Jövőre újra Forma–1-es versenyt rendeznek a hollandiai Zandvoort versenypályáján. A tavaszi időpontot kapott nagydíjig a szervezők alaposan átalakítják a létesítményt. Hogy javítsák az előzési lehetőségeket, többek között az utolsó kanyart is szeretnék megdönteni, mégpedig nem is kis mértékben. A BNR Nieuwsradiónak nyilatkozó ügyvezető igazgatójuk előrebocsátotta, a fordulójukat egészen egyedivé fogják tenni azzal, hogy az Indy500-as versenynek otthont adó Indianapolis ováljánál is meredekebben alakítják ki a célegyenesre vezető jobbost.
„Ez a kanyar lesz a pálya legizgalmasabb része a megújulás után. Harminckét százalékos meredekségű lesz, ami azt jelenti, hogy az alja és a teteje között négy és fél méter a szintkülönbség. Ez figyelemreméltó.” – bocsátotta előre Robert van Overdijk, hozzátéve: „Lényegében egy amerikai kanyart építünk egy európai pályán. És ez egészen egyedi lesz.”
Az IndyCarral és a NASCAR-ral ellentétben az F1-re nem jellemző, hogy igazi döntött kanyaros pályákon versenyez. A 2000-es években viszont folyamatosan visszatért Indianapolisba, ahol az oválpálya egyik döntött kanyarját az F1-es ring utolsó kanyarjává tették. Annak a fordulónak a meredeksége viszont éppen a fele a Zandvoortban tervezett utolsó kanyarénak. Míg a hollandok 18 fokban döntik meg a kanyarjukat, Indianapolisban csak 9 fokos volt ez a szakasz.
A rekordtól azért még így is messze vannak. A monzai pálya régi vonalvezetése szintén magába foglalt egy döntött szakaszt, annak meredeksége 21 fokos. Az abszolút F1-es csúcsot viszont a Berlin melletti AVUS-versenypálya jelenti, amelynek egykori Északi-kanyarja nem kevesebb mint 43,6 fokkal dőlt! Ez a félelmetes tempójáról híressé vált létesítmény viszont ma már nem létezik.
Zandvoortban egyébként már jelenleg is vannak döntött kanyarok, és nem is az utolsó forduló lesz az egyetlen, amely nem vízszintesen halad. A Hugenholz nevű kanyart ugyancsak meg fogják emelni, szintén a csaták elősegítése céljából. „Ez a hármas kanyar szintén döntött lesz az F1-es versenyre. Parabolikus lesz, így két autó is mehet majd egymás mellett benne, és ami igazán fontos, hogy mindezt azonos sebességgel tehetik meg. A döntöttség mértéke nyolc és tizennyolc százalék között fog változni.”
Habár a hollandiai pályán már versenyzők többen is attól tartanak, a keskeny aszfalt és a kanyarok sajátosságai miatt nem lesz mód jó versenyek kibontakozására, Zandvoort láthatóan minden követ megmozgat annak érdekében, hogy izgalmas versenypályával várja az F1-et. És az is tudatos törekvésük, hogy egyediek legyenek. „Zandvoortnak a múltja miatt nagy neve van a motorsportban, de ha mindent megtartasz a régi változatában, akkor alapelvül azt kell venned, hogy a régi szép időkben minden jobb volt. Természetesen ez nem igaz. Szóval én nem aggódom” – mondta Van Overdijk, amikor arról kérdezték, nem tart-e a pályájuk hagyományos karakterének elvesztésétől.
Miközben felröppentek olyan hírek, hogy az átalakítás megcsúszhat, az ügyvezető megerősítette, mindennel el fognak készülni a jövő évi versenyig. „Az engedélyekkel és a bírósági eljárásokkal jól állunk, ez kielégítő. Zandvoort önkormányzatával együtt viszont pár területen óvatosan kell eljárnunk. De továbbra is magabiztosak vagyunk, hogy sikeresen befejezünk mindent” – nyugtatta meg a kétkedőket.