Vita a Ferrari legalitásáról: az FIA reagált a Red Bull vádjára

Kikényszerített egy technikai direktívát az FIA-ból a Ferrari motorfölényét gyanúsnak találó Red Bull. Hogy nyomon vannak-e a titok megfejtésével, az még kérdéses, ám a vörösöknek meggyőződése, minden szabályos, amit csinálnak.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)
A nyári szünet után a Ferrari sorozatban szerezte a pole pozíciókat, és több versenyt is nyert. Javuló formájuk alapját a kiváló egykörös tempójuk, valamint a motor terén meglévő teljesítménytöbbletük jelentette, mely előtt a riválisok kétkedve állnak azóta is. Az utóbbi hetekben több csapat is megkereste az FIA-t, s arra kérte őket, tisztázzák, szabályos-e a vörös autók erőforrása. Hogy honnan a fölényük, arra több elmélet is létezik, ám a technikai hátteréről még mindig csak találgatnak, mivel a szövetség eddig nem volt hajlandó támpontot adni nekik. Csak arról biztosították őket, hogy a Ferrari hajtóegysége szabályos, és jelezték, amennyiben mégis kételyeik lennének, lehetőségük van óvást benyújtani, ez esetben indulhat konkrét vizsgálat.

Erre eddig nem került sor, ám a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko szerint a Scuderia motorfölénye van annyira szembetűnő, hogy magyarázatot kérjenek az FIA-tól. „Mi a Mercedes szintjén állunk. Egyedül az időmérős motormódban van lemaradásunk. A Ferrari kivételes teljesítménye viszont már más lapra tartozik. Nem szívesen találgatok, de ha megvizsgáljuk a teljesítménygörbéket, látható, mennyire gyorsak. Elképesztő, hogy egy motor hogyan lehet ennyire kiemelkedő. Most várjuk, hogy mi történik. Az FIA-nak tisztáznia kell ezt” – fogalmazott az osztrák.

 

Egy lépéssel közelebb a titok megfejtéséhez?

A Red Bull szerint a tettek mezejére is lépett, és most egy kicsivel talán közelebb is került a várt válaszhoz. Csapatuk az FIA-nál az üzemanyag-átfolyással kapcsolatos alternatív megoldások felől érdeklődött. Paul Monaghan október 22-én intézett hivatalos úton kérdéseket a szövetség technikai szakembereihez, miután csapatukkal azt gyanítják, hogy a Ferrari az üzemanyag-átfolyás terén használhat ki egy kiskaput. A 100 kilogramm/órában korlátozott áramlási sebességet az FIA saját műszerekkel méri, ám e mérés nem folyamatos időben, csupán intervallumokra terjed ki. A Red Bull szerint mindez lehetővé teheti, hogy a Ferrari azon pillanatokban, amikor a szenzor nem mér, túllépje a megengedett átfolyási értéket, vagyis extra üzemanyagot fecskendezzen be, teljesítményjavulást elérve ezzel.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)



Az elmélet nem teljesen új, már korábban is vádolták hasonló trükkel a Ferrarit. Az FIA az osztrákok megkeresésére most egy technikai direktívával válaszolt. Nem konkrétan a Ferrari módszeréről volt benne szó, csupán egy elméleti fölvetésre adott választ a szövetség. Két szabálypontot idézve jelezte, ha valaki a fent vázolt módszerrel próbálkozna, azt nem tekintenék szabályosnak.

A Ferrariról eddig állították, szabályosnak tartják a motorjukat. A Red Bull viszont most azt reméli, hogy a vaktában (?) lövöldözés közelebb viszi őket a válaszhoz. Most a hatást figyelik. Amennyiben bárminemű visszaesést tapasztalnak a Ferrari eddigi egyenesbeli teljesítményében, arra következtethetnek, hogy fején találták a szöget, és az átfolyással való trükközés állhatott a háttérben. Ha minden marad a régiben, tovább tapogatózhatnak, kizárva a mostani elméletüket. Innen nézve érdekes, hogy a Red Bull lépése óta megrendezett két időmérőből egyik sem a Ferrari sikerét hozta, jóllehet Mexikóban Max Verstappen utólagos büntetésével mégis az övéké lett a pole.

 

Ferrari: Tudjuk, hogy legális, amit csinálunk!

A vörösöket bevallottan bosszantja az ellenfelek vádaskodása, ugyanakkor Mattia Binotto csapatfőnök valahol még örülne is annak, ha valaki óvást nyújtana be ellenük, mivel így legalább végleg tisztázhatnák magukat. „Ennek két oldala van. Egyfelől bosszantóak a pletykák, mivel a múltban másoknak is volt nagy előnyük az erőforrás terén, és mi, a Ferrarinál csak egy módon reagáltunk erre: még keményebben kezdtünk dolgozni, hogy javítsunk a csomagunkon. Sosem vádoltunk másokat csalással” – emlékeztetett a korábban a Ferrari motorrészlegét vezető szakember.

„Másfelől viszont nyugodtak vagyunk, mivel pontosan tudjuk, hogy mit csinálunk. Tudjuk, hogy legális, amit csinálunk, és az FIA minden egyes versenyen ellenőrzi a csomagunkat. Figyelik az adatokat, amik a rendelkezésükre állnak, és ellenőrzéseket is végeztek. Szóval mit is mondhatnék? Remélhetőleg az FIA mindenki előtt tisztázni fogja, hogy amink van, az legális, és nem csalunk” – állt magabiztosan a támadások elébe Binotto.

Mattia Binotto (Fotó: XPB)



A Ferrari elleni óvás lehetősége nem tűnik reálisnak jelenleg. Habár az ellenfelek már jó egy éve kutatják a Scuderia titkát, sem a Mercedes, sem a Renault, sem a Honda nem tud elég konkrétummal és bizonyítékkal előállni, ahhoz, hogy felépíthessen rá egy valamirevaló óvást. Így tehát marad a tapogatózás és tippelgetés, abban a reményben, hogy előbb-utóbb kiderül, milyen módszerrel előzték meg a konkurenciát Binottóék.

Véletlen egybeesés-e vagy sem, a vörös csapat Austinban nem tudta megszerezni a legjobb rajthelyezést. A másik ellenlábas, a Hockenheim óta először kvalifikációt nyerő Mercedes csapatfőnöke pedig eközben elégedett, hogy az FIA technikai direktívával tisztázta, hogy mi engedélyezett az üzemanyag-átfolyásnál. „Jó, hogy kijött ez a direktíva, és tisztázta, ami már eleve világos volt. Jó, hogy a Red Bull-lal folytatott kommunikáció egészét közzétették. Számunkra ez fontos volt, és a többit majd meglátjuk” – fogalmazott Toto Wolff.

Az Amerikai Nagydíj közvetítési időpontjai