Jó versenyző, rossz versenyző: ennyit tesz a közeg?

Pierre Gasly elveszett a Red Bullnál, majd talpra állt a Toro Rossóval. Esete alapján a tehetség relatívnak tűnhet – ekkora lenne a különbség aközött, hogy egy középcsapat vagy egy élcsapat versenyzője valaki?

Pierre Gasly (Fotó: XPB)
A nyári szünetben úgy tűnt, egy újabb ígéretét veszíti el a Forma–1. Pierre Gasly a meggyőzően alakult 2018-as Toro Rossó-s idénye után váratlanul korán lehetőséget kapott arra, hogy egy élcsapatnál is bizonyítsa, nem véletlenül fektetett bele annyit a pályafutása egyengetésébe a Red Bull. Szólhatott volna ez a lehetőség egy újabb fiatal tehetség felemelkedéséről is, ám a történet másképpen alakult.

Gaslynak 12 versenye volt arra, hogy bizonyítsa a Red Bullnak, rászolgált az ülésükre, és képes hozni a csapata által elvárt minimális szintet, vagyis annyi pontot szerezni, ami a konstruktőri bajnokságban kell nekik a Ferrarival vívott versenyükben. Erre viszont nem került sor. A francia legjobb eredményét a silverstone-i negyedik pozíció jelentette, ám tucatnyi versenye felén még az elvárható top 6-os eredményt sem tudta hozni.

A végső lökést az év közbeni versenyzőcserére a Red Bullnak a Magyar Nagydíj adta meg. Ott Gasly csak a hatodik helyen ért célba, miközben csapattársa, Max Verstappen a pole pozícióból indult és végig a győzelemért küzdött Lewis Hamiltonnal. A különbség olyan hatalmas volt a két versenyző teljesítménye között, hogy Verstappen még le is körözte őt, holott a csapatának nagy szüksége lett volna rá, hiszen ha legalább tisztes távolságban tudott volna maradni a hollandhoz képest, Hamiltonnak már nem nyílt volna lehetősége az alternatív taktikázásra, ami végül futamgyőzelmet ért számára.

A legfőbb indokot a menesztésére ez, valamint Gasly nyilvánvaló mentális problémái jelentették. A versenyző már a téli tesztbalesetei alatt nyomáshelyzetbe került, és az eredménykényszer örvényszerűen húzta egyre mélyebbre. Hogy milyen rossz hatása volt ennek rá, azt a Toro Rossó-s visszatérése óta mutatott kiegyensúlyozott versenyzése és visszatért magabiztossága is megmutatja. Régi-új csapatánál ötször szerzett pontot, és miközben Danyiil Kvjat csak 8 egységgel gyarapította a termését, ő 32-nél tart.

Pierre Gasly (Fotó: XPB)



„Nagyon jó munkát végez” – dicsérte meg interlagosi második helye után Gaslyt Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. „Azzal, hogy eltávolítottuk az itteni nyomással járó közegből, és visszahelyeztük a Toro Rosso kevesebb nyomást jelentő közegébe, valamint hogy talán egy könnyebben vezethető autót is kapott, egyszerűen visszatért az önbizalma, összeszedte magát, és előrukkolt pár nagyszerű teljesítménnyel. Ezért is tartottuk meg annak lehetőségét, hogy 2020-ban újra alkalmazzuk őt.”

Hogy valaki milyen versenyző, az nagy mértékben függ a közegétől is. Ma már Gasly is elismeri, egyszerűen képtelen volt kibontakozni a Red Bullnál, és ez volt a fő problémája. „Pár hét vagy hónap alatt nem felejtesz el vezetni. Budapest és Spa között eltelt négy hét. Négy hét alatt nem tanulod újra a vezetést. Megnyertem a Forma–Renault 2.0-t, második lettem a Forma–Renault 3.5-ben, és nyertem a GP2-ben is, valamint másodikként zártam a Super Formulában. Erős voltam a Toro Rossónál is tavaly. A pályafutásomban csupán ez a hat hónap volt, ami alatt nem voltam versenyképes. Ezért is mondtam azt, hogy ezekben a hónapokban ráébredtem, mennyire csapatsport a Forma–1. Egyszerűen úgy éreztem, távol vagyunk a teljes potenciálunktól. Nagy kár érte, hogy nem működött a dolog, mert úgy vélem, ha akartuk volna, minden adott lett volna ahhoz, hogy működjön.”

A Red Bull főnöke szerint Gasly a lehető legjobban kezelte a lefokozását. „Két választása volt. Vagy depresszióba esik, vagy hálás lesz a lehetőségért, hogy még mindig Forma–1-es versenyző lehet és hisz benne a Red Bull. Ő inkább élt a lehetőséggel, mintsem elment volna a kedve a helyzettől. Egy kicsit talán még meg is könnyebbült, mivel a nyomás egyre csak nőtt rajta. A szezonnak két tesztbalesettel vágott neki, voltak nagyon nehéz versenyei, és a média sem engedett a szorításból. Szóval a nyomás egyre nőtt rajta, és szerintem helyes lépés volt levenni ezt róla. Jó látni, hogy a Toro Rossónál újra magabiztossá vált.”

Helmut Marko tanácsadó talán híres a versenyzőkkel szembeni könyörtelenségéről, ám Gasly esete megmutatja, ha valaki képes a helyén kezelni az ő negatív döntéseit, abból akár még profitálhat is. Az osztrák szerint a lefokozás nélkül Gasly sosem kapta volna meg az esélyt arra, hogy újjáépítse F1-es karrierjét. „Talpra állt, és most már a valódi Pierre-t látjuk. Mindig hittünk benne, és jót tett neki ez, mivel a Red Bullnál szerintem sosem szedte volna össze magát” – vélekedett Marko.

Pierre Gasly (Fotó: Toro Rosso)

Pierre Gasly (Fotó: Toro Rosso)



Miközben a csapatváltáskor még úgy tűnt, Gasly temetheti F1-es pályafutását, a mostani sikere megint reményt adhat neki. Horner szerint a Red Bull sem írta őt le végleg. „Ha nem hinnénk, hogy ő egy jelölt számunkra, akkor felbontottuk volna a szerződését is. De még mindig hiszünk a tehetségében, ezért is tartottuk őt a csoportunkon belül.”

Kérdés, a feltámadása elegendő-e ahhoz, hogy egy nap újra bizalmat szavazzon neki egy élcsapat, vagy elrettenti őket a Red Bull-os előléptetés alakulása annyira, hogy inkább meg se próbálják ismét hasonló nyomáshelyzetbe hozni őt. Danyiil Kvjat is összeszedte magát a válságos időszakából, ám idén hiába volt lehetőség újra a Red Bullhoz emelni őt, Markóék nem mellette tették le a voksukat. Ez Gaslynak sem ígér sok jót.

Ő mindenesetre még mindig hiszi, hogy lehet számára út fölfelé. „Versenyzőként mindig a leggyorsabb autót akarod vezetni, és a lehető legjobb helyekért akarsz harcolni a mezőnyben. De a Red Bullnál úgy éreztem, csak a bennem lévő lehetőség nyolcvan százalékát tudtam kihozni magamból a versenyek többségén. Amióta visszatértem a Toro Rossohoz, ez megváltozott egy kicsit, és minden hétvégén úgy érzem, jobb teljesítményre vagyok képes. Ez természetesen így sokkal élvezetesebb. De végső soron mindig a lehető leggyorsabb autóba vágysz.”