Musorujsag
Élő Eredmények

Nem tartja gyanúsnak a Ferrarit az FIA

Nem tartja gyanúsnak a Ferrarit az FIA

Sky Sports, Motorsport
A Ferrari állítja, az FIA szabálypontosításai semmiféle változtatást nem kényszerítettek ki a motorjukon. A szövetség elégedett az autók szabályosságával, nem gyanít csalást.

A Mercedes ünnepelt világbajnoki címeket az utóbbi hetekben, mostanság mégis mindenki a Ferrarival foglalkozik. A riválisok nem tudnak rájönni, hogyan érték el az olaszok, hogy egész évben jelentős előnyben vannak mindenkivel szemben az egyenesekben és a motorteljesítmény terén. Austin és Interlagos előtt több gárda technikai kérdésekkel bombázta az FIA-t, s ily módon próbálta kikényszeríteni belőlük, hogy technikai iránymutatásokat adjanak ki, s ezzel gátat vessenek az esetleges trükközéseknek. Azóta mindenki azt figyeli, ennek vajon milyen hatása van a gyanúba kevert Ferrari teljesítményére.

Az FIA technikai igazgatója, Nikolasz Tombazisz a Sky Sportsnak hangsúlyozta, a technikai direktíváikban semmi különös nincs, mivel egy évben számos ilyet kiadnak különböző okokból. Ez önmagában tehát nem a Ferrari ellen irányul. „Tavaly nagyjából hatvan, idén harmincöt iránymutatást adtunk ki. Ezekben információkat adunk a csapatoknak különböző témákról. Van, hogy egy éppen formálódó szabályt tisztázunk, máskor azt, mi legális és mi illegális. Van, hogy részletes információkat kérünk a csapatoktól, hogy pontosan tudjuk felügyelni a helyzetet. És van, hogy csak információt adunk, például arról, hogy lesz egy gumiteszt, és adott csapatokkal veszünk részt rajta. Ezek tehát a témák széles skáláját lefedhetik, és már évtizedek óta így megy ez.”

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto állítja, az elmúlt két hétben kiadott két iránymutatás (az egyik az üzemanyag-átfolyásra, a másik az olajégetésre vonatkozott) ellenére semmin sem kellett változtatniuk, autójukat és motorjukat pontosan ugyanúgy használják, mint eddig. „Nem-nem, semmin sem módosítottunk. Alaposan elolvastuk a direktívát, hogy egyáltalán miről van benne szó. Egy technikai direktíva esetében fontos, hogy pontosan értsd azt. Nem változtattunk a motorunk használatának módján a szezon kezdte óta” – utasította el a fölvetést, hogy a direktívák ellenük irányultak, és eddigi előnyszerzési módszerüktől fosztották meg őket.

Az időmérős vereség után Sebastian Vettel is ugyanezt állította, sőt ő félig heccelésből a Red Bull egyenesbeli javulására hívta fel a figyelmet, amit meglepőnek és nehezen magyarázhatónak nevezett. „Mi semmin sem változtattunk, ugyanolyan gyorsak vagyunk. Ők viszont gyorsultak”– terelte a figyelmet az ellenfélre.

Nikolasz Tombazisz (Fotó: XPB)

Austinban persze ettől még számok bizonyították, hogy a vörös autók lassultak önmagukhoz képest az egyenesekben – és hasonló tendencia mutatkozott az interlagosi időmérőn is. Ezt Binotto továbbra is azzal magyarázta, hogy nagyobb leszorítóerővel/légellenállással mentek. „Mindenekelőtt: még így is volt némi előnyünk Austinban” – emlékeztetett, még a brazíliai időmérő előtt. „A szezon kezdete óta egyértelmű, hogy nálunk hiányzik némi leszorítóerő, cserébe viszont gyorsabbak vagyunk az egyenesekben. Az F1 kezdte óta így van ez: ha csökken a leszorítóerőd, gyorsulsz az egyenesben.”

„A mi autónk nem olyan jó a kanyarokban, mint a többieké. Ezért vagyunk gyengébbek a maximális leszorítóerőket igénylő pályákon, mint Magyarország, vagy mint amilyen legutóbb Mexikó volt. Cserébe gyorsak vagyunk az egyenesekben, mert mondjuk úgy, kis leszorítóerejű konfigurációval megyünk. Austinban mi nagyobb leszorítóerővel mentünk, mint a riválisok, ezért kisebb volt az előnyünk a megszokottnál az egyenesekben, de jobbak voltunk valamivel a kanyarokban, főleg az időmérőn.”

Interlagosban a péntek azt mutatta, a Ferrari visszatért a normál kerékvágásba. Szombaton viszont újabb visszaesés jött. Annak ellenére, hogy előzetesen Binotto ezzel ellentétesen nyilatkozott, és abban reménykedett, hogy az előnyük egész hétvégén meglesz. A történtek után a Mercedes technikai igazgatója megjegyezte, érdekes egybeesés, hogy a Ferrari a direktívák kiadása óta nem tud időmérőt nyerni.

Binotto a célozgatásokra (és Max Verstappen austini csalós kijelentésére) kikérte magának az újabb vádaskodásokat. „Bizonyos kijelentések nem tesznek jót a sportnak. Úgy vélem, helyesebb lenne, ha inkább dicsérnének. Alapvetően ez egy sport. Ők sportolók, és szerintem az a helyes, ha mindig mindenkivel sportszerűek”

Mattia Binotto (Fotó: XPB)

A Sky Sportsnak hozzátette, bizonyos szempontból hízelgő számukra, hogy kérdőre vonják őket a motorteljesítményük miatt. „Ez van, amikor versenyképes vagy, és mi büszkék vagyunk erre. Versenyképesebbé váltunk a második félévben. Tudják rólunk, hogy veszélyesek vagyunk, és ez a megszokott dolog, amikor versenyképes vagy.”

Korábbi ferraris kollégája, Tombazisz eközben azt emelte ki, hogy az FIA továbbra sem vádolja szabálysértéssel a Ferrarit, és a kiadott szabálypontosítások ellenére nem is gyanakszik. „Igen, mi elégedettek vagyunk. Folyamatosan ellenőrizzük a csapatokat. Teljesen elégedettek sosem lehetünk, mivel muszáj folyamatosan ellenőriznünk, nem mondhatjuk azt egyszerűen, hogy minden rendben. Minden autót mindig a lehető legalaposabban megvizsgálunk. Ha kétségeink vannak, kérdéseket intézünk a csapatok felé, ha pedig van bizonyítékunk arra, hogy valaki csal, azt jelentjük a bíróságnak, és kizárjuk őket, vagy hasonló” – magyarázta a görög szakember, akinek a Ferrari ellen efféle feljelentést eddig nem kellett tennie.

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: XPB)

További tartalmak

Kapcsolódó hírek

Red Bull: A Ferrari elleni óvás már a Mercedes dolga!
A Red Bull szerint a Mercedesnek kéne óvást benyújtania a Ferrari ellen a vélt motortrükk kapcsán, ám a csillagos csapat hozzájuk hasonlóan csak célozgat arra, hogy ellenfelük tilosba tévedt korábban.
Brazil Nagydíj