A dobogós Toro Rosso üzeni: Köszönjük, Ferrari!

Nemcsak a Hondának, a Ferrari is hálás a Toro Rossó első embere idei második dobogós helyezésükért… Az okosan versenyző Pierre Gasly érdemeit is hangsúlyozta.

Pierre Gasly (Fotó: Toro Rosso)
Lehet, hogy a mostani csak a csapat történetének második legjobb eredménye volt Sebastian Vettel 2008-as monzai futamgyőzelme után, bizonyos szempontból így is rekordév lesz az idei a Toro Rosso számára: a mostani az első alkalom, hogy egy idényen belül kétszer is dobogós helyezést ünnepelhettek. Már Danyiil Kvjat hockenheimi harmadik helye is csodaszámba ment, ám Pierre Gasly Interlagosban megszerzett második pozíciója még azt is felülmúlta, hiszen nem a puszta szerencsén múlt csak, az autójuk és a motorjuk is egész hétvégén ütőképes volt.

„A második hely természetesen szerencse volt. Mindenekelőtt a Ferrarinak kell megköszönnünk! Oda kell mennem Binottóhoz, és hálát kell mondanom neki” – ismerte el Franz Tost csapatfőnök az Auto Motor und Sportnak. Az egymással ütköző Sebastian Vettel és Charles Leclerc mellett Lewis Hamilton is segítőjük volt, hiszen a hajrában kiütötte előlük Alexander Albont. Gasly ezzel nyert két pozíciót. „Abban a pillanatban egyszerűen csak reménykedtem, hogy nem lesz még egy balesete Pierre-rel. Nagyon szoros volt, de szerencsére nem ütköztek össze. befutó igazán izgalmas volt.”

Miután Hamilton Albon elleni manővere túl optimistának tűnt, Tosték a végjáték izgalmát akár meg is spórolhatták volna azzal, hogy óvatosságra intik versenyzőjüket, aki a későbbi büntetéssel úgyis visszakapta volna a második helyét. Ez azonban nem volt opció a számukra. „Amikor az ember csatában van, ilyesmit nem is lehet csinálni. Lewisnak frissebb gumija volt, de az első szárnya megsérült. Egy ilyen feszült helyzetben az ember nem akarja megzavarni a versenyzőjét, így nem jelezheti rádión, hogy engedje csak el az ellenfelet. A versenyzők nem szeretik, amikor egy csata közepén zavarják őket. Ezért csak hagytuk, hogy küzdjenek” – magyarázta az osztrák.

Pierre Gasly (Fotó: Toro Rosso)

Pierre Gasly (Fotó: Toro Rosso)



A szerencse tehát ezúttal is a faenzaiak mellett volt, akárcsak Németországban. Ám Tost szerint most azért többet is tettek ennél a jó eredményért. „A többiek problémái nélkül is meglett volna a hatodik hely” – emelte ki.

A Toro Rosso ezen a hétvégén valóban a középmezőny legjobbja volt. Gasly mára az időmérőn vezette az alsó házat, és a futamon is magabiztosan tartotta a pozícióját. Tost úgy véli, a hétvégi gyorsaságuk a beállítás terén megtalált kompromisszumuk következménye volt: egyszerre voltak gyorsak az egyenesekben, és teljesítetek jól a kanyarokban is, ellensúlyozva a kisebb leszorítóerőjüket. Ebben Gaslynak is nagy érdeme volt. „Pierre nagyon okosan versenyzett. Odafigyelt, hogy a négyes, a hatos és a tizenegyes kanyarokban ne melegedjenek túl a gumijai. Ez főleg a futam elején, sok üzemanyaggal volt nehéz. De bizonyította az érettségét. És amikor Kimi mögötte nyomást gyakorolt rá, Pierre egyszerűen növelte a tempót pár tizeddel. Ezzel megmutatta Kiminek, hogy ma esélye sincs az előzésre ellene. Nagyon okos volt. Ez mindenképpen az eddigi egyik legjobb versenye volt.”


Gasly szerinte figyelemreméltó formajavuláson ment keresztül azóta, hogy a Red Bull visszaküldte őt hozzájuk. „Olaszországba jött, ott természetesen frissebb a levegő. És az étel is finomabb. Ez máris segített” – tréfálkozott Tost. „A visszatérése után azonnal otthonosan érezte magát az autóban, és már a csapatot is jól ismerte. Nem volt gondja az átállással. Egyszerűen az első pillanattól jól ment a közös munka. A nyári szünet után volt pár remek versenye, mint például a szingapúri és az austini. Brazíliában egész hétvégén nagyon gyors volt, az időmérőn bizonyította, hogy a csomagunk elég jó az első hétbe kerüléshez a rajtrácson. Ez volt az alapja a versenyen elért eredménynek.”

No és persze a Honda-motor ereje is kellett. A 800 méteres tengerszint fölötti magasságban a japánok erőforrása igazán ütőképesnek bizonyult. Jól jelezte ezt, hogy Gasly az utolsó körben a célegyenesig vezető úton egyszerűen legyorsulta a Mercedest. „Végig tudtam, hogy a Honda motorja erősebb a Mercedesénél. Ezért is maradt előtte…” – mondta Tost komoly arccal, de ironizálva. „Mindenekelőtt a Honda miatt örülök, és gratulálok is a szakurai kollégáknak, hogy egy hosszú egyenesben le tudtuk győzni a motorjukkal a Mercedest. Ez egyszerűen fantasztikus volt!”

Pierre Gasly és Lewis Hamilton befutója (Fotó: Toro Rosso)

Pierre Gasly és Lewis Hamilton befutója (Fotó: Toro Rosso)



A Toro Rosso a két dobogójával tehát már biztosan rekordévet zár – és ha legalább tartani tudja a most megerősített konstruktőri 6. helyét, akkor e tekintetben is beállítja 2008-as csúcsát. Jelenleg 16 pont az előnyük a Racing Pointtal szemben, és 8 egységre vannak a gyári Renault-csapattól. „Én azért még óvatos vagyok. Sosem tudhatod, mi történik” – mondta Tost, amikor arról kérdezték, biztosnak érzi-e már a 6. helyüket. „A Renault-val szemben nyolc pontos a lemaradásunk, még ennek ledolgozására is adódhat lehetőség. Egyszerűen okosnak kell lennünk, jó beállításokat kell találnunk Abu-Dzabiban. Az a pálya más, mint a brazil. Remélem, hogy ott is versenyképesek leszünk.”

A szakember végül elmondta, a Red Bull-lal idén szorosabbra fűzött technológiai együttműködésük kifizetődőnek bizonyult. „Ez már a szezonkezdéskor segített. Tőlük kaptuk például a felfüggesztést. A szezon alatt a fejlesztés során nagy hatása volt az együttműködésünknek. A szabályok ezt lehetővé teszik. A jó fejlődésünk mindenekelőtt az aerodinamikai újításoknak köszönhető, és a Honda is nagyot javult. A négyes motorjuk és az új üzemanyaguk segítség volt a teljesítményünk javításában.”