlót lengették volna korábban, mindenki ment volna tovább. Szerintem ez így nincs jól. A boxutcai táblákon tájékoztatnak a körszámról, és a kormánykijelzőn is látjuk ezt. Én láttam, hogy van még hátra egy kör. És a csapatrádión is szóltak, hogy van még hátra egy kör, hiába volt ez a zavar a kockás zászlós fényjelzéssel. Nem tudom pontosan, hogy mi történt, de valakinek ma kicsit sietős volt. Nem én voltam az egyetlen, aki sietett…” – jegyezte meg mosolyogva, utalva arra, hogy a rajtnál meg ő indult korábban a kelleténél.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke elmondta, két versenyzőjüket külön figyelmeztették a hibára, amikor a téves jelzés megjelent. „Mondtuk nekik, hogy menjenek tovább. Ezt most az FIA illetékeseinek kell kielemezniük, és megoldaniuk, hogy a jövőben jobb legyen a helyzet” – állapította meg.

Vettel még emlékszik a tavalyi kanadai esetre a valódi kockás zászlóval, de ennek ellenére is a hagyományos megoldást támogatja, mivel szerinte hiba esetén teljesen mindegy, hogy a valódi zászló, vagy az elektronikus rendszer jelez tévesen. A mostani eset bizonyította, mindkettő megeshet. „Tavaly volt gond a zászlóval, és megértem, hogy az időmérős rendszer a meghatározóbb. De szerintem így is a zászlónak kéne az igazi jelzésnek lennie. Ha a kettőből az egyiket elszúrják, már nem érdekes, hogy melyiket. Nekünk, versenyzőknek csak az számít, hogy ha látjuk a zászlót, nem kéne folytatódnia a versenynek.”