Honda: Egy futam még nem bizonyíték a Ferrari ellen

A vádaskodástól eltekint, ám a Honda szerint is egyértelmű, hogy a Ferrari egyenesekben tapasztalt korábbi fölénye a múlté volt Austinban.

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)
Azok után, hogy az FIA Austinban egy technikai iránymutatással tisztázta, mit szabad és mit nem az üzemanyag-átfolyás terén, az eddig a Ferrari egyenesekben látott fölényén hüledező ellenfelek körében hirtelen az olaszok látványos visszaesése szolgáltatta a találgatások alapját. Többek szerint az új direktíva miatt a Scuderia óvatosabbá vált, lemondott az eddig az átfolyás terén bevetett trükkjéről, és ennek volt köszönhető, hogy autói már nem voltak olyan kiemelkedők a pálya padlógázas szakaszain, mint korábban.

A számok egyértelműen alátámasztották a visszaesést. A Ferrarik hátrébb csúsztak a végsebességeket összesítő rangsorban, és a többiekhez viszonyítva nagyjából megfeleződött az az idő, amit az egyenesekben nyertek. Mattia Binotto csapatfőnök a lassulásuk tényét nem tagadta, ugyanakkor más okra vezette azt vissza. Elmondása szerint egyszerűen új beállítási irányt választottak, és a nagyobb leszorítóerő miatt voltak lassabbak az egyenesekben, miközben a kanyarokban hasonló tempót produkáltak, mint ellenfeleik. A versenyen mutatott gyengélkedésüket pedig a rossz gumikezeléssel, a tapadás hiányával magyarázta.

A többi csapat persze nem hisz ennek az indoklásnak. A Mercedes és a Red Bull is „érdekesnek” találta, hogy a lassulás egybeesett az FIA direktívájának kiadásával. Utóbbi csapat motorpartnere, a Honda szerint szintén nyilvánvaló, hogy a maranellóiak teljesítménye romlott – igaz, ők a vádaskodást meghagyták másoknak. „Nem lehet szétválasztani egymástól az autó légellenállását és a motorteljesítményt” – bocsátotta előre Tanabe Tojoharu, a Honda technikai igazgatója, utalva Binotto magyarázatára. „Ha csakis a végsebességeket nézzük, a Ferrari és közöttünk csökkent a különbség a korábbi versenyekhez képest. Ez egyértelmű. De azt nem tudom, hogy ez csak a motor felől jött-e, vagy a karosszéria felől. A versenytempójuk sem volt olyan jó, mint a korábbi futamokon. Ez azt jelenti, hogy a csomagjuk vagy eltérő, vagy csak nem illik ehhez a pályához. Nem tudom, de a tempóban látott a különbség.”

A Red Bull-lal és a Mercedesszel ellentétben a japán szakember még nem merne messzemenő következtetéseket levonni a hétvégén tapasztaltakból. „Ehhez még szükség lesz a brazíliai és az abu-dzabi adatokra is. Utána talán következtethetünk valamire. Ebből az egy futamból még nehéz lenne megmondani.”



Hasonlóan óvatos a kérdésben a korábban a Ferrarit és a Mercedest is erősítő Ross Brawn. Az F1 jelenlegi sportigazgatója nem is mert állást foglalni az átfolyásos ügyben. „Az Amerikai Nagydíj hat hónappal visszaforgatta az idő kerekét. Barcelona óta nem láttunk Ferrari nélküli dobogót. Ott a Mercedes kettős győzelmet aratott, de aztán a Ferrari úgy tűnt, áttörést ért el, hiszen a nyári szünet után hat pole pozíciót szerzett és három győzelmet. Most meglepő módon visszaestek. Kívülről nehéz megmagyarázni ezt, de én nem szeretnék spekulálni a legutóbbi FIA-direktívával és az átfolyás mérésével kapcsolatban. Annyi nyilvánvaló, hogy a Ferrari szenvedett Texasban, főleg a gumikezelés miatt, mivel nem tudták munkára bírni az abroncsokat” – fogalmazott Brawn, aki szerint a Mercedes és a Red Bull egyszerűen jobban alkalmazkodott az austini változó időjárási viszonyokhoz.

Teljesítményváltozást ugyanakkor nem csak a Ferraritól láthattunk. A Honda elismerte, nem számított arra, hogy Max Verstappen ennyire versenyképes lesz az időmérőkön Mexikóban és az Egyesült Államokban is. „Nem gondoltuk, hogy ilyen szoros lesz az időmérő, és hogy Max a második sorban lesz. Az élmezőnyben szorosabb volt a küzdelem a nyári szünet előtt. Aztán a Ferrari nagyon sokat javult a szünet után, és most megint kezd szorosabbá válni a három csapat között. De nem tudom, mi lesz a szezon hátralévő részében. Brazíliában és Abu-Dzabiban meglátjuk, milyen lesz a csomagunk a Mercedes és a Ferrari ellen” – fogalmazott Tanabe.