Wéber Gábort kérdeztük a 2021-es szabálymódosítások várható hatásairól

Letisztult, „vagány” dizájn, kiforrottabb biztonsági megoldások, lassabb, de kevésbé érzékeny autók, amelyekkel támadhatóvá válnak az elöl haladók – és a költségsapka... Szép új F1-es világ vár ránk 2021-től?

Csütörtök délután a Forma-1 és az FIA közös sajtótájékoztatón mutatta be a 2021-es szabálymódosításokat, melynek egyik központi eleme a teljesen átdolgozott autódizájn volt, aminek egyébként korábbi verzióját már több esetben láthattuk. Az M4 Sport F1-es kommentátora, Wéber Gábor szerint a szakemberek ezúttal jól átgondolt koncepcióval álltak elő, ami több szempontból is nagy előrelépés a jelenlegi autóhoz képest:

„Arányaiban nézve ez a mostaniakhoz képest sokkal vagányabb autó. A nagy diffúzorral, az íveltebb részekkel sokkal inkább egyben van. Nagyon jól látszik, hogy ez az elejétől a végéig jól átgondolt koncepció.”

„Azzal például, hogy nincsenek rajta bargeboardok, nincs az a sok terelőelem, azzal jóval elegánsabb lett az egész. Ez tipikusan egy poszter autó, ami modellként is nagyon szép lesz majd, a gyerekek szívesen tologatják őket a szőnyegen.”

A 2021-es F1-es autókoncepció (Fotó: F1)

A 2021-es F1-es autókoncepció (Fotó: F1)



„De az, hogy hogyan néz ki, nyilván másodlagos ahhoz képest, hogy jobbak lesznek-e tőle a versenyek” – mondja Wéber, aki kiemeli, hogy egyértelműen egy ennél is fontosabb dolgot is figyelembe vettek a tervezés során: a biztonságot!

„Az orrkúp magasság, a hátsó ütköző zóna és sok más terület, ami persze eddig is jól össze volt illesztve, de a biztonság szempontjából is egy magasabb szintű csomagot hozott ez az új dizájn.”

„Például ott van az oldalsó ütköző védelem, amit nem is látunk, és ami most két csőből áll, az a csütörtökön elmondottak alapján 2021-ben egyetlen nagyobb egységgé áll majd össze, tehát jóval masszívabb, nagyobb felület véd majd.”

A 2021-es F1-es autókoncepció (Fotó: F1)

A 2021-es F1-es autókoncepció (Fotó: F1)



„Ha egészében tervezel át egy autót, vagy egy egész dizájn- és stílusirányzatot akarsz váltani, akkor abban nagyon könnyű belevenni a biztonsági változtatásokat is, hiszen az elejétől kezdve tudod, hogy mit szeretnél, és nem utólag kell kitalálnod, hogy hová illeszd rá az új dolgokat.”

„Ez abszolút jól látható a Glória esetében, aminél jól látszik, hogy az elejétől fogva számoltak vele. Érdemes megnézni, hogy míg a jelenlegi autókból „kilóg” a Glória, ez most már a dizájn egy része, folytatása gyakorlatilag.”

Ross Brawn, Nikolasz Tombazisz és Chase Carey (Fotó: XPB)



A sajtótájékoztatón kiderült, hogy az új koncepció némi lassulást is magában hordoz, amivel kapcsolatban többen többféleképpen nyilatkoztak. Wéber Gábor szerint ezt a lassulást mi nem fogjuk észrevenni:

„Az, hogy 3-3,5 másodperccel lassabbak lesznek, az gyakorlatilag nem jelent semmit! 2016-ban 5 másodperccel is lassabbak voltak, és akkor is gyors Forma-1-et láttunk. Szabadszemmel ezek a másodpercek nem láthatóak még egy avatottabb szemnek sem.”

„Itt alapvetően a versenyzés a lényeg, amiben jelenleg nem áll annyira jól az F1. Hiába láthatunk 3 másodperccel gyorsabb autókat, sokra nem megy vele a néző, ha csak vonatoznak.”

A 2021-es F1-es autókoncepció (Fotó: F1)

A 2021-es F1-es autókoncepció (Fotó: F1)



„De ha valaki mégis nagyon nehezményezné ezt a pár másodperces lassulást, akkor azt azért érdemes tudni, hogy a mérnökök nem fognak tétlenül ülni, folyamatosan gyorsulni fognak az új autók is. A szabályváltozások általában ilyenek: lassulnak az autók, aztán később visszanyerik a sebességüket.”

...és akkor jöjjön az egyértelmű pozitívum:

„Most gyakorlatilag annyit butítanak a dizájnon, hogy készítettek egy kevésbé érzékeny, kevésbé hatékony autót – ezért lett lassabb. Viszont ez a koncepció vezet oda, hogy a kevésbé érzékeny autókkal majd közel olyan lesz a másikat követve versenyezni, mintha teljesen szabad levegőben autózna a pilóta. Ettől lesz ez az autó használható forgalomban is.”



„Tehát 2021-től elvileg, ha valaki gyorsabb az előtte haladónál, akkor ott tud maradni harcolni az ellenfele közvetlen közelében anélkül, hogy az autó megenné, túlmelegítené a gumikat. Azt helyezi előtérbe, hogy nagyjából büntetlenül támadhasd az ellenfeled.”

„Nyilván, mint minden más kategóriában, túl sok körön keresztül nem autózhatsz az ellenfél közvetlen közelében, mert hiába nem használódik el úgy a gumid, attól még a másik autó közelsége komolyan érinti az autó hűtését. De ettől függetlenül azért jóval több lehetőség lesz az ellenfél közelében, támadó közelségben maradni ezzel az új konstrukcióval.”

A csaták tehát elviekben borítékolhatóak a 2021-es évadtól. Azonban egyetlen dolog nem borítékolható: a világbajnoki cím. Ross Brawn a sajtótájékoztatón elmondta, ha valaki megpróbálja kijátszani az életbe lépő 175 millió dolláros költségsapkát, az bizony a bajnoki címével is játszhat. Korábban már próbálta az FIA bevezetni a költségsapkát, de eleddig valóban ellenőrizhető megoldásokat nem találtak. Ahogyan Wéber Gábor mondja, ő sem nagyon hitt abban, hogy megvalósítható az ellenőrzött költségsapka bevezetése, ami alapján akár még szankciók is kilátásba lettek volna helyezhetők. Az új verzió viszont eléggé ellenőrizhetőnek és szigorúnak tűnik:



„Ez az egyetlen visszatartó erő” – mondja Wéber a Brawn által kilátásba helyezett szankció kapcsán. „Különben mi tarthatná vissza őket igazán attól, hogy csaljanak? Ez a legjobb szankció.”

„Attól függően, hogy mennyivel költekeznek túl, a szankciók is változhatnak egészen a figyelmeztetéstől kezdve a kizárásig. Teljesen jogos, ha valaki mondjuk 100 millióval túlköltekezik, akkor ki kell zárni, hiszen ez gyakorlatilag mostantól olyan lesz, mintha nagyobb teljesítményű motort használt volna.”

„Sokáig ellene voltam a költségsapkának, nem láttam, hogyan lehetne ezt jól szabályozni, jól követni. De mostanra igazán jól kidolgozták. Ha le kell adni a teljes éves költségvetésedet, ahogyan te is leadod az adóhatóságnak, akkor nagyon nehéz lesz kiskapukat találni. Nagyon komoly szakembereket állítanak csatasorba az ellenőrzésekhez, akik pontosan tudják, hogy mi mennyibe kerülhet.”

Az új szabályozás tehát papíron eddig talán szebb, letisztultabb Forma-1-es autókat hoz, melyek közvetlen közelről támadhatják majd egymást, aminek lehetőségére talán több esélyt ad majd az is, hogy a három nagy csapat (Ferrari, Mercedes, Red Bull) nem költhet fejlesztésekre szignifikánsan többet, mint a kisebbek.