×

Csak égeti magát az F1 a miami parkolós pályájával Austin szerint

Önmagának árt a Forma–1 azzal, hogy tovább erőlteti a Miami Nagydíjat – véli a másik amerikai helyszín üzemeltetője.

Az F1 Miami Nagydíj pályájának látványterve (Grafika: F1 Miami Grand Prix) Az F1 Miami Nagydíj pályájának látványterve (Grafika: F1 Miami Grand Prix)
2012 óta a texasi Austin ad otthont a Forma–1-es Amerikai Nagydíjnak, ám ha a sportág tulajdonosán, a Liberty Medián múlik, a következő években további helyszínek is csatlakoznak a naptárba az Egyesült Államokban. Nemrég bejelentették például, hogy előmegállapodást kötöttek az F1-es debütálásra már évek óta készülő Miamival. A szervezők a konkrét pályanyomvonallal kapcsolatos viták után legutóbb a helyi amerikaifutball-csapat, a Miami Dolphins otthonául szolgáló Hard Rock Stadion körüli parkoló területet jelölték ki, ám a városban továbbra is vannak, akik ellenzik a futamrendezést.

És mint az az austini versenyhétvégén kiderült, nem csak a városon belül vannak, akik nem lelkesednek. Bobby Epstein, az austini COTA-versenypálya ügyvezetője alapvetően ugyan nem ellenzi az újabb amerikai helyszín érkezését, ugyanakkor figyelmeztette az F1-et, saját magát lőheti lábon azzal, hogy ennyire ragaszkodik Miamihoz. Szerinte a projekt a jelenlegi formájában egyáltalán nem tenne jót az F1-nek, mivel egy óriási parkolóban megrendezett futam távolról sem rendelkezik olyan vonzerővel, mint ha az eredeti tervek szerint, a belvárosban száguldoznának az autók.

„Az alapmotivációt Miami mögött nem a versenypálya jelentette, hanem az eredeti díszlet. Egy globális turisztikai célpontot akartak, jellegzetes háttérrel. Az nem tűnik túl vonzónak, hogy egy parkolóban tartsanak versenyt” – bírálta a terveket Epstein.

Hozzátette, szó sincs rivalizálásról vagy féltékenységről. „Nem aggódunk a jegyeladások szempontjából. Nem aggódom, mert mi a szurkolók kedvencei lettünk. Ez nem lesz egy vonzó pálya, és nem aggódom a hosszú távú piaci hatásaitól sem. Sosem volt problémám azzal, hogy legyen egy másik verseny is ugyanabban az időzónában, és mindig is támogattam az újabb amerikai futam ötletét. De csakis, ha jól csinálják. Mi megoldottuk a Mexikói Nagydíj érkezésével járó problémákat is, túltettük magunkat az emiatti bevételkiesésen. Viszont ott legalább felépítettek valamit.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Mint azt az üzemeltető elmondta, ő tudott volna tanácsot adni a Liberynek az amerikai terjeszkedéshez, ám nem kérték ki a véleményét. „Megkérdezhették volna, hogyan váltunk sikeressé, valamint hogy hogyan lehet felépíteni egy sportágat az Egyesült Államokban. Nem kértek tanácsot tőlünk.”

Ha minden az eredeti tervek szerint ment volna, Miami már idén otthont adott volna az F1-es versenynek. Az ügyük a lakosság ellenállása miatt húzódik el, és még most, az előmegállapodás bejelentése után is vannak olyan érdekcsoportok, amelyek mindent megtesznek a rendezvény ellehetetlenítéséért. Érveik szerint a futam túl nagy felbolydulást jelentene a helyszínen, többek között hat iskolát is érintene. Epstein ezek alapján jobbnak látná, ha egyszerűbb utat választana az F1, és más helyszínt, akár egy állandó versenypályát keresne magának.

„Tony Ross akár felvásárolhatná a mi pályánkat is” – utalt a Miami Nagydíj szervezőjére, aki most a stadionjuk köré vinné az F1-et. „Ez a legnagyszerűbb modern kori pálya, és szerintem tetszene neki. Miamival az a gond, hogy túl sok az akadály, és időnként elég nehéz küzdelem. Sokkal okosabban is elkölthetnék a pénzüket. Félmilliárd dollárt fektettek be, amiért már remek áron vehetnének egy pályát is. Ha Miami helyett a mi pályánkat választaná, sokkal olcsóbban kijönne, mint egy versennyel a Hard Rock Stadion körül” – ajánlotta a miami szervező figyelmébe önmagukat.