A Ferrari segítségével talált vissza a formájához Vettel

Nem tekint áttörésként kilenc a házon belüli időmérős veresége után megszerzett első pole pozíciójára Sebastian Vettel, az utóbbi hetekben mégis szembetűnő a formajavulása. A Ferrari végre hozzáigazította az autóját?

Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)
A Mercedes mellett magát a Ferrarit is alaposan meglepte, hogy a vasárnapra halasztott szuzukai időmérő edzésen sikerült megőrizniük a nyári szünet óta tartó időmérős veretlenségüket. A pénteki szabadedzések még teljesen más képet festettek az erőviszonyokról, ám a vörös autók egy körön újfent legyőzhetetlennek bizonyultak. Az előző alkalmakkal ellentétben most viszont nem Charles Leclerc diktálta a tempót, hanem Sebastian Vettel, aki már péntekén jelét adta, hogy a japán pályán jobb formában van, mint korábban.

A versenye aztán nem sikerült olyan jól, mint szerette volna, hiszen vezető pozícióját már az első métereken elvesztette Valtteri Bottasszal szemben, és csak másodikként intették le. Vettel szempontjából mindazonáltal előremutató lehet, hogy a kanadai időmérős elsősége után ismét kvalifikációt tudott nyerni, és 9 vereségét követően végre le tudta győzni az egy körön már-már megállíthatatlannak hitt Leclerc-t.

Vettel azonban nem úgy fogta föl ezt, mint egyfajta időmérős áttörést. „Egyszerűen tiszta időmérőt futottunk. Szerintem nem volt konkrét problémánk. Javítottunk az autón Szingapúr óta, a fejlesztések segítettek nekem is azokon a területeken, amiken küszködtem korábban. Viszont összességében az időmérőim nem alakultak túl simán, talán csak annyi történt, hogy a mostani simán alakult. Mindkét köröm tiszta volt, nem voltak gondjaim a bemelegítő körön sem. Semmi sem változott, nem változtattunk az autón. Szóval nincs mit magyarázni a teljesítményjavuláson” – vélekedett a négyszeres világbajnok.

Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)

Charles Leclerc és Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)



Főnöke, Mattia Binotto is úgy vélte, hogy Vettel már korábbi időmérőkön is képes lett volna hasonló teljesítményekre, csak mindig közbeszólt valami. „Seb nagyon gyors. Már Monzában is nagyon gyors volt, csak volt egy kis félreértés a Q3-ban” – utalt a szélárnyékozós taktikájukra és az utolsó kör elszalasztására. „Szerintem jó szezonja van. Kihívás elé állítja magát, és Charles kétségkívül remek mérce számára a nyers tempó szempontjából. De őszintén úgy gondolom, hogy nagyon jól teljesít.”

Ez viszont nem mindig volt elmondható róla, és az sem véletlen, hogy Leclerc Kanada után fölénybe került házon belül. Vettelnek kevésbé „ízlik” az idei Ferrari, mivel nem tudja benne igazán kibontakoztatni a vezetési stílusát. Meg is szenvedett vele több hétvégén, és e problémájának bizonyára a pályán elkövetett hibáihoz is volt köze, hiszen nem egy esetben egyszerűen túlerőltette a vezetést, és ez lett a végzete. Ahogyan azonban a csapat helyretette az SF90-est, Vettel is úgy vált egyre magabiztosabbá és gyorsabbá. Szuzukai áttörésről valóban nem beszélhetünk, hiszen már a szingapúri formája és győzelme, valamint a Szocsiban a mezőny élén mutatott versenytempója is azt jelezte, kezd magára találni.

Volt Red Bull-os főnöke, Helmut Marko szerint nyilvánvaló, hogy mi történt. „Az az irány, amit az autó fejlesztésével mostanában vettek, a jelek szerint jobban illik a vezetési stílusához” – állapította meg az osztrákok tanácsadója.

Azt Vettel megerősítette, hogy az újításokkal kényelmesebbé vált a helyzete. „A szingapúri fejlesztéseink segítettek nekünk. És talán nekem is segítettek bizonyos területeken, amelyeken problémáim voltak korábban.”

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



A szuzukai hétvége elején elismerte: „Idén itt-ott voltak gondjaim az autóval. Ez nem tette lehetővé számomra, hogy a legjobbamat nyújtsam. Voltak versenyek, amelyeken nem klappoltak bizonyos dolgok, és ezért kívülről nem tűntek valami nagyszerűnek. De szerintem helyesen reagáltunk, és jó dolgokat vittünk véghez házon belül.”

Elmondása szerint kicsit önmagát is útvesztőbe vitte azzal, hogy az év közepén görcsösen kereste, hogyan idomíthatná jobban magához az autóját. Ez sok kísérletezéssel is járt, melyekre versenyei mentek rá. „Talán jobb lett volna nem próbálkozni annyit, és ehelyett egyszerűen csak hozzászokni az autóhoz. De természetesen mindig próbálod a lehető legtöbbet kihozni az autódból, és ilyenkor muszáj elgondolkodnod ilyesmin” – védte meg szemléletmódját.

Ha ki még nem is jött teljesen a labirintusból, az utóbbi három versenyhétvége erősen arra utalt, hogy legalábbis nyomon van. „Az önelemzés az első lépés az előrelépéshez” – állapította meg. „A saját teljesítményemet is nagyon árnyaltan vizsgálom, és folyamatosan azon gondolkodom, miben tudnék jobbá válni. De sosem kételkedtem a csapatban vagy önmagamban.”