Red Bull: Jó úton járunk, hogy 2020-ban bajnokesélyesek legyünk

Hiába bizonytalanodott el a második félévben Max Verstappen a Red Bull jövőjével kapcsolatban, a csapatfőnök szerint sínen van a projektjük, és esélyesek lesznek a bajnoki címre 2020-ban.

Max Verstappen (Fotó: XPB)
Austinban biztossá vált, a Red Bull nem fogja teljesíteni a Helmut Marko által év elején kijelölt célt, vagyis nem lesz meg az idényen belüli öt futamgyőzelem. De talán elmondható, más szempontból is elmaradtak az előzetes várakozástól. Amikor a Magyar Nagydíj után nyári szünetre vonultak el, az osztrákok Max Verstappen pole pozíciója és majdnem-győzelme, valamint az azt megelőző hetekben aratott két elsősége után úgy vélték, még erősebb második félév vár majd rájuk, mely során még közelebb kerülhetnek a Mercedeshez. Ehhez képest a szünetet követően visszaesés következett, melynek legfájóbb pontját az előzetesen nagy esélyként aposztrofált szingapúri futamon nyújtott gyenge teljesítményük hozta.

Verstappen ezt követően el is kezdett pesszimistán nyilatkozgatni. Arról beszélt, hogy még mindig túl nagy a lemaradásuk, és már abban is kételkedni kezdett, hogy ilyen helyzetből lehet-e bármi esélyük 2020-ban a bajnoki címre. A hollanddal Szuzuka előtt aztán elbeszélgetett a csapata és annak motorpartnere, a Honda, és Verstappen azóta már nem is mutatkozik annyira negatívnak. Emellett az utóbbi két hétvége a Red Bull háza táján is javulást mutatott, hiszen első számú versenyzője Mexikóban megszerezte (majd gyorsan el is vesztette…) a pole pozíciót, tempója alapján pedig mind a közép-amerikai pályán, mind Autinban lett volna/volt esélye a győzelemért küzdeni.

Christian Horner csapatfőnök szerint a helyzetük jobb annál, mint amit a második félév eredményei sugallnak. „Nem lepett meg minket, hogy jól ment Austinban, mivel a hasonló szuzukai pályán is jók voltunk, csak ott közbeszólt Max első kanyaros balesete. Austinban a szeles idő miatt aggódtunk kicsit, de végül ennek nem volt jelentősége. Év elején még másképp lett volna, ebből is látszik, hogy fejlődést értünk el” – mutatott rá a brit.

Fotó: XPB



Horner kiemelte, Austinban csak egy hajszál, egészen pontosan 67 ezredmásodperc választotta el őket a pole pozíciótól, Verstappen a versenyen pedig csak azért nem tudta megszerezni a második helyet Lewis Hamiltontól, mert az utolsó két körben a legjobb előzési lehetőséget kínáló pályaszakaszon sárga zászló tiltotta neki a támadást. Emellett arra is felhívta a figyelmet, hogy versenyzőjük úgy volt képes lépést tartani a Mercedesekkel, hogy az autója megsérült. „Max első szárnyvéglapja hozzáért Bottas autójához az első kanyarban, aztán a padlólemezről is letört egy darab, egyelőre nem tudjuk, miért. Az ötödik körtől látható volt az adatokon, hogy már nem produkált akkora leszorítóerőt.”

Ez a probléma megbontotta az autó egyensúlyát, rossz hatással volt a gumikopásra, és végül ez terelte a Red Bullt a korai első kerékcsere és a két kiállásos taktika felé.

 

Reálisnak tartják a 2020-as bajnoki küzdelmet

Horner szerint az utóbbi két verseny nemcsak önmagában, a következő idényüket tekintve is pozitívumokkal szolgált. „Ez jó előjel a következő idényre, hiszen a szabályok most nem változnak, így minden, amit idén megtanulunk, használható lesz az RB16-os fejlesztésében is.”

Hogy a Marko által jósolt öt győzelem nem lett meg, az Horner szerint nem is nagy baj, mivel a Red Bull a Hondával teljesített első szezonját nem is várta vérmes reményekkel. „Mindig is átmeneti évként tekintettünk 2019-re. Előbb a Honda-motort kellett az autónkba építenünk. Ez egész jól sikerült. Az előrelépéseket csak üdvözölni tudjuk. A teljesítményünk az év folyamán fokozatosan javult, az időmérőkön éppúgy, mint a versenyeken. És ha kicsit szerencsésebbek vagyunk, lehetett volna még pár győzelmünk. De mindenképpen jó úton haladunk, és most ezt a lendületet kell továbbvinnünk a télre és a következő évre.”

2020-ban Max Verstappen az utolsó esélyét használná ki arra, hogy az F1 történetének legfiatalabb világbajnoka legyen. A Red Bull továbbra is reális célnak érzi ezt – az idei eredményektől és különbségektől függetlenül. „Még mindig a Mercedes a mérce, viszont úgy érezzük, hogy a mezőny kezd besűrűsödni.  Hát nem lenne ironikus, ha 2020-ban a három élcsapat nagyon szoros csatát vívna egymással, mielőtt 2021-ben újra minden megváltozik?” – dobta be a lehetőséget a brit.

Lewis Hamilton előzi Max Verstappent (Fotó: XPB)



 

2021 lesz a legköltségesebb évük

A Red Bull már az új időszámításra is készül. A 2021-es szabályok ismertetése után már konkrét képük van arról, mi változik, és mindent meg is tesznek annak érdekében, hogy ezúttal is jól alkalmazkodjanak a reformokhoz. A felkészülésnél előny a nagyok számára, hogy a költségvetési plafont csak 2021-től vezetik be, vagyis az új autók fejlesztését még korlátlan költekezéssel gyorsíthatják föl.

„Természetesen már tanulmányoztuk a különböző koncepciókat, és az FIA is beszélt erről a csapatokkal. De most, hogy a szabályzatot véglegesítették, már egy nagyobb csoport dolgozik nálunk azok alapos vizsgálatán. Ez rendkívül költséges év lesz, mivel egyszerre kell majd két különböző szabályrendszeren dolgozni. És mindezt a költségplafon bevezetése előtt” – magyarázta Horner.

Miközben az F1 vezetése ennek kapcsán azzal érvelt, hogy az élcsapatok számára a szélcsatorna és a CFD használatánál meglévő korlátozás húzza meg a határt, A Red Bull-főnök szerint ez csak a látszat, a nagyok így is őrült költekezésbe fognak kezdeni. „Sok más területen lehet annyi pénzt elkölteni, amennyit csak akarsz. Én emiatt továbbra is úgy vélem, hogy jobb lett volna, ha a költségvetési plafont egy évvel korábban vezetik be, mint az új technikai szabályokat.”