Musorujsag
Élő Eredmények

Az indianapolisinál kétszer meredekebb döntött kanyarja lesz az F1-nek

Az indianapolisinál kétszer meredekebb döntött kanyarja lesz az F1-nek

Motorsport, Motorsport-Total
„Amerikai” kanyar egy európai F1-es pályán? A jövőre visszatérő Holland Nagydíjnak otthont adó Zandvoortot egy Indianapolisénál is meredekebb döntött fordulóval teszik egyedivé.

Jövőre újra Forma–1-es versenyt rendeznek a hollandiai Zandvoort versenypályáján. A tavaszi időpontot kapott nagydíjig a szervezők alaposan átalakítják a létesítményt. Hogy javítsák az előzési lehetőségeket, többek között az utolsó kanyart is szeretnék megdönteni, mégpedig nem is kis mértékben. A BNR Nieuwsradiónak nyilatkozó ügyvezető igazgatójuk előrebocsátotta, a fordulójukat egészen egyedivé fogják tenni azzal, hogy az Indy500-as versenynek otthont adó Indianapolis ováljánál is meredekebben alakítják ki a célegyenesre vezető jobbost.

„Ez a kanyar lesz a pálya legizgalmasabb része a megújulás után. Harminckét százalékos meredekségű lesz, ami azt jelenti, hogy az alja és a teteje között négy és fél méter a szintkülönbség. Ez figyelemreméltó.” – bocsátotta előre Robert van Overdijk, hozzátéve: „Lényegében egy amerikai kanyart építünk egy európai pályán. És ez egészen egyedi lesz.”

Az IndyCarral és a NASCAR-ral ellentétben az F1-re nem jellemző, hogy igazi döntött kanyaros pályákon versenyez. A 2000-es években viszont folyamatosan visszatért Indianapolisba, ahol az oválpálya egyik döntött kanyarját az F1-es ring utolsó kanyarjává tették. Annak a fordulónak a meredeksége viszont éppen a fele a Zandvoortban tervezett utolsó kanyarénak. Míg a hollandok 18 fokban döntik meg a kanyarjukat, Indianapolisban csak 9 fokos volt ez a szakasz.

A rekordtól azért még így is messze vannak. A monzai pálya régi vonalvezetése szintén magába foglalt egy döntött szakaszt, annak meredeksége 21 fokos. Az abszolút F1-es csúcsot viszont a Berlin melletti AVUS-versenypálya jelenti, amelynek egykori Északi-kanyarja nem kevesebb mint 43,6 fokkal dőlt! Ez a félelmetes tempójáról híressé vált létesítmény viszont ma már nem létezik.

Max Verstappen Zandvoortban (Fotó: Red Bull) Max Verstappen Zandvoortban (Fotó: Red Bull)

Zandvoortban egyébként már jelenleg is vannak döntött kanyarok, és nem is az utolsó forduló lesz az egyetlen, amely nem vízszintesen halad. A Hugenholz nevű kanyart ugyancsak meg fogják emelni, szintén a csaták elősegítése céljából. „Ez a hármas kanyar szintén döntött lesz az F1-es versenyre. Parabolikus lesz, így két autó is mehet majd egymás mellett benne, és ami igazán fontos, hogy mindezt azonos sebességgel tehetik meg. A döntöttség mértéke nyolc és tizennyolc százalék között fog változni.”

Habár a hollandiai pályán már versenyzők többen is attól tartanak, a keskeny aszfalt és a kanyarok sajátosságai miatt nem lesz mód jó versenyek kibontakozására, Zandvoort láthatóan minden követ megmozgat annak érdekében, hogy izgalmas versenypályával várja az F1-et. És az is tudatos törekvésük, hogy egyediek legyenek. „Zandvoortnak a múltja miatt nagy neve van a motorsportban, de ha mindent megtartasz a régi változatában, akkor alapelvül azt kell venned, hogy a régi szép időkben minden jobb volt. Természetesen ez nem igaz. Szóval én nem aggódom” – mondta Van Overdijk, amikor arról kérdezték, nem tart-e a pályájuk hagyományos karakterének elvesztésétől.

Miközben felröppentek olyan hírek, hogy az átalakítás megcsúszhat, az ügyvezető megerősítette, mindennel el fognak készülni a jövő évi versenyig. „Az engedélyekkel és a bírósági eljárásokkal jól állunk, ez kielégítő. Zandvoort önkormányzatával együtt viszont pár területen óvatosan kell eljárnunk. De továbbra is magabiztosak vagyunk, hogy sikeresen befejezünk mindent” – nyugtatta meg a kétkedőket.

Borítókép: Kimi Räikkönen az indianapolisi döntött kanyarban (Fotó: XPB)

További tartalmak