Musorujsag
Élő Eredmények

Miért kapott a szabályban előírtnál enyhébb büntetést Leclerc?

Miért kapott a szabályban előírtnál enyhébb büntetést Leclerc?

Racefans
A szabályzatban meghatározottnál enyhébb büntetést rótt ki az FIA Charles Leclerc-re a szuzukai versenyen. A szövetség tisztázta a félreértést.

A Japán Nagydíj rajtját követően Charles Leclerc Max Verstappennel ütközött össze a második kanyarban, minek következtében megsérült a Ferrarija első szárnya. A véglap másfél körön keresztül félig letörve fityegett a légterelő bal oldalán, majd a második körben a hátsó egyenesben lerepült, és leverte a hátul érkező Lewis Hamilton jobb visszapillantóját. Mivel a Ferrari ezt követően sem hívta ki a boxba, Leclerc utólagosan 10 másodperces időbüntetést kapott az FIA-tól veszély okozásáért, a csapatát pedig 25 ezer eurós pénzbüntetéssel is sújtotta.

Többeknek feltűnt, hogy ez a szankció nincs teljes összhangban az FIA szabályzatában írtakkal. A nemzetközi szövetség az indoklásában a sportszabályzat 38.3.d) pontját említi a büntetés alapjaként. Csakhogy e szabálypont nem egy sima 10 másodperces időbüntetést, hanem egy 10 másodperces „stop and go” büntetést ír elő a hasonló esetekre, vagyis a létező legsúlyosabb időbüntetési formát. Miután az FIA csak a futam után hozta meg az ítéletét, ezt a büntetési formát 30 másodperces időbüntetésre kellett volna váltani. Leclerc a baleset okozásáért egy külön 5 másodperces büntetést is kapott, így összesen 15 másodpercet írtak hozzá az eredményéhez, melynek következtében a 6.-ról a 7. pozícióba csúszott vissza. Amennyiben a szabálypont által diktált 30 másodpercet kapja, hozzáadva a másik 5 másodpercét, a 13. helyre csúszott volna vissza, és elveszítette volna a szerzett 6 pontját.

Bakizott volna az FIA, és túl enyhe büntetést adott volna Leclerc-nek? A Racefans kérdésére az FIA tisztázta, nem a szabály félreolvasása állt annak hátterében hogy a „stop and go” elmaradt, hanem csak az indoklásuk volt pontatlan: a sportszabályzat 38.3. d) pontja helyett csak a 38.3-as szabálypontra akartak hivatkozni.

Hasonló veszély okozásáért egyébként legutóbb Nico Rosberget büntették, még 2016-ban. A német Ausztriában a Lewis Hamiltonnal történt utolsó körös ütközését követően teljesítette a kör hátralévő részét sérült autóval, és csupán egy figyelmeztetést kapott ezért. Ez esetben viszont számított, hogy a mercedesesnek akkor már nem volt módja a boxba hajtani.

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA)

További tartalmak